۱۴۰۱ شنبه ۲۵ تير چاپ

ایران در رتبه ۵٣ بازار بیمه جهان

ایران در رتبه ۵٣ بازار بیمه جهان

اقتصاد میهن: گزارش جدید مؤسسه «سوئیس ری» موسوم به گزارش سیگما از تحولات صنعت بیمه دنیا در سال2021 و پیش‌بینی سال‌های آینده نشان می‌دهد ایران در سال1400 نزدیک به 118هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی داشته که با احتساب دلار 4200تومانی ایران در رتبه27 و با احتساب دلار 27هزار تومانی در رتبه53 جهان قرار گرفته است.

این گزارش نشان می‌دهد ارزش دلاری بازار بیمه‌های بازرگانی ایران بر مبنای ارز ۴۲۰۰تومانی ۲۸میلیارد دلار و با مبنای دلار ۲۷هزار تومانی، ۴٫۳میلیارد دلار در سال گذشته بوده که رشد اسمی حق بیمه تولیدی کشور ۴۴درصد و رشد واقعی آن با کم کردن نرخ تورم ۷٫۲درصد بوده است. این نهاد بین‌المللی اعلام کرده ضریب نفوذ بیمه در ایران طی سال گذشته به ۲٫۴درصد بوده که ۰٫۴درصد ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی و ۲درصد بیمه‌های غیرزندگی بوده است.

براساس قانون برنامه ششم توسعه ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در طول اجرای برنامه قرار بود به ۷درصد برسد که این هدف محقق نشده و باید دید در برنامه هفتم توسعه چه هدفی تعیین خواهد شد؟ سرانه بیمه در ایران با احتساب ارز ۴۲۰۰تومانی در سال۱۴۰۰ براساس برآورد سوئیس ری ۳۳۰دلار بوده اما بر مبنای دلار ۲۷هزار تومانی سرانه هر ایرانی از حق بیمه تولیدی به ۵۲دلار خواهد رسید.

جهان بیمه و ریسک‌های نوظهور

مؤسسه بین‌المللی سوئیس ری، می‌گوید در سال۲۰۲۱ میلادی ارزش حق بیمه تولیدی در جهان به ۶٫۹هزار میلیارد دلار رسیده که رشد واقعی پس از حذف اثر تورم ۳٫۴درصد بوده و در سال گذشته میلادی، حق بیمه‌های بخش غیرزندگی ۳٫۹هزار میلیارد دلار افزایش یافت و رشد واقعی ۲٫۶درصد را تجربه کرده که این رشد ناشی از نرخ حق بیمه در رشته‌های تجاری بازارهای پیشرفته دنیا بوده است.براساس این گزارش در چین که بزرگ‌ترین بازار نوظهور است، حجم حق بیمه‌های غیرزندگی با ۰٫۷درصد کاهش واقعی مواجه شد چرا که حذف نظام تعرفه‌ای یا تعرفه‌گذاری در بیمه‌های اتومبیل سبب بروز رقابت شدید و در نتیجه کاهش نرخ‌ها شد اما این افت تا حدی با رشد ۱۰٫۶درصدی در حق بیمه درمان جبران شده است.

حق بیمه‌های زندگی در سال۲۰۲۱ به ۳هزارمیلیارد دلار رسید و حق بیمه‌های زندگی پس از پشت سر گذاشتن کرونا با قدرت احیا شده و ۴٫۵درصد به‌صورت واقعی رشد کرده است و این رشد در دنیای پیشرفته ۵٫۴درصد و در بازارهای نوظهور به استثنای چین ۶٫۷درصد بود چرا که در چین حق بیمه‌های زندگی به‌خاطر ضعف در زمینه بخش حفظ سلامتی اشخاص در نتیجه کاهش بیشتر در رشته بیماری‌های صعب‌العلاج یا خطرناک با ۲٫۶درصد کاهش واقعی روبه‌رو شد.سوئیس ری می‌گوید: در سال۲۰۲۱ ضریب نفوذ جهانی بیمه به نزدیک ۷درصد و سرانه حق بیمه دنیا به بیش از ۸۷۴دلار رسید و ضریب نفوذ جهانی بیمه‌های زندگی در سال گذشته ۳٫۰۴درصد و ضریب نفوذ جهانی بیمه‌های غیرزندگی ۳٫۹۲درصد بود و به این ترتیب سهم بیمه‌های زندگی از کل حق بیمه تولیدی جهان در سال گذشته به ۴۴درصد رسید.براساس این گزارش، در سال۲۰۲۱ میلادی ۴۹درصد حق بیمه بیمه‌های غیرزندگی به بیمه درمان و سلامت اختصاص پیدا کرده و ۲۴درصد نیز مربوط به بیمه‌های اشخاص (شامل بیمه‌های اتومبیل شخصی، اموال شخصی و سایر) و ۲۷درصد به بیمه‌های تجاری (شامل بیمه‌های اموال تجاری، مسئولیت، اتومبیل تجاری و سایر) بوده است.

سهم ۵۶درصدی ۳کشور دنیا

این نهاد متعبر بین‌المللی گزارش داده ۳کشور آمریکا، چین و ژاپن به تنهایی ۵۶درصد کل حق بیمه تولیدی در سال گذشته میلادی را به‌خود اختصاص داده‌اند. ۹۰درصد حق بیمه تولیدی جهان در اختیار ۲۰کشور اول قرار داشته است. در سال۲۰۲۱ صنعت بیمه هند با ۱۲۷میلیارد دلار حق بیمه و سهم ۲درصدی از حق بیمه جهانی در رده دهم جهان و رتبه دوم بازارهای نوظهور بعد از چین قرار گرفت. انتظار می‌رود هند یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد در دهه آینده باشد که این پیش‌بینی متکی بر انتظارات درباره رشد اقتصادی بالای هند، سطوح فزاینده درآمد قابل تصرف، جمعیت جوان هند، افزایش آگاهی نسبت به ریسک، افزایش ضریب نفوذ دیجیتال و توسعه است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها