به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن، جستوجوی گوشیهای موبایل متعلق به شرکت آمریکایی موتورولا در اینترنت شما را به هیچ نتیجهای نمیرساند. بعضی فروشگاههای آنلاین به شما پیغام «کالایی با این مشخصات پیدا نکردیم» را نشان میدهند و بعضی فروشگاههای دیگر همه انواع مدلهای گوشی موتورولا را در وضعیت «ناموجود» نمایش میدهند. در بازارهای فیزیکی و خرید حضوری هم گوشیهای این برند پیدا نمیشوند. تحریمهای اقتصادی که از سوی ایالاتمتحده و سایر کشورهای غربی بر ایران اعمال شده، مانعی بزرگ بر سر راه واردات بسیاری از محصولات از جمله تلفنهای همراه بوده است. از آنجا که موتورولا یک شرکت آمریکایی است، تاثیر این تحریمها به شکل مستقیم بر واردات محصولات آن به ایران مشاهده میشود. این تحریمها محدودیتهایی در دسترسی به کانالهای تامین و همچنین سیستم بانکی بینالمللی ایجاد کرده و واردات محصولات موتورولا را دشوار کرده است.
آنطور که رییس انجمن تلفن همراه ایران میگوید پس از ممنوعیت واردات، مدتی است که ممنوعیت عرضه و فروش هم برای این گوشیها پیش آمده و فروشگاهها حتی اگر این گوشیها را موجود داشته باشند هم اجازه فروششان را ندارند. او درباره علت اعمال این ممنوعیت میگوید: «به دلیل موضوع انفجار پیجرها در بیروت واردات گوشیهای برند موتورولا به کشور ممنوع شده است. به تازگی علاوه بر ممنوعیت واردات، عرضه این گوشیها به بازار هم ممنوع شده است.» به گفته اسدی، با اعمال ممنوعیت عرضه و فروش گوشیهای موبایل شرکت موتورولا، این گوشیها در بازار موجود نیستند و عرضهشان هم تخلف محسوب میشود: «گوشیهای موتورولا که پیش از این وارد کشور شده و در فروشگاهها موجود بودند هم دیگر اجازه فروش ندارند و از فروشگاهها جمعآوری شدهاند. به همین دلیل است که در فروشگاههای آنلاین هم گوشیهای موتورولا در وضعیت ناموجود هستند.» ماجرای ممنوعیت گوشیهای برند موتورولا در حوزه واردات به دنبال انفجار پیجرها در بیروت اعمال شد. در پی این حادثه بود که دو نفر از نمایندگان مجلس در تذکر رسمی به وزارت ارتباطات خواستار ممنوعیت واردات موتورولا شدند. در ذکر علت این ممنوعیت به یکسان بودن تجهیزات به کار رفته در پیجرها و گوشیهای متعلق به شرکت موتورولا اشاره شده بود.
رضا حاجیپور در تذکر کتبی به رییسجمهور، وزیر ارتباطات، وزیر اطلاعات و وزیر کشور نوشت: «با توجه به اینکه نوع تجهیزات ارتباطی شرکت آمریکایی موتورولا در حادثه تروریستی لبنان استفاده شده از نوع تجهیزات ارتباطی هستند که در شبکههای ارتباطی عمومی مورد استفاده نیستند و دارای پروتکلهای اختصاصی خود این شرکت و حتی دارای کدگذاری امنیتی مختص این وندورها هستند، در نتیجه همکاری این شرکت آمریکایی با رژیم کودککش تروریستی صهیونیستی محرز است و محصولات این شرکت در لایه ترانک دیجیتال و آنالوگ و رادیوهای انتقال دیتا در سطح صنایع حساس ما مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین وزارت ارتباطات و اطلاعات از ورود این تجهیزات به ایران سریعا جلوگیری کند.» او همچنین درخواست کرده بود که «تجهیزات ارتباطی ترانک دیجیتال و آنالوگ و تجهیزات رادیویی انتقال دیتای این شرکت مورد استفاده در صنایع حساس کشور توسط سازمان پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات و اطلاعات مورد بررسی دقیق قرار گیرند و هرچه سریعتر با تجهیزات امن دیگر، جایگزین شوند.» به دنبال این درخواست و به گفته رییس انجمن تلفن همراه ایران، با دستور نهادهای امنیتی و با پیگیری و اجرای وزارت صمت علاوه بر واردات، عرضه و فروش این نوع گوشیها هم ممنوع شده است، بنابراین ظاهرا یکسان بودن برند و نوع تجهیزات پیجرهای منفجرشده در بیروت و گوشیهای موتورولا باعث شده گوشیهای این شرکت آمریکایی ممنوعیت واردات و فروش پیدا کنند.
به نظر میرسد تحریمها و محدودیتهای وارداتی، یکی دیگر از عوامل ناموجود شدن محصولات موتورولا در ایران است. بسیاری از قطعات و تجهیزات موتورولا باید از طریق شبکههای توزیع بینالمللی به دست توزیعکنندگان برسد، اما به دلیل محدودیتهای حملونقل و لجستیک، واردات مستقیم آن با مشکلاتی روبهرو شده است. موتورولا در سالهای اخیر تمرکز خود را بر بازارهای خاصی، به ویژه در آمریکا و آمریکای لاتین، معطوف کرده و به دلیل نبود صرفه اقتصادی، حضور در بازار ایران را در اولویت قرار نداده است. این تغییر استراتژی باعث شده موتورولا بودجه و منابع کمتری را برای بازارهای کمسود یا تحت تحریم اختصاص دهد و همین موضوع حضور این برند در ایران را محدودتر کرده است.
در نهایت ناموجود شدن محصولات موتورولا در بازار ایران نتیجه مجموعهای از عوامل مختلف بوده است. در غیاب این برند، کاربران ایرانی به اجبار به سمت برندهای آسیایی و محصولات موجود در بازار داخلی گرایش پیدا کردهاند. با توجه به شرایط موجود و ادامه تحریمها، احتمال بازگشت گسترده محصولات موتورولا به بازار ایران در آینده نزدیک ضعیف به نظر میرسد. این وضعیت باعث تغییر ساختار بازار موبایل ایران به سمت برندهای جدیدتر شده است و احتمالا تا زمانی که شرایط تجاری بینالمللی بهبود نیابد، وضعیت ناموجود بودن موتورولا در ایران ادامه خواهد داشت.