۱۴۰۲ شنبه ۲۴ تير چاپ

موافقت سوئد با درخواست آتش‌زدن تورات و انجیل!

موافقت سوئد با درخواست آتش‌زدن تورات و انجیل!

اقتصاد میهن: پلیس سوئد ، با درخواست برای برگزاری یک گردهمایی عمومی برای سوزاندن تورات و انجیل، کتاب‌های مقدس یهودیان و مسیحیان در شهر استکهلم موافقت کرد!

به گزارش رسانه‌های سوئدی، قرار است این گردهمایی روز شنبه، ۱۵ جولای در مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم برگزار شود. رسانه‌های سوئد، پیشتر گزارش داده بودند که مردی ۳۰ ساله این درخواست را به پلیس سوئد ارائه کرده است. او گفته است این تجمع نمادین برای دفاع از آزادی بیان برگزار می‌شود و سوزاندن تورات و انجیل، پاسخی به آتش زدن قرآن در مقابل مسجدی در استکهلم در ماه ژوئن است. سوزاندن قرآن، از سوی یک شهروند عراقی در استکهلم خشم جهان اسلام را برانگیخت و از جمله به اعتراضات گسترده و یورش به سفارت سوئد در بغداد، پایتخت عراق، منجر شد. زیو نوو کولمان، سفیر اسرائیل در سوئد روز جمعه، ۱۴ جولای، در توییتی نوشت:«من سوزاندن کتاب مقدس هر دینی را به‌شدت محکوم می‌کنم. چنین کاری اقدامی از روی نفرت و بی‌احترامی است و هیچ ربطی به آزادی بیان ندارد.»

او پیشتر در پنجم جولای هم در واکنش به انتشار خبر درخواست سوزاندن تورات و انجیل در استکهلم در توییتی نوشته بود که از درخواست‌های بیشتر برای سوزاندن کتاب‌های مقدس، چه قرآن، چه تورات و چه دیگر کتاب‌های مقدس شوکه و وحشت‌زده شده است.اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز پیش از این با صدور بیانیه‌ای، آتش زدن قرآن را محکوم کرده بود و گفت:«من این عمل شرم‌آور را علیه آنچه که برای برادران و خواهرانمان، فرزندان ابراهیم که به خدا ایمان دارند، مقدس است، به‌شدت محکوم می‌کنم. این اقدامات کاملاً مغایر با ارزش‌های برادری بین ادیان است که ما به عنوان یک ملت و دولت برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.»

هرتزوگ، با ابراز «وحشت» از تصمیم پلیس استکهلم و ضمن محکوم کردن سوزاندن قرآن، گفت اکنون تورات، کتاب مقدس و ابدی قوم یهود، درانتظار سرنوشت مشابه است. الی کوهن، وزیر خارجهٔ اسرائیل، از مقامات سوئد خواست اجازهٔ این کار را نداده و از این «عمل نفرت‌انگیز» جلوگیری کنند. وزارت خارجهٔ اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت که صدور مجوز برای سوزاندن کتاب مقدس را نباید با اقدامی از روی بردباری توجیه کرد.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، خاخام ارشد اسرائیل، اسحاق یوسف، با ارسال نامه‌ای به کارل گوستاو، پادشاه سوئد، از او خواست با مداخله در این مورد مانع از سوزاندن کتب مقدس ادیان شود. یوسف سوزاندن قرآن را نیز نکوهش کرد و با نقلی از هاینریش هاینه، شاعر آلمانی، نوشت کسانی که کتاب را می‌سوزانند، انسان را نیز به آتش می‌کشند. شورای جوامع یهودی سوئد نیز از تصمیم پلیس استکهلم ابراز تأسف کرد. شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز ۲۱ تیر با اکثریت قاطع آرا مصوبه‌ای را تصویب کرد که از کشورها می‌خواهد برای جلوگیری از گسترش نفرت‌پراکنی در پی رویداد آتش زدن قرآن، اقدامات بیشتری انجام دهند. این در حالی است که دولت‌های غربی نگران هستند که گام‌های سخت‌گیرانه آن‌ها به نقض آزادی بیان تعبیر شود. دولت سوئد ماه گذشته گفت که ضمن حفظ آزادی تجمعات و تظاهرات و آزادی بیان بر اساس قانون اساسی، سوزاندن قرآن را محکوم دانسته و آن را نمادی از «اسلام‌ستیزی» می‌داند. پلیس سوئد در ارتباط با این اقدام مهاجر عراقی، تحقیقاتی را به ظن «تحریک علیه یک گروه قومی» آغاز کرده است. کشورهای اسلامی از جمله ترکیه و عربستان سوزاندن قرآن را شدیدا نکوهش کرده و ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی نیز یک نشست اضطراری دربارهٔ آن حادثه برگزار کردند.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها