۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۶ مهر چاپ

تأثیر مصرف فولاد آلیاژی بر رشد اقتصادی و توسعه‌یافتگی

تأثیر مصرف فولاد آلیاژی بر رشد اقتصادی و توسعه‌یافتگی

اقتصاد میهن: مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: افزایش مصرف فولادهای آلیاژی بر رشد اقتصاد و توسعه‌یافتگی یک کشور تأثیر می‌گذارد.

به گزارش اقتصاد میهن از روابط عمومی فولاژ، محمد کمال‌زاده در دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس، با اشاره به این موضوع که ۱۲ درصد از تولید فولاد در دنیا به فولادهای آلیاژی و کربنی اختصاص دارد، گفت: سرانه مصرف فولاد آلیاژی در کشور ۱۱ کیلوگرم به ازاء هر نفر است که ۲۷۰ درصد تا رسیدن به ضریب و نرم جهانی فاصله داریم و پایین‌بودن درصد مصرفی این نوع فولاد در کشور هم جای بحث دارد. مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ادامه با بیان این مطلب که میزان تولید فولاد خام در دنیا یک هزار و ۹۰۰ میلیون تن در سال است؛ عنوان کرد: این در حالیست ‌که این رقم در کشور ما ۳۰ میلیون تن است.

نقش تعین کننده صنعت فولاد در رشد اقتصادی

این فعال حوزه صنعت فولاد با بیان این مطلب که ایران در تولید فولاد در جایگاه دهم قرار دارد، بر این موضوع تأکید کرد که کشور ایران یک و نیم درصد از تولید فولاد جهان را در اختیار دارد. کمال‌زاده به جایگاه صنعت فولاد در توسعه‌یافتگی و رشد اقتصادی یک کشور اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد در دنیا برای ۶ میلیون نفر به طور مستقیم و ۹۰ میلیون نفر به طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده که جمعاً ۹۶ میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت در ارتباط هستند و همچنین فولاد ۳٫۸ درصد درآمد جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

کیفیت حرف اول را در تولید فولاد آلیاژی می‌زند

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، با اشاره به اهمیت فولاد آلیاژی در صنایع مختلف، گفت: مبحث مهم در فولادهای آلیاژی، تکرار کیفیت است؛ چراکه این نوع فولادها کاربردهای حساسی دارند و ریسک‌پذیر هم نیستند به همین دلیل کیفیت در این صنعت حرف اول را می‌زند. محمد کمال‌زاده تأکید نمود که برای رقابت در این صنعت هیچ راهی جز انقلاب صنعتی چهارم وجود ندارد؛ لذا باید به سمت کنترل و پایش آنلاین حرکت کنیم تا بتوانیم کیفیت را تضمین نماییم؛ چراکه تکرار کیفیت در مصرف فولادهای آلیاژی یک اصل اساسی است و ریسک‌پذیر نمی‎باشد. همچنین ایشان افزودند یکی دیگر از مسائل مهمی که باید به آن توجه نمود، مسائل موربوط به تأمین ارز در این صنعت است.

واردات ناچیز صنایع پایین‌دستی فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ادامه بر این موضوع تأکید کرد که واردات فولاد آلیاژی به کشور به صفر رسیده است؛ چراکه این نوع محصول در کشور باکیفیت بالایی در حال تولید است. محمد کمال‌زاده با اشاره به این مطلب که واردات تنها در صنایع پایین‌دستی، ریل و اتصالات بوده، فرمود: میزان وارداتی که در حوزه صنعت فولاد اتفاق افتاده، رقم قابل‌توجهی نیست؛ البته هزار تن لوله‌های بدون درز نیز به کشور وارد شده است.

سبد تولید فولاد آلیاژی کامل است

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران پکیج تولیدات فولاد آلیاژی را کامل دانست و گفت: در حال حاضر در این شرکت ۴۴۷ گرید محصولات فولادی طراحی و تولید می‌شود و همچنین در تکنولوژی تولید به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هیچ‌گونه محدودیتی در طراحی گریدهای فولادی نداریم و به مرکز تکنولوژی هم تبدیل شده‌ایم.

ابلاغ بخش‌نامه‌های غیر اصولی مانعی برای رشد صنعت فولاد

محمد کمال‌زاده در بخشی دیگر از صحبت‌های خود از موانع و چالش‌های صنعت فولاد گفت و بر این موضوع تأکید داشت که قوانین و مقررات غیر اصولی در بحث صادرات و نرخ ارز و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع از رشد این صنعت شده است‌. مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر در جهان ۲۳۰ میلیون تن فولاد آلیاژی تولید می‌شود اما سهم ما از تولید هنوز به یک میلیون تن نرسیده است.

هزینه‌های سربار قدرت مانور ما را در بازارهای جهانی کاهش داده‌است

این عضو انجمن فولاد  بر این موضوع تأکید داشت که بازار فولاد آلیاژی ایران قدرت رقابت با بازارهای جهانی را ندارد؛ چراکه در حال حاضر قیمت کف فولادهای آلیاژی در بازارهای جهانی ۸۰ دلار از قیمت صادراتی ما ارزان‌تر است.مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در ادامه به این موضوع اشاره نمود که قوانین سختگیرانه موجود و همچنین قطعی‎های طولانی برق و گاز باعث کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصد از ظرفیت تولید و از طرفی چون هزینه‎های ثابت تغییری نمی‎کند، این توقفات منجر به افزایش بهای تمام شده‎ی محصولات فولادی گردیده که این امر نیز خود یکی از دلایل مهم عدم رقابت‎پذیری قیمتهای ما در بازاهای جهانی شده‎است.

عدم توازن در زنجیره تولید فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود، عدم توازن در زنجیره تولید از معدن تا فولاد را از مشکلات دیگر این صنعت دانست که باعث می‌شود شرایط برای صنعت فولاد به‌منظور رقابت در بازارهای جهانی سخت شود. محمد کمال‌زاده به عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: این ناهمگونی‌ها و عدم برنامه‌ریزی حاشیه سود فولادهای ارزش‌افزوده و آلیاژی را از بین برده است‌.این فعال حوزه صنعت فولاد از انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در این حوزه خواست تا با هم‌اندیشی و اجماع به یک نتیجه مثبت و چاره‌اندیشی دراین‌خصوص دست یابند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها