۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد چاپ

فولاد سنگان؛ قطب تولید در شرق کشور

فولاد سنگان؛ قطب تولید در شرق کشور

اقتصاد میهن: معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان اظهار داشت: ایران بهشت معادن دنیا است و از نظر تنوع معدنی و حجم ذخایر جز کشورهای با پتانسیل بالاست. بدیهی است استفاده دقیق و بهینه از این ظرفیت می تواند محرک بسیار خوبی برای توسعه کشور باشد. اما در حوزه صنعت و معدن کشور برخی چالشها وجود دارد. با این وجود هنوز شرکت هایی هستند که علی رغم وجود چالشها با هوشمندی و برنامه ریزی دقیق راه تولید خود را هموار می کنند.

به گزارش اقتصاد میهن، علی اکبر اکبری افزود: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان برای هشتمین سال پیاپی به عنوان واحد نمونه صنعتی در سال ۱۴۰۳ انتخاب شد. فولاد سنگان در سال‌‌‌های اخیر به واسطه تدوین استراتژی‌‌‌های دقیق، کارآمد و علمی به یک شرکت پیشرو در بهره‌‌‌وری کل عوامل تبدیل شده است. بزرگ‌ترین شرکت صنعتی شرق کشور در ۵ سال گذشته در حوزه‌‌‌های مختلف، تولید، بازرگانی، سودآوری و مسئولیت‌‌‌های اجتماعی کارنامه درخشانی بر جای گذاشته است. فولاد سنگان توانسته است با به کارگیری و مشارکت دادن کلیه عوامل و سرمایه‌‌‌های انسانی خود در امور تصمیم‌سازی و اقدامات کارشناسی، در کنار آموزش کارکنان و به حداکثر رساندن ظرفیت‌‌‌های مجموعه به بزرگ‌ترین واحد صنعتی شرق کشور بدل شود.

از نظر شما مهمترین چالشهای موجود بر سر مسیر توسعه و اجرای پروژه های توسعه ای چیست؟

در حال حاضر ایران جز ده کشور برتر دنیا در حوزه تولید فولاد است. محصول نهایی یعنی فولادی که در قالب محصولات مختلف به بازار عرضه می شود حاصل فرآیندهای زنجیروار در فرآیند تولید است. در ابتدا زنجیره تولید فولاد، معدن و شرکتهای معدنی تولید کننده مواد مورد نیاز فولادسازها قرار دارند. در حال حاضر در بخش معدن و شرکتهای معدنی با چالشهایی نظیر استخراج اصولی و علمی به منظور بهره برداری بهینه و همچنین گسترش دامنه اکتشاف معادن ، عمق سنجی، در وهله اول و سپس چالشهایی نظیر کمبود انرژی نظیر برق و گاز و نهایتا مشکل عدم تناسب ظرفیت تولید با میزان سرانه و ظرفیت خطوط ریلی در کشور وجود دارد.

چالش‌های محدودیت انرژی گریبانگیر شرکت های معدنی؟

مشکلات انرژی نظیر محدودیت‌های گاز و برق در فصول مختلف سال از جمله چالش‌هایی است که امروزه به مشکلی برای فولادسازان و شرکتهای صنعتی و معدنی کشور تبدیل شده است.زنجیره تولید فولاد، از اهمیت بالایی برای صنعت و اقتصاد کشور برخوردار است بنابراین حل چالشها و ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعه کشور و استفاده از فناوریهای نوین دنیا دو عامل مهم برای توسعه صنعت کشور است. البته اقداماتی در طول این سال‌‌ها انجام شده است که جای تقدیر دارد اما راهکار قطعی که دولت به‌عنوان بخش حاکمیتی در این خصوص ارائه دهد و بتواند مشکلات انرژی را حل نمایدهنوز موفق نبوده است. کماکان در تابستان و زمستان چالش انرژی یعنی محدودیت و قطعی برق و گاز برای واحدهای صنعتی و معدنی وجود دارد. در این سطح با توجه به تاثیر مستقیم این چالشها بر تولید و سودآوری، انجام پروژه ها و طرح های توسعه نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در حال حاضر بر اساس گزارش‌های اخیر، ۷۸ هزار مگاوات مصرف برق در کشور داشتیم که این رکورد خیلی زیادی است و متاسفانه ناترازی برق کشور در همین مدت اخیر به ۱۸ هزار مگاوات رسیده است. برای رفع این مشکل نیاز به حمایت جدی دولت، بخش خصوصی و اصلاح سیاست‌های توسعه‌ای و صنعتی در کشور است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک ملی بانک تجارت بانک سینا بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها