۱۴۰۳ شنبه ۱۰ شهريور چاپ

اعلام برنامه های زیرساختی فولاد اکسین برای رفع «ناترازی انرژی» ؛ شکست فولادی سد ناترازی‌ها

اعلام برنامه های زیرساختی فولاد اکسین برای رفع «ناترازی انرژی» ؛ شکست فولادی سد ناترازی‌ها

اقتصاد میهن: شرکت فولاد اکسین خوزستان با فعالیت در زمینه تولید ورق‌های فولادی عریض مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و مواردی نظیر ورق مورد استفاده در مخازن تحت فشار، موفق شده تا در کنار تولید محصولات دیگر نقش مهمی در جهت تامین نیاز کشور به لوله‌های انتقال گاز بازی کند و از این رهگذر ضمن رقم زدن صرفه‌جویی ارزی به مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار، ارزش افزوده بالایی را برای سهامداران و اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

به گزارش اقتصاد میهن،  بر این اساس می‌توان گفت که خدمات فولاد اکسین می‌تواند هم در آینده و هم درشرایط کنونی برای رفع ناترازی ارزی و افزایش تولید، در بسیاری از صنایع مفید باشد.صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر و همزمان با شدت گرفتن تحریم‌ها در زمینه فروش نفت بیش از گذشته مورد توجه فعالان صنعت و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این صنعت به دلیل دارا بودن ظرفیت بالای تولید و همچنین بهره‌مندی از منابع غنی سنگ‌آهن طی سنوات اخیر تا حدی رشد کرده که حالا با انجام یک مقایسه ساده میان آمار مصرف و آمار تولید فولاد بتوان فهمید که ایران دیگر نه یک کشور مصرف‌کننده صرف، بلکه تولیدکننده‌ای تقریبا بزرگ است که می‌تواند با حضور در بازارهای جهانی راه خود را در میان رقبا باز کند. با این حال این صنعت رو به شکوفایی در آستانه ۵۰ میلیون تنی شدن با چند چالش عمده روبه‌رو است؛ چالش‌هایی که اگرچه در گفت‌وگو با فعالان صنعت می‌توانند به یک لیست بلندبالا تبدیل شوند اما همگی حول یک مشکل اساسی یعنی کمبود انرژی جمع شده‌‌‌اند.

ناترازی انرژی یا به عبارتی واضح‌تر، فقدان برق و گاز به اندازه کافی سبب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان محصولات فولادی و سایر کالاهای اساسی هم در تابستان و هم در زمستان مجبور به قطع تولید شوند و با زیان‌های جدی در عملیات مالی خود روبه‌رو باشند. البته این مشکل تنها محدود به فولاد و صنایع معدنی نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک را نیز در بر گرفته است. اما از آنجا که در صنایعی نظیر فولاد از سرگیری فرآیند تولید نیازمند جریان پیوسته انرژی است، همین امر سبب شده تا در اغلب شرکت‌ها تعداد روزهای قطع تولید، بسیار بیشتر از روزهایی باشد که برق یا گاز قطع شده است. در این میان برخی از سیاستگذاران ناترازی را به گردن تحریم‌ها می‌اندازند و البته عده‌ای سیاست‌های غلط داخلی را مسبب اصلی این وضعیت می‌دانند. اما هر کدام از این مفروضات چه درست باشد چه غلط مهم این است که گذر از ابربحران انرژی ایران زمانی ممکن خواهد بود که تاسیسات فراهم باشد. این دقیقا آن چالشی است که به دست کارشناسان توانمند داخلی در شرکت فولاد اکسین حل شده است.

اعلام جنگ به تحریم‌‌‌ها

شرکت فولاد اکسین خوزستان طی دو دهه فعالیت خود به عنوان یک شرکت با ارزش افزوده بالا در اقتصاد ایران توانسته نقش مهمی در کاهش آثار زخم‌های وارده از تحریم بر پیکره اقتصاد ایران بازی کند. این شرکت با تولید ورق‌های عریض فولادی و با دارا بودن توان اسمی تولید یک میلیون تن فولاد با مصارف خاص، گام مهمی در زمینه رفع نیازهای استراتژیک کشور در تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز برداشته و توانسته در کنار رفع نیازهای صنایع دیگر نظیر کشتی‌سازی، ساختمان و مخازن تحت فشار، کشور را در جهت رفع نیازهای استراتژیک یاری کند. با این حال شاید بتوان این‌طور گفت که از میان متقاضیان و خریداران اکسین شاید هیچ‌کدام به اندازه بخش انرژی به این شرکت احتیاج نداشته باشند.  فولاد اکسین در حال حاضر تنها شرکتی است که می‌تواند ورق‌های موردنیاز تولید خط لوله گاز را تامین کند و از آنجا که عمده ظرفیت نیروگاهی کشور برای تولید برق نیز با روش سیکل ترکیبی (توربین گاز و توربین بخار) کار می‌کند، این شرکت نقشی غیرمستقیم نیز در تداوم جریان برق کشور ایفا می‌کند. نکته موجود در این زمینه نیاز بالای کشور به این محصول به‌خصوص است. ایران با توجه به منابع غنی نفت و گاز و همچنین وسعت جغرافیایی، پراکندگی شهرها و شبکه سراسری خطوط لوله، سالانه به حدود یک میلیون تن انواع لوله‌های فولادی برای طرح‌ها و پروژه‌های نفت گاز نیاز دارد که این مقدار پیش از آن تماما از طریق واردات تامین می‌شد. همین امر سبب شده تا تداوم فعالیت اکسین در این زمینه اعلام جنگ این شرکت به تمامی تحریم‌هایی باشد که به منظور تضعیف منافع اقتصادی و توانمندی‌های ایران ایجاد شده‌اند.

نفع ۱.۵ میلیارد دلاری اکسین برای کشور

در همین خصوص بررسی‌ها حکایت از این امر دارد که برای تامین این حجم از فولاد تخصیص حدود ۱.۵ میلیارد دلار از منابع ارزی موردنیاز است که این مقدار حدودا معادل ۱۰‌درصد از منابع ارزی موردنیاز برای واردات کالای اساسی کشور را تشکیل می‌دهد. شرکت فولاد اکسین خوزستان در راستای تکمیل زنجیره تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز در کشور و به عنوان حلقه واسط صنعت فولاد و نفت و گاز در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون توانسته با استفاده از رویکردها و سیاست‌های اصولی، جایگاه خود را در اقتصاد کشور ارتقا ببخشد. این شرکت تولیدی، با استفاده از نخبگان و متخصصان جوان و بهره‌گیری از تکنولوژی و تجهیزات به‌روز در صنعت نورد ورق‌های فولادی عریض توانسته ضمن ثبت تناژ تولید سالانه خود بالاتر از ظرفیت اسمی، ورق‌های موردنیاز پروژه‌ها و طرح‌های ملی و استراتژیک کشور را تامین و از خروج منابع ارزی از کشور جلوگیری کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت فولاد اکسین خوزستان دارای طرح‌های توسعه‌ای است که در صورت به بهره‌برداری رساندن طرح فولادسازی آن می‌تواند ظرفیت تولید آن را حدود ۵۰‌درصد افزایش دهد.  با توجه به بررسی‌های انجام شده از آمار تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان، منطقی است، اگر بگوییم که این شرکت می‌تواند با تولید کلیه ورق‌های فولادی عریض فولاد ضمن تامین نیازهای داخلی مابقی تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کند. تحقق چنین امری به این معنی خواهد بود که کشور علاوه بر تولید محصولات میانی صنعت فولاد هم اکنون می‌تواند، علاوه بر تولید صادرات تولیدات با ارزش افزوده بالا را نیز در کارنامه اقتصادی خود جای دهد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بنر ماه محرم بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها