۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ شهريور چاپ
کی‌روش برگشت

قمار ۲۰۰ هزار یورویی فدراسیون بر سر تاج و کی روش

قمار ۲۰۰ هزار یورویی فدراسیون بر سر تاج و کی روش

اقتصاد میهن: «مهدی تاج» هفته گذشته با کسب ۵۱ رأی در مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال، دوباره به صندلی ریاست این فدراسیون نشست. انتخاباتی که از مرحله ثبت‌نام نامزد‌ها تا برگزاری‌اش، یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات ورزشی در سال‌های اخیر بود.

از همه این‌ها که بگذریم، یکی از اتفاقاتی که پیش‌بینی می‌شد با پیروزی تاج در فوتبال ایران رقم بخورد، تعویض بی‌درنگ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود. حالا پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمده و ماموریت «دراگان اسکوچیچ» در تیم ملی فوتبال، به زودی به سر می‌رسد.

انتخاب کی‌روش چه صرف و صلاحی دارد؟!

«محمد جماعت»، مدیر رسانه تیم ملی فوتبال ایران ساعاتی پیش در توییتر خود نوشت: «به سوای تمام زنده باد‌ها و مرده باد‌های هواداری درباره تیم ملی و کادر فنی آن، هیات رییسه فدراسیون فوتبال با توجه به جمیع جهات و ابعاد، بهترین تصمیم را با توجه به صرف و صلاح فوتبال کشور خواهد گرفت». پرسش این است که تغییر سرمربی تیم ملی در آستانه جام جهانی، چزور می‌تواند به «صلاح»‌فوتبال ملی ایران باشد؟ اشتباهی که در روز‌های نزدیک به جام‌جهانی ۱۹۹۸ با اخراج «تومیسلاو ایویچ» و جایگزینی‌اش با «جلال طالبی» منجر به ناکامی ملی‌پوشان در رقابت‌های جام جهانی شد. امروز با گذشت ۲۴ سال، دوباره شاهد تکرار این خطا هستیم.

فارغ از این که تغییر سرمربی تیم ملی در آستانه رقابت‌های حساس چشور می‌تواند به «صلاح» باشد، انتشار جزییات مالی قرارداد «کارلوس کی‌روش» با فدراسیون فوتبال ایران نیز به «صرف» بودن این تصمیم را کمی زیر سوال می‌برد؛ بر اساس توافق فدراسیون فوتبال، حضور سرمربی پرتغالی در نیمکت تیم ملی تا پایان جام جهانی، ماهانه ۵۰ هزار یورو آب می‌خورد. یعنی چیزی حدود ۲۰۰ هزار یورو در طول ۴ ماه. قمار ۲۰۰ هزار یورویی فدراسیون مهدی تاج روی نتیجه‌ای نامشخص چطور می‌تواند برای فوتبال ملی ایران «صرف» داشته باشد؟

کی‌روش و حاشیه‌ها

تیم ملی فوتبال ایران، با تصمیم هیات رییسه فدراسیون، با کی‌روش به قطر می‌رود. رقابت ایران با تیم‌های ملی انگلستان، آمریکا و ولز می‌تواند برای مرد پرتغالی فوتبال ایران چالش‌برانگیز باشد. جدای از کمبود زمان، تغییرات احتمالی کادر فنی تیم ملی و مهم‌تر از همه، مشکلات کی‌روش با تعدادی از بازیکنان حال حاضر تیم، از ابهاماتی است که به احتمال زیاد با ورود نهایی او به نیمکت رفع خواهد شد.

کارلوس کی‌روش طی دوران حضورش در ایران تاکید زیادی به برگزاری مسابقات دوستانه داشت. علی‌رغم انتقاداتی که به سطح کیفی رقابت‌های دوستانه وارد بود، کی‌روش در کمیت بازی‌ها حرفی برای گفتن داشت. تیم ملی ایران، پیش از جام‌جهانی برزیل ۹ بازی تدارکاتی برگزار کرد. پیش از جام‌جهانی روسیه نیز با شرکت در ۱۰ بازی دوستانه رکورد برگزاری دیدار تدارکاتی پیش از ادوار مختلف جام‌جهانی را شکست. امروز اما، در زمان ۷۶ روزه باقی‌مانده امکان برگزاری تنها ۲ بازی دوستانه وجود خواهد داشت. کارلوس کی‌روش، درصورت ناکامی در رقابت‌های جام‌جهانی قطر بهانه خوبی خواهد داشت. انتظار می‌رود که فدراسیون فوتبال، با گوشزد کردن تمام شرایط به سرمربی پرتغالی، راه را برای بهانه‌تراشی‌های احتمالی در آینده بسته باشد.

دراگان اسکوچیچ، از مدافعان سبک بازی شجاع خلیل‌زاده در خط دفاعی تیم فوتبال ایران بود. بازیکنی که در دوران کی‌روش در لیست سیاه قرار گرفته بود و هرگز دعوت نمی‌شد. با دعوت از شجاع خلیل‌زاده به تیم اسکوچیچ و کاپیتانی چنددقیقه‌ای او بر تیم ملی، شاهد چند مصاحبه تند او سوی علیه کی‌روش بودیم. کی‌روش با رسیدن به سرمربی‌گری تیم ملی، بر سر یک دوراهی بزرگ قرار خواهد گرفت؛ اینکه از خلیل‌زاده که در این مدت هماهنگی خوبی با کنعانی پیدا کرده در خط دفاعی استفاده کند یا او را خط بزند. ریسکی بزرگ در آستانه جام‌جهانی.

در ماه‌های اخیر، سردار آزمون به‌شدت از اسکوچیچ حمایت کرده و بنا به تعبیر خودش برکناری او را «نامردی» عنوان کرد. اینکه با حضور کی‌روش واکنش او به بزرگ‌ترین متحد اسکوچیچ چه خواهد بود یا اینکه اصلا رابطه سردار با کارلوس دوباره جوش می‌خورد یا نه، یک چالش بزرگ برای مرد پرتغالی خواهد بود.

این‌ها حاشیه‌هایی است که انتصاب کارلوس کی‌روش با خود به همراه خواهد داشت. نیمه روشن ماجرا، اما این است که این تغییر، می‌توانست با تصمیم یک‌شبه مسوولان فدراسیون فوتبال، یک هفته مانده به رقابت نخست ایران در قطر اعمال شود و حالا جای شکرش باقی است که ۷۶ روز مانده به آغاز رقابت‌ها اعمال شده! فارغ از همه این‌ها اما، نتیجه نهایی در جام‌جهانی قطر است که معیار تشخیص «صرف و صلاح» خواهد بود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها