۱۴۰۲ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت چاپ
مدیر بازرگانی منطقه آزاد ماکو مطرح کرد

نقش پررنگ منطقه آزاد ماکو اشتغال زایی و کارآفرینی / ثبت تراز تجاری مثبت از سال ۹۸ تاکنون

نقش پررنگ منطقه آزاد ماکو اشتغال زایی و کارآفرینی / ثبت تراز تجاری مثبت از سال ۹۸ تاکنون

اقتصاد میهن: مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص نقش سازمان بر اشتغالزایی گفت: بیکاری به دلیل فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد به حد قابل توجه ای کاهش پیدا کرده است .

به گزارش خبرنگار اقتصاد میهن،  قنبری مدیر بازرگانی منطقه آزاد ماکو در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ (نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران) با اشاره به مزیت تولید در مناطق آزاد اظهار داشت : ورود برخی از کالا‌ها بصورت ساخته شده به کشور ممنوع است، بنابراین می‌توان مواد اولیه، تکنولوژی و الگوها را صفر تا صد بدون پرداخت گمرک و سود بازرگانی وارد مناطق آزاد نمود و تبدیل به محصول کرد . همچنین ماشین آلات، مواد اولیه و تجهیزات تولید را می‌توان بدون پرداخت گمرک و سود بازرگانی حتی بصورت مستعمل وارد مناطق آزاد کرد.

صادرات ۲۳۰ میلیون دلار صادرات کالا و خدمات

وی همچنین با اشاره به موضوع صادرات، توضیح داد : در منطقه آزاد ماکو نزدیک به ۲۳۰ میلیون دلار صادرات کالا و خدمات داشتیم که در مقابل حدود ۱۰۰ میلیون دلار واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله ماشین آلات، مواد اولیه و تجهیزات برای امور تولیدی وارد شده است ؛بر طبق آمار از سال ۹۸ تا کنون نیز همواره تراز تجاری مثبت را به ثبت رساندیم . قنبری ادامه داد : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودی نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشور را در بخش آناتولی شرقی کشور ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان برگزارخواهیم کرد تا بتوانیم بازاریابی محصولات کل کشور را داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو چندین شهرک و ناحیه صنعتی آماده دارد، ادامه داد : در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ واحد صنعتی فعال حدود ۳۰ واحد معدنی فعال داشته که بیشتر آنها معادن فلزات، سنگ و کانی‌ها هستند.مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص نقش سازمان بر اشتغالزایی گفت: واحدهای تولیدی هر روز اطلاعیه جذب نیرو منتشر می‌کنند که نیروی انسانی نیاز دارند و بیکاری به دلیل فعالیت های اقتصادی منطقه آزاد به حد قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرده است بطوری که ما از شهرستانهای همجوار نیروی انسانی عادی و حرفه‌ای فراخوان می‌کنیم.

مجوزهای فعالیت اقتصادی در کمترین زمان ممکن صادر می‌شود

وی با اشاره به صدور مجوزهای فعالیت های اقتصادی تصریح کرد : مجوز‌ها هم در یک روز صادر می‌شوند و تلاش سازمان بر این است که در کمترین زمان ممکن مجوزهای فعالیت اقتصادی صادر شوند.

سرمایه‌گذاری از صفر تا صد بصورت الکترونیکی است

مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت : در منطقه آزاد ماکو درخواست های سرمایه‌گذاری از صفر تا صد بصورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز به مراجعه حضوری ندارد و این مجوزهای فعالیت اقتصادی مبنای بهره مندی از مزیت های قانونی مناطق آزاد از جمله معافیت مالیاتی ورود کالارا دارد.

این گزارش می‌افزاید، منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ترین نقطه ایران واقع شده که به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ایران و جهان مطرح است و با دو کشور آذربایجان و ترکیه مرز مشترک دارد و گمرک نیز مسقر می‌باشد همچنین با کشور ارمنستان نیز هم مرز بوده ولی گمرک ندارد که تبادل تجاری انجام شود. همچنین سالانه از گمرک بازرگان نزدیک به ۵ میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود که بخشی مربوط به محصولات و خدمات سرزمین اصلی است که حدود ۲۳۰ میلیون دلار آن مربوط به منطقه می‌باشد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها