۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۰ مرداد چاپ

بازگشت بورس به رالی جذب نقدینگی

بازگشت بورس به رالی جذب نقدینگی

اقتصاد میهن: امروز یک سال از آغاز ریزش بی‌سابقه شاخص کل بورس در بیستم مردادماه سال۹۹ می‌گذرد. طی این مدت شاخص کل بیش از ۳۰ درصد از سقف تاریخی خود فاصله گرفته و افت را ثبت کرده است. در همین حال شرکت‌های بورسی و فرابورسی بازار سرمایه نیز چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ارزش ریالی خود را از دست داده‌اند.

با این حال بررسی روند معاملات و مسیر شاخص کل نشان می‌دهد بازار سرمایه با پشت سر گذاشتن یک دوره اصلاح عمیق و طولانی مدت، نفس تازه کرده و مجددا به رالی رشد بازگشته است. شاخص کل بورس به رغم ثبت بازدهی منفی در سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری، طی دو ماه تابستان روند رو به رشدی را طی کرده و با عبور از مقاومت‌های تکنیکالی توانسته است مجددا در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۰ واحدی قرار گیرد. در همین حال ارزش معاملات خرد بازار نیز از ابتدای امسال صعودی بوده و روز گذشته نیز با رکورد شکنی از هشت هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان عبور کرد. باتوجه به روند رو به رشد نرخ دلار، چشم‌انداز تورمی اقتصاد کشور و ارزندگی بالای بخش بزرگی از شرکت‌های بازار سرمایه، به‌نظر می‌رسد سرمایه‌های پارک شده با سرعت بیشتری راه خود را به سمت بازار سرمایه بیابند.

مقایسه بازدهی بازارها طی یک سال گذشته نشان می‌دهد درحالی که شاخص کل بازار سرمایه از نوزدهم مردادماه سال گذشته بدین‌سو بازدهی منفی ۰۶/۳۰ درصد را ثبت کرده اما دلار بازار آزاد در همین مدت به بازدهی ۹۶/۲۴درصدی دست یافته و از نرخ ۲۰ هزار و ۹۹۱ تومان در نوزدهم مردادماه سال گذشته به قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۰ تومان در لحظه تنظیم این گزارش رسیده است. در همین حال طلای ۱۸ عیار نیز از رقم یک میلیون و ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان در نوزدهمم مردادماه سال ۹۹ به قیمت یک میلیون و ۸۸ هزار و ۱۰۰ تومان در روز گذشته رسیده است که بازدهی ۱۱/۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 بررسی بازار مسکن نیز نشان از بازدهی بالای ۲۹ درصدی قیمت مسکن از پایان مردادماه سال گذشته تا پایان تیرماه سال جاری دارد. با این حال اما بررسی نمودار عملکرد ماهانه بازارهای نشان می‌دهد بازار سرمایه دست‌کم در تیر و مردادماه سال‌جاری عملکرد بهتری را نسبت به سایر بازارهای ثبت کرده است. بر این اساس درحالی که بازار مسکن در تیرماه ۳/۱ درصد رشد کرده است، بازار طلا در تیرماه ۹۳/۰ درصد و در مردادماه ۲۶/۳ درصد افزایش یافته است. در همین حال نرخ ارز نیز در تیرماه ۴۹/۱ درصد و در مردادماه ۵۰/۶ درصد بالا رفته است. نکته اینکه شاخص کل بازار سرمایه در همین مدت توانسته است رشد ۲۰/۱۲ درصد و ۸۷/۱۰ درصد را برای دو ماه تیر و مرداد (تاکنون) ثبت کند. گفتنی است رشد نرخ دلار طی ماه‌های گذشته عموما ناشی از ابهام در سرنوشت برجام و افزایش تنش‌های منطقه‌ای بوده است.

بر همین اساس به نظر می‌رسد با استقرار دولت جدید، آغاز به کار تیم‌های اقتصادی و سیاست خارجی و روشن شدن سرنوشت برجام، دلار نیز به نرخ تعادلی و متناسب خود بازگردد. در همین حال رشد نرخ مسکن در ماه‌های گذشته درحالی رقم خورده که عملا این بازار با رکود معاملات روبه‌رو است و تنها در دوره‌های سنتی جابه‌جایی و نقل و انتقال توانسته برخی معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره را ثبت کند. چشم انداز تورمی اقتصاد نیز حاکی از آن است در صورت تداوم افزایش غیرواقعی قیمت مسکن، این بازار بیش از پیش در رکود تورمی فرو خواهد رفت. ازسوی دیگر بازار طلا نیز به طور عادی همزمان با افزایش نرخ‌ها با رکود و عقب‌نشینی خریداران مواجه می‌شود. از همین رو به نظر می‌رسد بازار سرمایه همچنان از دورنمای بهتری برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان بهره‌مند باشد. به ویژه آنکه نمودارهای مقایسه‌ای بازارهای و اعداد و ارقام نشان از بهبود وضعیت بازار سرمایه و بازگشت بورس به رالی جذب سرمایه‌ها دارد.

زینب مختاری

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها