۱۴۰۰ شنبه ۵ تير چاپ
مدیر بازرگانی چادرملو مطرح کرد

قیمت گذاری دستوری، بلای جان صنعت فولاد ایران

قیمت گذاری دستوری، بلای جان صنعت فولاد ایران

اقتصاد میهن: مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در کنفرانس آنلاین چالش های سنگ اهن و فولاد در بورس کالا با اشاره به نا متعادل بودن سود حاصل از عرضه مواد فولادی در کشور گفت: بخش اعظم سود در زنجیره فولاد به سمت فولاد سازها سرازیر می شود و تامین کنندگان مواد اولیه از این سود بی نصیب هستند.

دکتر حسین اطمینان، با یادآوری اینکه قیمت گذاری های دستوری طی سالهای اخیر به ویژه در صنعت فولاد نتوانسته اثر مثبتی در فرآیند عرضه و تقاضا داشته باشد و مشکلاتی را نیز به این صنعت تحمیل کرده است گفت:  چادرملو در عرضه محصولات خود به بورس کالا پیشگام بوده است و این در حالی است که چادرملو از جمله معدود شرکت‌هایی است که دارای زنجیره کامل تولید است.وی افزود:  هدف از این اقدام که مورد تاکید مدیر عامل شرکت بوده است،  واقعی‌شدن قیمت سنگ‌آهن است، زیرا امروز یکی از دلایل عدم ‌پیشرفت بخش‌خصوصی در حوزه معدن، نبود جذابیت قیمتی در این بخش است.

مدیر بازرگانی چادرملو ضمن حمایت از عرضه کلیه محصولات در بورس‌کالا، افزود: در صورت عرضه همه محصولات در بورس‌کالا زمینه شفافیت لازم ایجاد و زنجیره به یک ثبات نسبی خواهد رسید. اما نکته مهم آن است که در سال ۹۹ این اتفاق رخ نداد و یک سردرگمی در بین فعالان معدنی و فولادی به‌وجود آمد، بنابراین امروز نبود یک فرآیند استاندارد قیمت‌گذاری مشکل بسیار اساسی و بزرگ این حوزه است.

اطمینان در ادامه تاکید کرد:  با تمام این اوصاف نسبت‌های قیمت موادمعدنی به شمش فولادی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد گفت: وقتی قیمت سنگ آهن، کنسانتره وگندله به صورت دستوری تعیین می شود، نباید قیمت محصولات فولادی ‌ به‌صورت آزاد محاسبه و به حال خود رها شود، زیرا با توجه به وضعیت هزینه‌های اکتشاف، استخراج، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه تمام شده سنگ آهن و کنسانتره بسیار بالاست و قیمت فعلی کنسانتره برای تولید مقرون به صرفه نسبت، مخصوصاً برای معادن کوچک مقیاس که از توان کمتری برای فرآوری سنگ آهن برخوردار هستند و گاهاً دچار زیان می شوند.

وی با اشاره به مجهز شدن چادرملو به تجهیزات حفاری عمیق گفت: چادرملو  با شناسایی پهنه های جدید  پیگیری های مستمر برای بهره بردرای از آنها را در دستور کار خود قرارداده است ولی متاسفانه روند صدور مجوزها بسیار کند و زمانبر شده است.مدیر بازرگانی چادرملو تصریح کرد به شدت دنبال بالانس کردن زنجیره معدن هستیم که اصلی‌ترین راه، عرضه کلیه محصولات در یک مکانیزم آزاد با هدف قیمت‌گذاری بر اساس رقابت آزاد است، و بدون‌ شک با انجام این کار، عرضه داخلی مواد معدنی برای همه فعالان جذاب می گردد و زمینه رشد توسعه و اشتغال و از همه مهم‌تر شفافیت بیشتر را فراهم می سازد.

اطمینان با اشاره به این‌که امروز بازارهای جهانی نگاه مثبتی به مواد معدنی ایران و علی‌الخصوص محصولات فولادی ایران دارد گفت: پیش بینی می شود بعد از فروکش کردن همه گیری کرونا در جهان به ویژه در حوزه یورو شرایط مطلوبی بر بازار فولاد جهان حاکم شود و نقدینگی به این سمت هدایت گردد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها