حدود یک هفته پیش محمد جواد آذری در توئیتی نوشت: ««امشب شب تلخی برای کلاهبرداران است! پولهایی که برای شرکتهای ارزش افزوده در این چند سال از شما اخذ شده را با #۶*۸۰۰* میتوانید ببینید. شکایتی هم داشتید لطفاً از طریق پیامک به ۸۰۰۷ بفرستید. کاملاً رایگان! برای خانواده نیز انجام دهید.»
فراخوان آذری جهرمی با استقبال گسترده روبه رو شد و نتایج تکان دهندهای در پی داشت. مشخص شد که سرویسهای ارزش افزوده از ناآگاهی مردم بهره برداریهای کلانی بردهاند. برخی شهروندان هزینههای میلیونی بابت این سرویسها پرداخته اند. نمونه بارز آن فردی به نام شایان از استان کرمانشاه بود. شغل شایان بتن ریزی است، این فرد که گوشی هوشمند نیز ندارد، ۱۲ میلیون تومان بابت سرویسهای ارزش افزوده پرداخت کرده است.وزیر ارتباطات شایان را به عنوان سلطان "وَس" معرفی کرد، البته سلطان ضرر از این سیستم. بنا به گفته آذری جهرمی نمونههای مانند شایان فراوان بوده اند. افرادی که میلیونی بابات "وس" پرداخت کرده اند و روحشان هم خبر نداشته است.
وزیر ارتباطات مدت هاست درگیر پرونده شرکت ارزش افزوده است. او معتقد است این شرکتها دست به کلاهبرداریهای زده اند.حالا پس از یک هفته آذری جهرمی در توئیتی نوشته است: "۱میلیون و ۲۰۰ هزار شکایت مردم از خدمات ارزش افزوده پیامکی در سامانه ۸۰۰۷ را برای قوه قضائیه ارسال کردیم." او این اتفاق را "گام تلخی برای کلاهبردان" دانست و افزود "رکورد گینس هست برای خودش! در دنیا سابقه نداره این حجم از شکایت در یک هفته"!
تصویر نامه وزارت ارتباطات به قوه قضائیه
آذری جهرمی تصویر نامهای که برای دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است را منتشر کرده است. این نامه به امضای محمد جواد صالحی مدیکل دفتر حقوقی و بازرسی وزارت ارتباطات رسیده است.در این نامه تاکید شده که بسیاری از معترضین خدمات ارزش افزوده با استفاده از روشهای "متقلبانه" از جمله "بدافزار" و "تبلیغات گمراه کننده" عضو خدمات ارزش افزوده پیامکی شرکتهای فعال در این عرصه شده اند.اطلاعات کسب شده وزارت ارتباطات در قالب لوح فشرده به دادسرای فرهنگ و رسانه ارائه شده است.
حالا باید منتظر واکنش قوه قضائیه به ارجاع شکایت مردمی از سرویسهای ارزش افزوده بود. قوه قضائیه تاکنون موضع روشنی درباره اقدامات وزارت ارتباطات در رابطه با شرکتهای ارزش افزوده اتخاذ نکرده است.در حالیکه تلاشهای وزیر ارتباطات برای مقابله با سرویسهای ارزش افزوده ادامه دارد، این ماجرای در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی نیز مطرح شد.
دوشنبه شب وزیر کشور پس از جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در این باره گفت: «طبق مصوبه امروز ستاد باید مشخص شود کدام یک از اپراتورها و شرکتها ارزش افزوده دریافت کردند و اگر قرار است دریافتی انجام شود روش بازگشت را هم مطرح کنند.» این نشان میدهد که ستاد هماهنگی اقتصادی به دنبال اصلاح سرویسهای ارزش افزوده است، در حالیکه پیشتر آذری جهرمی از تعطیلی این سرویسها حرف زده بود. محمد جواد آذری جهرمی پس از مقابله با سرویسهای ارزش افزوده با موجی از حمله و انتقاد روبه رو شده است. در روزهای اخیر ادعاهای زیادی علیه او و برخی نزدیکانش مطرح شده که آذری جهرمی ناچار شد هفته پیش در لایو اینستاگرام خود به برخی از این ادعاها پاسخ دهدو
پای نهادهای تازه به میان آمده است
"وس" یا همان خدمات ارزش افزوده تلفن همراه از جدیدترین پارامترهای نوین صنعت مخابرات است. در واقع همان خدمات پیامکی است که برای ایجاد ارتباط و تعامل میان اپراتور و مشترک اجرا میشود.یک مثال از این پیامکها میتواند این باشد: «با شرکت در مسابقه و پاسخ صحیح به ۱۰ سوال شما هم برنده خوش شانس ما باشید. هر سوال ۵۰ تومان، برای شروع عدد ۱ را ارسال کنید.» یا مشابه این پیامها را بارها در برنامههای تلویزیونی دیده اید. سری به رسانه ملی بزنید و تماشاگر هر برنامه تلویزیونی که باشید، مجری برنامه شما را ترغیب میکند همین الان کدی را شمارهگیری کنید و در مسابقه، نظرسنجی یا قرعهکشی شرکت کنید.پدیده "ستاره مربع ها" در سالهای اخیر تلویزیون را تسخیر کرده بود.
گفته می شود سازمان تبلیغات برای نظارت بر شرکت های ارزش افزوده 100میلیارد تومان دریافت کرده است
جدای از شرکتهای ارزش افزوده، اپراتورهای تلفن همراه و صداوسیما که نقششان در این "کلاهبرداری" به تعبیر وزیر ارتباطات روشن است، حالا نام سه نهاد دیگر در این بین مطرح شده است، "وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی فضای مجازی."این سه نهاد بیشتر به خاطر نقش نظارتی خود در این ماجرا نامشان مطرح شده است. شرکتهای ارزش افزوده براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیتهای خود را آغاز کرده اند. سوال مهم این است که چرا شورای عالی فضای مجازی مصوبهای داشته است که در آن فسادی به این بزرگی رخ داده است.آیا این مصوبه نمی توانست به گونه ای تنظیم شود که فسادزا نباشد؟
مسئله دوم این است که شرکتهای ارزش افزوده عموما در اتاقی تاریک فعالیت میکنند، ماهیت و هویت هیچ یک از این شرکتها برای مردم روشن نیست، حالا سوال این است که آیا وزارت ارشاد که به این شرکتها مجوز داده است حاضر است روشنگری کند و جزییات این شرکتها را افشا نمیاد و در واقع بگوید به چه کسانی مجوز فعالیت در این عرصه داده است.
سومین نهادی که در این بین باید پاسخگو باشد سازمان تبلیغات اسلامی است، این سازمان مرجع اصلی نظارت بر شرکت ارزش افزوده بوده است. ناظری که گفته میشود در سه سال برای نظارت به فعالیتهای این شرکتها ۱۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده است. سوال این است که سازمان تبلیغات در این سه سال دقیقا بر چه چیزی نظارت کرده است و آیا از نحوه فعالیتها این شرکت بی اطلاع بوده است، اگر مطلع بوده چرا مانع فعالیتهای آنها نشده است؟
نکته جالب این است که هیچ یک از این نهادهای پاسخگو نیستند و این روزها که وزارت ارتباطات پیگیر تخلفات این شرکت هاست در سکوتی کامل به سر میبرند. هنوز دقیقا مشخص نیست سرویسهای ارزش افزوده در سه سال اخیر چقدر درآمد کسب کرده اند. وزارت ارتباطات دست کم ۲۵۰۰ میلیارد تومان را مطرح میکند و گزارشهایی نیز از درآمد ۱۳ هزار میلیاردی این شرکتهای حکایت دارد.