۱۳۹۹ جمعه ۲۲ اسفند چاپ
گاف عجیب وزارت صمت!

فراموشی وزارت صمت در ابلاغ ممنوعیت صادرات؛ عامل گرانی مرغ + سند

 فراموشی وزارت صمت در ابلاغ ممنوعیت صادرات؛ عامل گرانی مرغ + سند

اقتصاد میهن: صفوف تشکیل شده برای خرید مرغ یا روغن تصاویری است که این روزها در فضای مجازی دست به دست می چرخد، موضوعی که حتی با بازدیدهای شاید سرزده مسئولان به میادین مخصوص شهر هم حل نمی شود.

یکی از این اقلام که این روزها بیش از هر چیزی منجر به تشکیل صفوف برای خرید آن می شود. مرغ یکی از اقلام اساسی سفره هاست. ماجرا از آن قرار است که قیمت این کالای اساسی ماه هاست دستخوش تغییراتی است که هربار دلایلی برای آن تراشیده می شود. عده ای جوجه کشی ها در ابتدای فصل گذشته را دلیل آن می دانند و عده ای دیگر عدم مدیریت توزیع این قلم جنس را عمده ترین دلیل گرانی آن عنوان می کنند.

عرضه مرغ تنظیم بازاری در ماشین های حمل مرغ!

این نوسانات منجر شد تا مشکل را از وزیر صمت جویا شویم. علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، شب گذشته در این باره  با بیان اینکه در شبکه توزیع نواقصی وجود دارد، گفت: در خصوص بازار مرغ و تخم مرغ، وزارت صمت مسئول تأمین کالا‌های وارداتی با ارز ترجیحی است و بعد از ترخیص از گمرک، کالا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و شبکه مربوط به تامین مرغ و تخم مرغ با وزارت جهاد کشاورزی است.

اما گویا همین مسئولیت ذکر شده توسط وزیر صمت هم به درستی انجام نشده است و بازار مرغ آشفته تر از روزهای قبل مسیر خود را طی می کند. ستاد تنظیم بازار درست در تاریخ 23 مهر 99 که قیمت مرغ  برابر 14 هزار و 400 تومان بود مصوبه ای را برای ممنوعیت صادرات مرغ صادر کرد. در حالی که در همان زمان هم این نرخ مصوب اجرایی نمی شد و کشمکش میان وزارت صمت و بازار دیده می شد.

پیگیری ها در بازار برای کشف علت اصلی این گرانی ها و زنجیره ناقص تولید ادامه داشت که مدارک و مستندات نشان داد وزارت صمت، بعد از گذشت 5 ماه فراموش کرده است تا مصوبه را به گمرک ابلاغ کند و مصوبه ممنوعیت صادرات مرغ، به تازگی به گمرکات کشور ابلاغ شده است. طبق قانون نیز مسئولیت اعلام ممنوعیت صادرات هر کالایی به گمرک بر عهده دفتر تنظیم مقررات وزارت صمت است.

مصوبه ای که ابلاغ نشد!

 این دفتر (تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صمت) با گذشت 4 ماه از این قرار، رسما ممنوعیت صادرات مرغ را به گمرک ابلاغ نکرده بود. طبق پیگیری های از گمرک مشخص شد که روز گذشته این سازمان متوجه صادرات حجم قابل توجهی مرغ و خروج آن از مرزهای غربی کشور شده و با پیگیری های امور فنی این نهاد، مشخص شده است که این مصوبه به گمرک برای ممنوعیت صادرات ابلاغ نشده است!

یعنی در این برهه زمانی که بازارهای کشور با مشکل تنظیم مرغ و افزایش قیمت آن دست و پنجه نرم می کردند، مرغ همچنان به کشورهای دیگر صادر شده و دلیل اصلی کمبودها در کشور مبهم باقی مانده بود! بازاری که این روزها با انواع احتکارها و همچنین عدم عرضه ها رو به روست از سمتی دیگر هم نشت منابع را متحمل شده است.

این اختلال در نظام تنظیم بازار نشان از ضعف ارتباط و اختلاف میان دو وزارتخانه صمت و اقتصاد (گمرک) دارد و همین امر منجر شده است تا حجم قابل توجهی از این محصول از کشور خارج شود و صفوف خرید مرغ روز به روز طولانی تر و از زبان برخی از مسئولان کشور هم، این صفوف فضاسازی نهادهای دیگر تلقی شود. با پیگیری از گمرک ایران، مشخص شد لیست صادرکنندگان مرغ نیز مشهود بوده و این روند به دلیل عدم ابلاغ به گمرکات به صورت قانونی ادامه داشته است! گویا قرار است شنبه آتی تصمیمات جدی در خصوص این قصور در وزارت صمت گرفته شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها