۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۴ اسفند چاپ

سازمان اموال تملیکی؛ موتور محرک قطار پیشرفت دولت سیزدهم

سازمان اموال تملیکی؛ موتور محرک قطار پیشرفت دولت سیزدهم

اقتصاد میهن:شفافیت درعملکرد شرکت های دولتی ، رفع ناترازی‌ها، ایجاد انضباط مالی و پرهیز از درآمدهای غیرواقعی با هدف رشد اقتصادی و مهار تورم، واقعی شدن درآمدها و همچنین افزایش سطح درآمدهای پایدار دولت، همواره یکی از دغدغه های اصلی دولت سیزدهم بوده است.

به دلیل عدم شفافیت بخش‌های شرکتی دولت در سال‌های طولانی گذشته ، بسیاری از سوء مدیریت‌هایی که در دولت‌های قبل صورت می‌گرفت نه در داخل وزارتخانه‌ها بلکه در ذیل شرکت‌های دولتی و حیاط خلوتی بود که در تاریکخانه صورت‌های مالی هم، عملکرد آنها مشخص نبود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با سبقه قضایی آیت الله رئیسی و شناخت که از این سازمان داشت، دولت ، ساماندهی‌انضباطی شرکت‌های بخش‌های دولت و بخش عمومی و حرکت به  سمت شفاف سازی و پاسخگو کردن مدیران ، را در دستور کار خود قرار داد.

بر این اساس در نخستین سفر رئیس جمهور به استان بوشهرو بازدید از انبارهای این سازمان، دستورات سه گانه ای را برای سروسامان دادن این سازمان و انبارهای آن صادر کرد.دستورات رئیس جمهور موجب شد تا سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان یکی از سازمان پیشرو و یکه تاز در بحث شفاف سازی و ساماندهی مالی و اجرای دستورات رئیس جمهور با مدیریت سید عبدالمجید اجتهادی، به توفیقاتی دراین سازمان دست یابد  وموجب تحسین مسئولان بالا دستی شود و بعد از سالیان متمادی  در سایه بودن، در راستای کسب اعتماد عمومی و مردمی سازی اقتصاد، در دولت سیزدهم در مسیر احیاء و تحول قرار بگیرد.

* کارنامه درخشان سازمان اموال تملیکی در دولت سیزدهم

ساماندهی انبارهای اموال تملیکی ، فروش خودروهای رسوبی در بنادر ، تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چندین ساله،  تعیین تکلیف خودروهای خارجی بلاتکلیف بعد از که ۵ سال ، تعیین تکلیف ۴ هزار خودرو  و بیش از دو هزار موتور سیکلت در دو سال اخیر، تعیین تکلیف کلیه اجناس و کالاهای رسوبی به جا مانده از دهه ۶۰ تا سال ۱۴۰۰، توسعه و تجهیز انبارهای ۱۴ استان به مساحت ۱۳ هزار متر مربع با اختصاص بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان طی یکسال گذشته، فروش بیش از ۷ هزار میلیارد تومان کالای تملیکی در سال جاری با رشد بیش از ۵۰۰ درصدی ارزش فروش  در ۹ ماهه گذشته ( در سال ۱۴۰۱ فروش سازمان ۴۷ برابر فروش از زمان تاسیس سازمان تا سال ۱۴۰۰ بوده است)،  برگزاری ۱۶۰ مرحله حراج خرده فروشی برخط، تعیین تکلیف ۶۷ هزار میلیارد تومان اموال منقول، توسعه و تجهیز انبارهای اموال تملیکی و فروش ۹۰۰ ملک در حوزه اموال غیر منقول  تنها بخشی از عملکرد درخشان این سازمان در دولت سیزدهم بوده است.

* سازمان اموال تملیکی؛ شاگرد اول  دولت سیزدهم درعمل به وظایف مسئولیت های اجتماعی

سازمان اموال تملیکی بر اساس قانون تاسیس، وظیفه ای در قبال مسئولیت اجتماعی ندارد اما حسب رویکرد دولت مردمی سیزدهم درراستای محرومیت زدایی و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه گام های بلندی را برداشته است. که از آن جمله می توان به توزیع کالا های اساسی همچون لوازم خانگی و … در محرومان استان های کم برخوردار با هدف رفع محرومیت زدایی در دولت سیزدهم با هماهنگی با سازمان های کمیته امداد و سازمان بهزیستی در در «طرح پویش دست های مهربان»  اشاره کرد که این عمل خداپسندانه  مورد تقدیر حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت.

 همچنین در دوسال اخیر با قیمت کارشناسی به ارزش ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲۴ نهاد حمایتی، انتظامی، امدادی، خدماتی و قرارگاه های محرومیت زدایی اقلام مختلفی واگذار شده است که از آن جمله می توان به توزیع ۱۲۰ میلیارد ریال انواع لوازم التحریر با هدف ارتقای سطح آموزش و تعلیم و تربیت در بین دانش آموزان مناطق کم برخوردار با هماهنگی آموزش و پرورش، در قالب « طرح ملی نسیم مهربانی» اشاره کرد.

* راه اندازی سامانه برخط حراج خرده فروشی با هدف ایجاد شفافیت و حذف انحصار در حراج‌ها

راه اندازی سامانه برخط حراج خرده فروشی با هدف ایجاد شفافیت و حذف انحصار در حراج‌ها  در دولت سیزدهم یکی از اقدامات مهم سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بود که در سال جاری با حضور وزیر اقتصاد صورت گرفت که از مزایای این سامانه می توان به در دسترس بودن  کامل کالاهای عرضه شده در سامانه  با هدف ایجاد شفافیت و رقایت سالم برای کلیه متقاضیان اشاره کرد . بر این اساس عموم افراد جامعه بدون هیچ واسطه‌ای بین سازمان و مصرف‌کننده‌، با سرمایه هر چند کوچک اجازه شرکت در تمامی حرج های خرده فروشی را بصورت و کاملا الکترونیکی را دارند. از زمان رونمایی از سامانه فوق تاکنون، بیش از دویست و ۶۳ مرحله حراج در ۲۵ استان به صورت روزانه برگزار و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ قلم کالا با پایه دویست و سی میلیارد ریال و فروش بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال، با مشارکت بیش از ۳۶ هزار نفر متقاضی، برگزار شده است، که در نوع خود رکورد محسوب می شود.

سازمان اموال تملیکی نماد تعامل بین دو دستگاه مجریه و قضائیه

در راستای این شفاف سازی ها شاهد بودیم که برای اولین بار و در دولت سیزدهم، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی رتبه نخست را در اقدامات برجسته به خود اختصاص داد و مجمع عمومی نیز به تایید دستگاه‌های حسابرسی نظارتی رسید ضمن اینکه در رتبه نهم شرکت‌های سودده قرار گرفته و این موضوع ابلاغ شد. در بخش تعیین تکلیف اموال غیرمنقول ، سازمان اموال تملیکی با هماهنگی مسئولان قضایی و شناسایی املاک متعلق به دولت که برخی از آنها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال در تملک برخی از دستگاه ها و اشخاص بوده و مورد استفاده شخصی قرار می گرفت ( بدون اینکه حتی یک ریال عایدی برای دولت در پی داشته باشد)  با قدرت به این مساله ورود و با اضافه کردن این اموال منقول بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان د تعیین تکلیف واز تضییع حقوق دولت و ملت جلوگیری کرد.

حسین زیدی

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها