۱۳۹۹ جمعه ۱۶ خرداد چاپ
قطر ساخت 100 کشتی ‏LNG ‎ را به کره‌جنوبی سفارش داد ‏

زنگ خطر برای ایران به صدا درآمد ‏

زنگ خطر برای ایران به صدا درآمد ‏

اقتصاد میهن: میدان گازی پارس‌جنوبی بین ایران و قطر مشترک است و هریک از این دو کشور بسته به ‏توانایی تکنولوژی که دارد می‌تواند از این میدان گازبرداشت کرده و از ‏‎‎طریق‎ ‎خط‌لوله ‏یا کشتی‌هایLNG‏ بفروشد.‏حالا خبر رسیده که قطر سفارش ساخت ١٠٠ کشتی ‏LNG‏ را به کره‌جنوبی داده که می‌تواند نشانه روشنی از برنامه‌ریزی قطر برای توسعه برنامه صادرات گاز از راه ‏دریایی باشد. ‏

در این شرایط ایران که شریک قطر در میدان گازی پارس‌جنوبی است می‌بایست به سرعت ‏برای افزایش برداشت و صادرات از این میدان وارد عمل شود تا از به بار آمدن ضرر و زیان ‏جلوگیری کند. ‏ خبرهای رسیده نشان می‌دهد که شرکت قطر پترولیوم توافق‌نامه‌هایی به ارزش ١٩,٢٣ ‏میلیارد دلار با سه شرکت کشتی‌سازی بزرگ کره‌جنوبی برای ساخت بیش از ١٠٠ کشتی ‏ال.ان.جی امضا کرده است. مدیرعامل قطر پترولیوم آن را بزرگ‌ترین برنامه ساخت کشتی ال.ان.جی در ‏تاریخ این کشور توصیف کرده است، این سه شرکت بخش عمده‌ای از ظرفیت ساخت کشتی ال.ان.جی خود ‏را تا سال٢٠٢٧ به شرکت قطر پترولیوم اختصاص خواهند داد. قطر پترولیوم که بزرگ‌ترین ‏تولیدکننده ‏LNG‏ در جهان است، به دنبال افزایش تولید سالانه از ٧٧‌میلیون تن فعلی به ١٢٦ ‏میلیون تن تا‌سال ٢٠٢٧ است.‏

مرتضی بهروزی فر، کارشناس انرژی دراین‌باره گفت: «قطر پترولیوم دنبال ‏سرمایه‌گذاری برای توسعه ظرفیت تولید ال.ان.جی از ٧٧‌میلیون تن به حدود ١٢٦‌میلیون تن ‏در‌سال است. آنچه مسلم است اینکه برداشت گاز برای توسعه ترمینال‌های ال.ان.جی از ‏میدان مشترک با ایران در پارس‌جنوبی خواهد بود و با توجه به اینکه حوزه مشترک است و هر ‏کس برداشت نکند ضرر کرده، اکنون برداشت ایران از این حوزه از قطر بیشتر است اما ‏مسلما برنامه این کشور این است که افزایش تولید داشته باشد.‏«

او درباره حضور قطر در بازار گاز توضیح داد: «قطر با پشتوانه کنونی برداشت ٧٧‌میلیون تنی ‏قدرت بزرگ‌تری (نسبت به ایران)‌ در بازار خواهد بود و هر قدر توسعه ظرفیت داشته باشد ‏مسلما جایی را برای ورودی‌های بعدی که ایران یکی از ورودی‌های احتمالی می‌تواند باشد، ‏باقی نمی‌گذارد. حتی اگر وضع ایران به لحاظ سیاسی و ارتباط بین‌الملل روبراه شود و با دنیا ‏ارتباط داشته باشد، مسلما باز هم اوضاع سختی خواهد داشت

بهروزی‌فر با تأکید بر اینکه انتقال گاز برای فروش از طریق لوله به‌صرفه نیست، گفت: «برای انتقال گاز ‏با خط لوله محدودیت مسافت وجود دارد، حداقل از ٤‌هزار کیلومتر به بعد عملا انتقال اقتصادی ‏نیست، اگر بخواهیم به اروپا صادرات داشته باشیم مسلما با ال.ان.جی راحت‌تر از خط لوله ‏است ولی اگر ارتباطات بین‌المللی نداشته باشیم تحت هر شرایطی انتقال با خط لوله هم ‏دچار مشکل می‌شود یا در موضوع پاکستان به دلیل اختلافات هند و پاکستان تحت هیچ ‏شرایطی امکان صادرات به هند نخواهیم داشت و تقریبا دور از ذهن است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها