۱۴۰۲ يکشنبه ۵ آذر چاپ
معاون طرح و توسعه شرکت فولاد خوزستان خبر داد

توسعه ۴۰‌هزار میلیارد تومانی «فخوز» با اجرای ۳۴۰ پروژه جدید

توسعه ۴۰‌هزار میلیارد تومانی «فخوز» با اجرای ۳۴۰ پروژه جدید

اقتصاد میهن: فولاد خوزستان در راستای طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خود ۴۰ همت (۴۰‌هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری انجام داده است و به زودی نیز کوره احیای مگامدول آهن اسفنجی این شرکت با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۷۶۰‌هزار تن وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد میهن،  این مطالب را معاون طرح ‌‌‌و توسعه شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد و در ادامه به ارائه گزارشی درباره طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای این شرکت و طرح زمزم۳ پرداخت و عنوان کرد: ‌‌‌ طرح زمزم۳ یکی از طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد قلمداد می‌شود که هم‌‌‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد که به زودی کوره احیای مگامدول آهن اسفنجی آن با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۷۶۰‌هزار تن وارد مدار تولید می‌شود؛ البته لازم به یادآوری است که طراحی این پروژه تا ظرفیت ۲ میلیون تن آهن اسفنجی در سال طراحی شده است.

تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد در چشم‌‌‌انداز ۱۴۱۰

میثم شهنیانی در ادامه با اشاره به این موضوع که چشم‌‌‌انداز بلندمدت شرکت فولاد خوزستان تا سال ۱۴۱۰ گفت: با وجود تمام طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای به‌‌‌ویژه زمزم۳ که از چند سال پیش در فولاد خوزستان آغاز شد؛ تولید این شرکت در چشم‌‌‌انداز سال ۱۴۱۰ به ۱۳.۶میلیون تن فولاد افزایش پیدا می‌کند.وی همچنین با اشاره به تاریخچه شکل‌‌‌گیری فولاد خوزستان توضیح داد: فولاد خوزستان در سال ۱۳۶۷ با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در دو فاز کار خود را آغاز و با توسعه بیشتر، ظرفیت خود را به ۳ میلیون و ۶۰۰‌هزار تن ارتقا داد. در حال حاضر، فاز چهارم توسعه این مجموعه برنامه‌‌‌ریزی شده است و در پروژه زمزمه۳ که یکی از ۳۴۰ پروژه توسعه‌‌‌ای فولاد خوزستان محسوب می‌شود، برنامه‌‌‌ریزی برای رسیدن به ۱۳.۶ میلیون تن محصولات فولادی انجام شده که با سرمایه‌گذاری ۴۰ همت (۴۰‌هزار میلیارد تومان) طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای ادامه خواهد یافت.

از یک واحد منسوخ شده تا زمزم۳

معاون طرح ‌‌‌و توسعه شرکت فولاد خوزستان با بیان این موضوع که طرح زمزم۳ در یک واحد قدیمی و منسوخ شده ایجاد شده، گفت: این واحد قدیمی که مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و کیفیت آهن ‌‌‌اسفنجی آن بسیار پایین بود را تبدیل به زمزم۳ کردیم. این طرح تحت لیسانس میدرکس است که با مصرف انرژی بهینه و تولید کربن کمتر تولید خواهد داشت. این موضوع نشان می‌دهد که بحث انرژی ‌برای ما در اولویت قرار دارد.

طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فولاد خوزستان

معاون طرح ‌‌‌و توسعه شرکت فولاد خوزستان در ادامه عنوان کرد: در سال‌های گذشته توسعه‌‌‌ به معنای واقعی متوقف بود، ولی طی چند سال گذشته شرکت فولاد خوزستان توسعه‌‌‌محور شده است. در فولاد خوزستان طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در شرایط سخت آب‌‌‌وهوایی و همه‌گیری کرونا انجام شده که امروز تبلور این طرح‌‌‌ها را مشاهده می‌‌‌کنیم.شهنیانی با اشاره به سایر طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در فولاد خوزستان عنوان کرد: علاوه بر زمزم۳، طرح‌‌‌های اسلب عریض، پروژه کوره۷، نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل‌‌‌ ترکیبی و توری فلزی (که پروژه زیست‌‌‌محیطی است) را در دستور کار خود دارد.

وی همچنین درباره نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی توضیح داد: در زمینه نیروگاه ما بارها اعلام کرده‌‌‌ایم که نیروگاه‌‌‌ساز نیستیم، اما به علت محدودیت‌ها تامین انرژی و به علت محدودیت‌های برق در قالب پروژه ۱۰هزار مگاواتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تعریف کرده‌‌‌اند، وارد این حوزه شده‌‌‌ایم؛ از همین‌‌‌رو برای تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی فولاد خوزستان، نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی در دست اجرا داریم و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده نخستین فاز آن آغاز به کار کند. همچنین با شرکت مپنا نیروگاه دیگری به عنوان «ام‌‌‌جی‌‌‌تی۷۵»را وارد مذاکره شده‌‌‌ایم. علاوه بر این، نیروگاه خورشیدی را در همین راستا به پیش می‌‌‌بریم تا تامین‌‌‌کننده برق موردنیاز خود باشیم.  معاون طرح ‌‌‌و توسعه شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره تامین گاز عنوان کرد: درباره گاز نیز یک پروژه بریکت سرد را به پیش می‌‌‌بریم که به ما کمک می‌کند که با توجه به تولید آن محصول و بحث ذخیره‌‌‌سازی آهن اسفنجی، محدودیت گاز را به حداقل برسانیم.

طرح‌‌‌های زیست ‌‌‌محیطی فولاد خوزستان

شهنیانی همچنین درباره فعالیت محیط‌زیست فولاد خوزستان عنوان کرد: ما در فولاد خوزستان یک فصلی با عنوان طرح‌‌‌های زیست ‌‌‌محیطی داریم با ارزش حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان که طرح‌‌‌هایی بودند که طی یک سال و نیم گذشته به بهره‌‌‌برداری رسیدند یا در روند اجرای کار هستند. طرح‌‌‌های زیست محیطی در فولاد خوزستان تنها شعار نیست، بلکه به عنوان یک دغدغه در ارکان این سازمان قرار دارد.وی همچنین درباره به‌کارگیری هوش مصنوعی در فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: در زمینه هوش مصنوعی در این شرکت کارهای موثری انجام گرفته است. همچنین با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان ارتباطات موثری داریم و حداقل با ۲۰۰ شرکت دانش‌‌‌بنیان در ارتباط هستیم.معاون طرح ‌‌‌و توسعه شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره محصولات فولاد خوزستان در بازار صادراتی تاکید کرد: محصولات فولاد خوزستان همواره محصولات کیفی هستند و همیشه مشتری‌‌‌های خاص‌‌‌ خود را در بازارهای بین‌المللی دارد، البته همواره تحریم‌‌‌ها بر بازار تاثیرگذار بوده است، ولی به این معنا که کار ما را متوقف کند، به هیچ عنوان چنین اتفاقی نخواهد افتاد، چراکه ما مشتری‌‌‌های سنتی داریم که به کیفیت محصولات ما به شدت اعتماد دارند.

چالش‌‌‌های فولاد خوزستان

شهنیانی در ادامه با اشاره به چالش‌‌‌هایی که فولاد خوزستان با آن دست به گریبان هستند، گفت: کمبود نقدینگی یکی از چالش‌‌‌های این شرکت است. البته فولاد خوزستان در سنوات گذشته طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای چندانی برای خود تعریف نکرده بود، اما هم ا‌‌‌کنون به همت مدیرعامل، اعضای هیات‌‌‌مدیره و سهامداران این شرکت توسعه‌‌‌محور شده‌‌‌ است و در سبد پرتفوی شرکت حدود ۳۴۰ طرح تعریف شده که ۱۸۰ طرح آن در حال حاضر در حال اجراست.وی همچنین در ادامه یادآور شد: چالش کمبود انرژی دغدغه امروز صنایع فولادی است. ما نیز در فولاد خوزستان در زمینه تامین انرژی به شدت تحت ‌‌‌فشار قرار داریم و این از دغدغه‌‌‌های مهم صنایع فولادی کشور به‌‌‌شمار می‌رود. در تابستان مشکل تامین برق و در زمستان مشکل تامین گاز را داریم؛ به گونه‌‌‌ای که در تابستان گذشته و ۶ ماهه اخیر به علت محدودیت‌های برق حدود ۵۵۰‌هزار تن محصول خود را از دست دادیم که تقریبا معادل ۱۰ همت (۱۰‌هزار میلیارد تومان) از درآمد یک شرکت فولادی محسوب می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها