۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند چاپ

پیش به سوی انحصار اینترنتی بعد از انحصار خودرویی

پیش به سوی انحصار اینترنتی بعد از انحصار خودرویی

اقتصاد میهن: یکی از علایق مجلس یازدهم، اینترنت است. آنها به هر شکل ممکن به دنبال پیاده سازی تفکر خود در مورد اینترنت و فضای مجازی هستند.

با شناختی که از نمایندگان مجلس وجود دارد و البته با توجه به حرف‌هایی که در این مدت زده‌اند، هویداست که اهالی پارلمان، زیاد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی خوششان نمی‌آید و دوست دارند به لطایف الحیل، نسخه شبکه‌های اجتماعی را بپیچند. آخرین نمونه تلاش‌های آنها هم افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم پرداختی شرکت‌های اینترنتی است. سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام نیز به «صداوسیما» برای «نظارت» بر محتوای فضای مجازی به «شرکت مخابرات ایران» برای توسعه اینترنت خانگی برای «مقابله» و رقابت با اینترنت ماهواره‌ای SpaceX و همینطور تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص خواهد یافت.

همچنین بندی از این تبصره که قبلا در مجلس تصویب شده بود و بر اساس آن هرگونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده بود، از مصوبه حذف شد.نمایندگان مجلس می‌گویند که با این طرح اینترنت گران نخواهد شد. که البته بیشتر یک حرف و شعار است. آذری جهرمی که وزیر ارتباطات است، می‌گوید با این طرح قطعا اینترنت گران خواهد شد. فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی هم گفته است:« مصوبه مجلس حتما روی قیمت بسته‌های اینترنت اثر خواهد گذاشت

فکر می‌کنم بهتر است نمایندگان محترم پارلمان، لقمه را دور سرشان نچرخانند و بدون هیچ حرف اضافه‌ای رسما وارد هدف مورد نظر خود شوند و فضای مجازی را آنگونه که می‌خواهند مدیریت کنند. بعضی شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند، بودجه صداوسیما را به هر بهانه زیاد کنند و تولید محتوا کنند. چرا دیگر از جیب مردم هزینه می‌کنند؟مردم در این روزها به شدت دچار مشکل اقتصادی هستند و توان چرخاندن چرخ‌های زندگی را ندارند، از این به بعد باید نگران پول اینترنت و حواشی آن هم باشند.

3 هزار میلیارد پول قرار است به صداوسیما و مخابرات ایران برسد. اولا صداوسیما در تمام این سال‌ها چه گلی به سر جامعه زده است که حالا عهده دار نظارت باشد. اگر این صداوسیما کار خود را به درستی انجام می‌داد و صدای عده‌ای خاص نبود که الان نگران شبکه‌های اجتماعی و ماهواره نبودید.

واقعا فکر می‌کنید با توسعه شبکه خانگی می‌شود با اینترنت ماهواره‌ای رقابت کرد؟ نکند همانطور که پراید با بنز رقابت می‌کند به دنبال خواباندن مچ رقبا هستید؟ همانطور که ایران خودرو و سایپا با انحصار یکه تازی می‌کنند، مخابرات ایران هم می‌تواند از همین روش برای خارج کردن رقبا از صحنه رقابت استفاده کند. البته بماند که اینترنت ماهواره‌ای می‌آید و کاری هم از دست کسی بر نمی‌آید.

نکته جالب تر اختصاص پول برای تولید محتوا در فضای مجازی است. کدام محتوا دقیقا؟ در تمام این سال‌ها چه کار شاذی انجام شده است که می‌‌خواهید بودجه هم به آن اختصاص دهید. البته اگر منظور دوستانی هستند که در شبکه‌های اجتماعی بدون نام و نشان فعال هستند، که دیگر حرفی باقی نمی‌ماند.تمام این تصمیم‌ها و قدرت دادن به ساترا، صداوسیما و دیگران نشان می‌دهد که این مجموعه‌ها از رقابت با دیگران می‌ترسند و دوست دارند از روش ساده یعنی حذف و کنترل رقبا استفاده کنند تا به هدف خود برسند. شاید در مقطعی این تصمیم‌ها به نفع تصمیم گیرندگان باشد اما در درازمدت، هیچ دستاوردی نخواهند داشت. همانطور که در تمام این سال‌ها فیلترکردن هیچ اثری نداشته و نخواهد داشت.

مصطفی داننده

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها