۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ مرداد چاپ

ردّ پای برجام در بورس/ فاجعه سال ۹۸ در کمین بازار سرمایه

ردّ پای برجام در بورس/ فاجعه سال ۹۸ در کمین بازار سرمایه

اقتصاد میهن: شاخص کل بورس روز گذشته بیش از یک درصد افت کرد و این در حالی بود که در هفته گذشته بازار سرمایه روند روبه‌بهبودی را پیش گرفته بود و ارزش معاملات خرد آن افزایش یافته بود.

محمود گودرزی،‌ مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد گزارش تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از فولاد مبارکه که در آن از تخلفات گسترده این شرکت پرده برداشته است، گفت: بورس تهران با هماهنگی سازمان بورس از امروز اقدام به تعلیق نماد معاملاتی فولاد در بورس کرد.

نقدینگی به بازار سرمایه بازخواهد گشت

شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که با احیای مذاکرات هسته‌ای، بازار سرمایه به کدام سو خواهد رفت، گفت: بازار سرمایه مسیر خود را خواهد رفت؛ زیرا با این حجم از نقدینگی که در اقتصاد دیده می‌شود نباید نگران بازار بود و این پول‌ها به بازار بازخواهد گشت. زمانی که مردم به بازار‌ها نگاه می‌کنند، می‌بینند که خیلی از فرصت‌های سرمایه‌گذری در کشور از بین رفته و رمزارز‌ها سقوط‌های چشمگیری داشته‌اند. سال گذشته بازار دچار آسیب‌هایی شده آن هم به این دلیل است که ما تصمیم‌گیری‌های درستی نکرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این پول یا باید در بانک‌ها سپرده شود که بهره آن از نرخ تورم کمتر است و یا اینکه باید عملاً در بخشی از آن استفاده شود و در نتیجه بعد از مدتی هجوم مردم به بازار سرمایه از سر گرفته خواهد شد و من نگران هجوم بعدی مردم به بازار سرمایه هستم و همان اتفاقی که در سال ۱۳۹۸ افتاد. اگر ما تمهیدات لازم را نیندیشیم مجدداً آن فاجعه تکرار خواهد شد؛ زیرا آن نقدینگی به افزایش ادامه خواهد داد و تورم همچنان در جامعه وجود دارد و قیمت سهام با آن همخوانی ندارد.

ردّپای برجام در بازار سرمایه دیده‌ می‌شود

چراغی در ادامه گفت: ردّپای برجام نیز در بازار سرمایه دیده‌ می‌شود؛ در یک شرایط روانی آرام مردم دلخوش‌اند که سرمایه‌گذاری کنند و زمانی که شرایط ناآرام می‌شود به سراغ دارایی‌هایی می‌روند که به وجوه نقدی تبدیل شود و سکه و ارز خریداری می‌کنند و یا به طرف دارایی‌هایی می‌روند که در بلندمدت اتفاقی برای آن نخواهد افتاد؛ مثلا زمینی خریداری می‌کنند اما به محض اینکه روزنه‌های امید از برجام می‌آید که همواره از حرکت حقیقی‌ها جهت بازار شناسایی می‌شود، مردم به‌سمت بازار سرمایه جذب می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه می‌تواند از تکرار فاجعه سال ۱۳۹۸ جلوگیری کند؛ گفت: کلی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سراسر کشور در سال‌های اخیر خوابیده است، پروژه‌های نفت و گاز و میادین نفتی و حوزه‌های مختلفی که باید بازار‌های اولیه آن راه‌اندازی شود. وی در ادامه گفت: در حال حاضر ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری به‌شدت زمان‌بر است و افراد از اجرا و تأسیس آن منصرف می‌شوند. ما باید اجازه دهیم منابع مردم وارد شرکت‌های سرمایه‌گذاری شود و در ساختار اقتصاد سرمایه‌گذاری جدید ایجاد شود و تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و به‌طور ویژه منابع مردم باید وارد پروژه‌های جدید شود و بحث واگذاری سهام شرکت‌هایی که دولت دارد در حال حاضر آرام‌آرام مطرح شود نه اینکه شاخص بالا رود و از عرضه سهام دست بردارند برای اینکه ارزندگی آنها بالاتر رود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها