۱۴۰۱ پنج شنبه ۹ تير چاپ

دست رعیت در جیب رعیت!

دست رعیت در جیب رعیت!

اقتصاد میهن: چهار روز پیش صداوسیما گزارشی از زندگی حسن میرکاظمی، معروف به حسن رعیت پخش کرد. فیلمی که از زندگی مجلل او و اخذ وام‌های کلان برای احداث کارخانه‌هایی که هیچ‌گاه تاسیس نشد، حکایت می‌کرد.

وام‌ها و روابطی که از او ابتدا یک مرد ثروتمند ساخت و در نهایت او را به یک ابر بدهکار بانکی تبدیل کرد. اما پیش از آنکه حسن رعیت به مردی با ثروت افسانه‌ای بدل شود و نام او به پرونده بابک زنجانی گره بخورد و به بازداشتش منجر شود، انتشار عکسی از او در جریان اعتراضات سال ۸۸ که او را سوار بر موتور نشان می‌داد برایش حاشیه‌ساز شد. حواشی که به نظر نمی‌رسید اهمیت چندانی برایش داشته باشد.همچنان‌که انتشار تصاویرش در کنار علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع دولت نهم، همراهی با بابک زنجانی در جت شخصی زنجانی و حواشی مرتبط با این عکس‌ها برایش بی‌اهمیت بود.

او بنا بر گزارش روز ۶تیرماه‌ جاری صداوسیما طی دو دهه گذشته سرگرم گرفتن وام از بانک‌های مختلف بود تا بنا بر ادعایش کارخانه‌های فولاد ازنا و اردستان را تاسیس کند. براساس این گزارش او برای این کار ۳۰۰ میلیون دلار از بانک‌ها وام گرفته بود اما هیچ‌گاه این کارخانه‌ها راه‌اندازی نشدند. او حتی وعده داده بود با ۴۰ میلیون دلار ارز ترجیحی، کالاهای اساسی وارد کند، اما این کالاها نیز هیچ‌گاه وارد ایران نشدند.  او در تمام این سال‌ها با استفاده از وام و روابطی که برای خود ساخته بود سرگرم بود. بسیاری معتقدند که او در دولت محمود‌احمدی‌نژاد رشد کرده و ثروت افسانه‌ای‌اش را در این دوره به دست آورده است. آن‌طور که در گزارش صداوسیما آمده است، حسن رعیت صاحب باغی با نادرترین گونه‌های گیاهی و جانوری بوده که محل برگزاری دورهمی‌های او با متنفذین و بانکداران بود.

 براساس گزارش صداوسیما، او همچنین برای تاسیس شرکت‌های صوری از هویت کارمندان و حتی کارکنان خدماتی خود استفاده می‌کرد. در بخش دیگری از این گزارش با بیان اینکه او برای کارهای غیرقانونی خود از خلأهای قانونی استفاده می‌کرد از اکبر طبری و مهدی جهانگیری نیز نام برده شده است.  در این میان ماجرای باغ‌وحش خصوصی‌اش نیز یکی از حواشی پرونده اوست و همان باغ‌وحشی که گفته می‌شود در آن بازداشت شده است. سال ۹۸ یکی از رسانه‌های کشور در گزارشی که از این باغ منتشر کرد مدعی شد که او در این باغ که درحوالی جاده مخصوص کرج واقع شده است، از ۱۷ببر نگهداری می‌کرده است. ادعایی که همان زمان رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان تهران در واکنش به آن، ضمن اشاره به بازدید از این مرکز گفته بود: «در این بازدید فقط یک قلاده ببر در این مرکز دیده شد همچنین اگر نیروهای امنیتی و نظامی او را با ۱۷ ببر دستگیر کرده بودند به یگان حفاظت ما گزارش داده می‌شد، ولی ما تاکنون هیچ‌گونه گزارشی در این زمینه نداشتیم.»

موضوع دیگری که حین برگزاری دادگاه او مطرح شد کلکسیون موتورسیکلت او بود که به گفته نماینده دادستان، حسن رعیت گاهی برخی از موتور‌سیکلت‌های این کلکسیون را هدیه می‌داد.  با تمام این حواشی، سرانجام حسن رعیت مرداد ماه سال ۹۸ به اتهام فساد اقتصادی بازداشت شد و این ‌بار تصاویرش با لباس زندان به عنوان متهم یک پرونده اقتصادی بزرگ تیتر یک خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شد. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات او، بیست و دوم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به ریاست قاضی بابایی برگزار شد و با برگزاری ۶ جلسه دیگر ادامه یافت. در نخستین جلسه دادگاهش، نماینده دادستان از او به عنوان یار غار بابک زنجانی یاد کرد و گفت: روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد به بازجو شماره رعیت را داد تا به‌واسطه نفوذ وی نزد اکبر طبری مشکل رفع شود.

 کیفرخواست رعیت در این پرونده حدود ۴۰۰ صفحه بود که سرانجام بیست و چهارم شهریور سال ۱۴۰۰ ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی وقت قوه‌قضائیه در جمع خبرنگاران از صدور حکم بدوی این پرونده خبر داد. خداییان اعلام کرد که او به یک فقره حبس ۲۵ سال، ۳ فقره حبس سه سال و یک فقره حبس یک‌سال، جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شده است. او در عین حال اعلام کرد که حکم مذکور قابل تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی است. به دنبال صدور این حکم ۲۸فروردین ماه سال جاری پرونده برای رسیدگی فرجامی به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه دوم ارجاع شد و در نهایت با رد این فرجام‌خواهی حکم ۳۵سال زندان حسن رعیت از سوی دیوان عالی کشور تایید و او در زندان ماندگار شد.  در ۷ عنوان اتهامی که نماینده دادستان آنها را در جلسات نخست دادگاه بررسی این پرونده قرائت کرد حسن رعیت به «مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور از طریق اخذ مبالغ کلان ارزی و ریالی با تقلب از بانک‌ها معادل ۴۰۰ میلیون یورو و بیش از ۵ هزار میلیارد ریال منجر به اخلال در نظام اقتصادی کشور» متهم شد.   «مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای از بانک‌ها»، «مشارکت در جعل و استفاده از اسناد مجعول»، «مشارکت در پول‌شویی»، «مشارکت در پرداخت رشوه به روسای هیات‌مدیره و مدیران وقت برخی بانک‌ها»، «اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی با سوءاستفاده از روابط خصوصی» و «قطع و خشکاندن ۲۰۶ اصله درخت» از دیگر عناوین اتهامی حسن رعیت، متهم ردیف اول پرونده ۴۰۰ میلیون یورویی اعلام شدند. «راه‌اندازی یک باغ‌وحش با کسب مال از طریق نامشروع» نیز یکی دیگر از اتهامات رعیت است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها