۱۴۰۱ شنبه ۴ تير چاپ

خط فقر تاپایان سال، به ۱۷ میلیون تومان می رسد

خط فقر تاپایان سال، به ۱۷ میلیون تومان می رسد

اقتصاد میهن: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به خلق روزانه 2700 میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد ایران، گفت: پیش بینی می شود خط فقر تا پایان سال به بالای 17 میلیون تومان برسد.

افشین حق پرست اظهار داشت: تورم در کشور ما یک بیماری پولی بنیان برکن است که به دست بانک مرکزی و شبه بانکهای آن خلق می شود.وی افزود: متأسفانه از ۵۲ سال قبل که سازمان برنامه به سازمان برنامه و بودجه تغییر پیدا کرد از نظر ورود ارز برای هزینه کرد، دچار مشکل شدیم و معضل تورمی ما آغاز شد.این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: بزرگترین فرودگاه دنیا در امارات قرار گرفته و سوال این است که چرا تورم در این کشور و ۱۸۰ کشور دیگر مهار شده و صرفاً در چهار کشور دنیا که ما جزو آنها هستیم مهار نمی شود؟حق پرست گفت: تورم نه یک تقدیر و بلای آسمانی است و نه یک سانحه طبیعی بلکه یک اتفاق پولی است که ناشی از افزایش نقدینگی در کشورمان اتفاق می افتد.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۲۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حال خلق شدن است و پیش بینی می شود که خط فقر تا پایان سال به بالای ۱۷ میلیون تومان برسد و این به معنای ورشکستگی اقتصاد و ندانم کاری اقتصادی است.این کارشناس اقتصادی معتقد است: عدم ارتباط بانکی کشور موجب عدم جذب سرمایه شده و در عین حال موفق به جلوگیری از فرار سرمایه معنوی و پولی نیز نشدیم و پول ها در حال فرار از کشور هستند.حق پرست با بیان اینکه درآمدهای دولت طی یک سال باید هزینه ها را جبران کند گفت: متأسفانه سر بزرگ هزینه های دولت بر تن نحیف درآمدهای آن سنگینی می کند و هزینه های دولت هم قابل کم شدن نیست.

این کارشناس اقتصادی اظهارکرد: عدم استقلال بانک مرکزی موجب شده که برخی انحراف از معیارها اتفاق بیفتد به عنوان نمونه در سال گذشته ۷۰۵ هزار میلیارد تومان خرید ملک از سوی بانکها صورت گرفته و همین باعث تورم شده است.دکتر امین دلیری معاون اسبق وزیر اقتصاد نیز در این مورد تورم در اقتصاد را یک معضل بزرگ و عامل مزاحمی برای فعالیت های اقتصادی کشور در بخش تولید، سرمایه گذاری و خدمات دانست و گفت: ما قبل و بعد از انقلاب کمابیش تورم داشتیم اما تورم ساختاری از سال ۱۳۵۳ و با افزایش قیمت نفت در کشور شکل گرفت.وی شاخص های وارداتی، رشد سرسام آور نقدینگی، میزان تولید ناخالص داخلی و غیرنفتی و نرخ سود بانکی را از مهم ترین عوامل تشدید تورم برشمرد و گفت: در حال حاضر دو عامل بیشترین تأثیر را بر تورم دارند که عبارتند از تغییر نرخ ارز و کسری بودجه.

این مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه نبود هدفگذاری در مهار تورم دولت را در ثبات اقتصادی دچار مشکل می کند گفت: هر یک درصد رشد اقتصادی ۳۶ درصد از نرخ تورم می کاهد و در مقابل به ازای هر یک درصد رشد شاخص قیمت کالاهای وارداتی، نرخ تورم ۳۳ درصد افزایش پیدا می کند. دلیری معتقد است: تأمین کسری بودجه از هر راهی، موجب گرفتاری در کشور می شود و جبران کسری بودجه از طریق فروش ارز هم بدترین راهکار است و لذا برای تأمین این کسری نباید به هر وسیله ای دست زد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها