۱۴۰۱ يکشنبه ۱۷ مهر چاپ

سال قبل کدام بانکها آب رفتند؟ + جدول

سال قبل کدام بانکها آب رفتند؟ + جدول

اقتصاد میهن: در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰ هزار و ۵۷۸ شعبه بانکی در سراسر کشور فعال بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار و ۴۶۴ شعبه کاهش یافته است.

تعداد زیاد شعب بانک‌ها همواره مورد انتقاد مسئولان بوده اما تاکنون کاهش قابل توجهی در تعداد شعب بانک‌ها صورت نگرفته و فقط ۱۱۴ شعبه در یکسال گذشته از شعب ۲۱ بانک کم شده است؛ به طوری که در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۰ هزار و ۵۷۸ شعبه بانکی در سراسر کشور فعال بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار و ۴۶۴ شعبه کاهش یافته است. این در حالی است که نقاطی در شهرهای مختلف هستند که اندکی دقت در آن‌ها می‌تواند سبب تعجب شود و اینکه در محدوده بسیار کوچکی از شهر، چندین شعبه از یک بانک با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند که عملاً کار خاصی انجام نمی‌دهند و اداره شعب بانکی برای بانک‌های مختلف، هزینه‌های سنگینی دارد و به نظر می‌رسد با توجه به هزینه سنگین اداره این شعب و کاهش استفاده از آن‌ها کاهش شعب بانکی با توجه به نیازسنجی از مناطق مختلف، می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های بانک‌ها را کاهش دهد.

در این بین، مسئولان دولت سیزدهم نیز اظهاراتی درباره تعداد شعب بانکی داشته‌اند. احسان خاندوزی (وزیر اقتصاد ) یکی از الزامات قانون برنامه پنج ساله را کاهش تعداد شعب دانسته و گفته که ایران بالاترین میزان سرانه شعب بانکی را در دنیا دارد و باید از طریق ابزارهای دیگر دسترسی‌های مردم به خدمات بانکی افزایش یابد. همچنین، رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که بانک‌ها برای کاهش هزینه‌ها و ناترازی خود باید شعب فیزیکی را کاهش دهند. بررسی آخرین وضعیت شعب بانک‌ها بر اساس گزارش موسسه عالی آموزش بانکداری حاکی از آن است که از ۲۱ بانک، فقط شعب شش بانک ملت، رفاه کارگران، موسسه اعتباری ملل، تجارت، صادرات، مسکن در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کم شده است.

اکثر این ۲۱ بانک نسبت به سال ۱۳۹۹ تغییری نکرده و شعب بانک‌هایی چون سینا، پاسارگاد، پارسیان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ زیاد نیز شده است. بر اساس این آمار بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، مسکن و رفاه کارگران به‌ترتیب با ۱۹۷۵، ۱۳۸۹، ۱۳۷۵، ۱۱۷۹ و ۱۰۲۵ بیشترین شعبه را دارند. بعد از بانک ایران ونزوئلا و خاورمیانه با یک و ۱۶ شعبه، بانک‌های توسعه صادرات، گردشگری و کارآفرین به‌ترتیب با ۳۸، ۱۰۰ و ۱۰۸ شعبه کمترین شعب بانکی را دارند. در ادامه می‌توانید جزئیات تغییرات شعب بانک‌ها از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ را مشاهده کنید:

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها