۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ مرداد چاپ

خبرنگاران؛ احیا کننده اخلاق در جوامع امروزی

خبرنگاران؛ احیا کننده اخلاق در جوامع امروزی

اقتصاد میهن: وسایل ارتباط جمعی شامل رادیو، تلویزیون، نشریات و… و حتی بنگاه‌های تولید و خبرپراکنی جزء لاینفک و جدایی ناپذیر زندگی‌های امروزی آحاد مردم در جای جای این کره خاکی شده‌اند که با درنوردیدن مرز‌های جغرافیایی، خود را به عنوان عمومی‌ترین و پرقدرت‌ترین منابع معرفتی انسان معرفی می‌کنند؛ این ابزار و ادوات، روزانه در حال رشد و ترقی هستند که همواره موثر بر افکار و عقاید می‌باشند و حتی تغییر در نگرش و رفتار مخاطبان را نیز به گونه‌ای خاص انجام داده و مدیریت می‌کنند.

تکنولوژی فزاینده، تصاعدی و سحرگونه رسانه‌ها اعم از قدیمی‌ها و نوین آنها، بشر را در شرایط نابرابری قرار داده اند و امروزه توجه بسیاری را به پیرامون و اطراف معطوف می‌دارند؛ در چنین اوضاعی متأسفانه بنگاه‌ها و مراکز تولید و انتشار اخبار و رویداد‌ها با دور شدن از اهداف انسانی و اخلاقی، مسیر کاسب کارانه و کاملا تجاری را در پیش گرفته اند که مخاطب در دایره این تجارت غلط، به عنوان نوعی کالا به حساب می‌آید که در کمال تعجب و تأسف، تازه این پایان ماجرا نیست بلکه شروع نوعی بازی است که در آن، سرمنشأ نامیمون این رسانه ها، فرهنگ منحط و منحرف غرب است که ریشه اش در تفکرات سکولاریستی و امانیستی است که با انگیزه قراردادن تکنولوژی و کسب شهرت و درآمد به جای خدا، پیدایش و توسعه یافته اند.

در چنین شرایطی، خبرنگاران صدیق راست گفتار در حوزه اطلاع رسانی، خود را در معرض نمایش مردم و متولیان فرهنگی و اجتماعی جامعه قرار می‌دهند و اینجا است که می‌توان سره را از ناسره تشخیص داده و یا اصطلاحاً تمیزی بین دوغ و دوشاب قائل گشت.

در فضایی که فلسفه وجودی هر رسانه را ارتباط و شیوه‌های جذب مخاطب شکل می‌دهد، اضافه شدن وسایل گسترده ارتباط جمعی به علاوه خبرنگار، آن هم خبرنگار متعهد و متخصصی که فرهنگ و ریشه‌های آن را بشناسد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و شرایط را به سمت و سوی گسترش و بسط فرهنگ غنی و متعالی ملل مترقی جهان سوق دهد؛ در این سپهر پرفروغ است که خبرنگاران متعهد، چونان ستاره‌هایی درخشان، مسیر شب گونه حیات بشر را روشن ساخته و افق پیش روی انسان را منور می‌سازند و در این شرایط، شاهد درخشش و تلألو ارزش‌های غالب انسانیت به فرهنگ‌های پوسیده و نخراشیده غربی هستیم که باید تلاش کرد تا چنین شرایطی در سپهر رسانه‌ای کشور تسری یافته و بیشتر شود.

در فضایی که ساختار فرهنگی کشور شدیداً نیازمند بازنگری انقلابی و رجوع به اصل انقلابی خود است، شایسته است و می‌طلبد تا خبرنگاران به عنوان یکی از مهم‌ترین اقشار فرهنگی، کشور را در مسیر حقانیت و اخلاق مداری، ثابت قدم حرکت داده و هدایت نمایند که در این صورت، فلاح و رستگاری مردم، تضمین خواهد شد که یکی از اسباب مهم این فریضه، پرورش و تربیت نیرو‌های متعهد و عمل نمودن خبرنگاران به وظیفه‌ای انسانی و اخلاق گرایانه است، موضوعی که در شرایط امروزی جامعه باید بیشتر بدان پرداخت و به صورت جدی مورد مداقه قرار داد؛ مأموریتی که با تولید محتوا‌های رسانه‌ای اخلاق مدار، پمپاژ معنا و امید را در جامعه گسترش خواهد داد و با سیره و منشی اصلاح گرایانه، نهاد اجتماعی رسانه را تقویت ساخته و جایگاه واقعی آن را در جامعه به نمایش می‌گذارد.

در روزگار وانفسای امروزی، اخلاق مداری را می‌توان یکی از ویژگی‌ها و اولویت‌های خاص و منحصربفرد حرفه خبرنگاری برشمرد که کفه ترازوی عدالت به سمت این قشر را سنگین می‌کند و تعظیم و احترام ملی و حتی بین المللی را برای خبرنگاران و اهالی رسانه و قلم به ارمغان می‌آورد؛ چرا که خبرنگاران را در جوامع امروزی باید احیا کننده اخلاق و ارزش‌های والای اخلاقی پنداشت که در عمل نیز، این مهم مصداق‌های پرشماری دارد که باید بیش از فعل، فزونی یابد.

خبرنگاری که اخلاق، این گمشده امروز مردم و حکومت‌ها را در سرلوحه امور خود قرار دهد، بی شک وضع کننده پنهان قانون در جامعه است که رسالت حرفه‌ای و شرعی کسب و کار خود را به خوبی عملیاتی کرده است و در این رهگذر شاهد اوج گیری صفات بارز اخلاقی در اجتماع پیرامون خواهیم شد. انصاف و عمل به قانون و فاصله از قانون گریزی از ویژگی‌های دیگر فعالان بی ادعای حوزه اطلاع رسانی و خبریابی و خبررسانی است که باید با تقویت آن ها، تلاشی مقدس مبذول داشت تا به رسالت قافله سالاران حرفه خبر در جامعه عمل شود.

مهدی مقاری

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها