۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۲ مهر چاپ
کنفدراسيون آسیا؛ دفتر حافظ منافع عربستان

شیخ‌سلمان؛ مامور بحرینی آل‌سعود در اجرای اوامر بن‌سلمان در فوتبال

شیخ‌سلمان؛ مامور بحرینی آل‌سعود در اجرای اوامر بن‌سلمان در فوتبال

اقتصاد میهن: بررسی اتفاقات شوکه کننده ای که در ورزشگاه نقش جهان اصفهان رخ داد و باعث لغو بازی سپاهان با الاتحاد عربستان شد، نشانگر سناریویی مضحک از کنفدراسیون فوتبال آسیا در حمایت از زیاده‌خواهی باشگاهی سعودی است.

تیم پرستاره عربستانی که روز قبل از مسابقه، در ورزشگاه نقش جهان تمرین کرده بود، در جلسه هماهنگی پیش از بازی رسمی هیچ اعتراض و نکته‌ای از شرایط ورزشگاه مطرح نکرد اما ساعتی پیش از شروع مسابقه بهانه جویی شروع شد و میهمان گستاخ، خواهان برداشتن سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از محوطه ورزشگاه شد! موضوع وقتی دردناک می‌شود که تیم الاتحاد ترک ورزشگاه را به دستور ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا مرتبط می‌کند و حرف خود را از زبان ای اف سی مطرح می‌کند! و متاسفانه AFC نیز با تایید همه ادعاهای سران فدراسیون و باشگاه سعودی، راه را برای سلطنت عربستان بر تشکیلات فوتبال آسیا باز می‌گذارد.

با این اوصاف، باید در سطوح بالای تشکیلات آسیایی فوتبال نماینده ای فعال و جدی داشت تا از حق تیم‌های ایرانی دفاع کند. پرونده مهدی تاج، نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان داده، او در اوج بحران‌ها ناپدید می‌شود و از پاسخگویی خودداری می‌کند و به زعم رسانه‌ها از خرج کردن جایگاهش در ای اف سی حذر دارد. برخی کارشناسان معتقدند، سکوت عجیب مهدی تاج برای خوشامد شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال قاره و حفظ کرسی خود که سالانه حدود ۲۰۰هزار دلار حقوق و مزایا در پی دارد، مانع احقاق حق بموقع کشورمان در رده های ملی و باشگاهی است که مصداق های زیادی طی چندین سال دارد.حالا همه منتظر اعلام رای کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند که گفته می‌شود علیه سپاهان خواهد بود. ماجرا به سردیس سردار شهید قاسم سلیمانی مرتبط می‌شد که تیم عربستانی با بهانه‌جویی عجیب و دیرهنگام خود خواستار جابه‌جا شدن آن مقابل چشم حدود ۶۰هزار هوادار متعصب سپاهان شده بود! کاری که خود می‌توانست تبعات شدید امنیتی و ناآرامی در پی داشته باشد.

این درحالی است که در جلسه هماهنگی قبل از مسابقه، هیچ صحبتی از این موضوع و اعتراضی به آن از سوی باشگاه الاتحاد و حتی ناظر بازی صورت نگرفته بود و پیش از آن نیز درحالی‌که سال‌هاست این سردیس و همچنین دو سردیس دیگر مربوط به زنده‌یاد محمود یاوری و همچنین محمود حریری بنیا‌نگذار باشگاه در ورزشگاه وجود دارد و ناظران AFC که چندبار برای بررسی شرایط ورزشگاه نقش‌جهان و تایید آن برای انجام دیدارهای آسیایی سپاهان راهی اصفهان شده بودند، هیچ‌گاه به این موضوع ایرادی نگرفته بودند. البته چندین سال دوری دو کشور به خصوص ایران از میزبانی از تیم‌های عربستان، باعث شده بود که جو سنگینی برای میدان رفتن تیم‌های عربستانی در خاک ایران وجود داشته باشد.

متن صریح قانون فیفا درباره نصب شمایل، اشکال، تصاویر، پرچم ها و تندیس ها در ورزشگاه‌ها به هنگام مسابقات بین المللی می‌گوید: نصب تصاویر رهبران و قهرمانان ملی کشورها مصداق نشان‌های سیاسی منع شده فیفا نیست.البته تفاهم‌نامه امنیتی دو فدراسیون فوتبال ایران و عربستان قبل از شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا نیز حاوی بندهایی است که باید به آن رجوع کرد تا مشخص شود آیا طرف سعودی چنین چیزی را از قبل خواسته بود یا این یک خواسته و بهانه‌تراشی سیاسی در آستانه یک رویداد ورزشی بوده است. باید دید تاج دقیقا چه چیزی را امضا کرده است؟

حالا باید یک فدراسیون ملی قوی و مصمم به احقاق حق در تشکیلات فوتبال آسیا داشته باشیم تا این حرف را به کرسی بنشاند؛ اما فدراسیون فوتبال ایران به خصوص رئیس آن فعلا مثل ماجرای حذف تیم ملی امید از مقدماتی المپیک و همچنین بازی‌های آسیایی و بسیاری دیگر از رخدادهای مهم فوتبال، روزه سکوت گرفته است و حاضر نیست شخصا موضع خود علیه ای اف سی را اعلام کند.عربستان، سیاسی‌بازی این کشور و همچنین تبعیت تام و تمام کنفدراسیون فوتبال آسیا از خواسته های خود را به رخ کشید و موفق شد بازی را به تعطیلی بکشاند و طلبکارانه خواستار اعلام رای به نفع خودش شده است.

ناظر مسابقه دو ساعت مانده به سوت آغاز بازی، ناگهان به نتیجه رسیده که این درخواست را مطرح کند اما اصولا با توجه به سازه ثابت و فونداسیون بتنی آن، عملا امکان جابه‌جایی سردیس شهید سلیمانی وجود نداشت، ولو اینکه میهمان طبق آیین نامه فیفا اصلا صلاحیت اعتراض به سازه ورزشگاه و تصاویر قهرمانان ملی میزبان را ندارد. در ادامه ناظر مسابقه خواهان اجرای خواسته میهمان می‌شود و حتی بازی را نیم ساعت به تاخیر می‌اندازد اما در ادامه مدعی می‌شود با مکاتبه مستقیم با ای اف سی، مجوز لغو مسابقه را دریافت کرده است؛ یک نمایش‌نامه منظم و دقیق برای پخش در رسانه‌های بین‌المللی!

ناظر ضعیف تاجیکستانی در واکنشی عجیب به خواسته تیم میهمان کاملا توجه کرده و درنهایت با چراغ سبز سران کنفدراسیون، رای به عدم برگزاری بازی می‌دهد. او در اقدامی شیطنت‌آمیز به داوران اجازه حضور در زمین مسابقه را نمی‌دهد، چون اگر این اتفاق رخ می‌داد و تیم سپاهان در زمین حاضر می‌شد داور با توجه به غیبت تیم عربستانی بازی را سه بر صفر به سود طلایی‌پوشان اعلام می‌کرد و در این شرایط تغییر نتیجه سخت به‌ نظر می‌رسید.  از طرف دیگر برخی رسانه‌ها نوشته‌اند، تیم عربستانی با توجه به غیبت کریم بنزما (که به کرونا مبتلا شده و همچنین مصدومیت دو ستاره خارجی دیگر خود ) ،  به‌وضوح نگران برگزاری این دیدار در روز موعود بود و به‌ نظر می‌رسید احتمال شیوع ویروس کرونا در اردوی این تیم وجود دارد؛ چراکه گفته می‌شود بازیکنان این تیم در آخرین تمرین پیش از مسابقه چندان سرحال نبودند.

 مدیران تیم عربی پیش از شروع مسابقه، دایم پیگیر تعداد تماشاگران حاضر در ورزشگاه و افزایش تعداد آنها بودند و این به‌خوبی نشان می‌دهد آنها می‌دانستند که بازی سختی را در اصفهان پیش روی دارند.فوتبال آسیا پس از گزارش های ماه گذشته گاردین و رویترز مبنی بر مالکیت مشترک تیم های متمول سعودی حاضر در لیگ قهرمانان و تعلق آنها به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان، منتظر برخورد AFC و حذف غول‌های پولدار این کشور از مسابقات این فصل طبق قانون جاری کنفدراسیون بود، ولی سپر بتنی شیخ سلمان برای منافع فوتبال عربستان، مجالی برای اجرای قانون نمی‌دهد و باند این شاهزاده بحرینی برای دوستانش در دربار پادشاهی ریاض، منافع عربستان را تضمین کرده است.

محمدصادق لودریچه

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها