این در حالی است که افت کیفیت خودروهای داخلی اعتراضهای نهادهای مختلفی در کشور را به دنبال داشته است. حالا نهتنها مردم بلکه پلیس هم میگوید بیکیفیت بودن خودروهای داخلی منجر به خسارات مادی و معنوی فراوانی به کشور شده است. بااینحال میرسلیم مدعی شده که خودروی ایرانی میتواند با خودروهای مشابه خارجی رقابت کند. درحالیکه برخی از خودروهای تولیدشده در داخل ایران سالهاست از خط تولید کارخانجات خودروسازی جهانی خارج شدهاند.
سیدمصطفی میرسلیم که در سمت نمایندگی مجلس نیز قرار دارد، در بازدید از غرفه ایرانخودرو در نمایشگاه شهر آفتاب، گفته: «اقدامات خوبی در گروه صنعتی ایرانخودرو در حال اجراست و این خودروساز برای تولید خودروی برقی و ترکیبی برنامههایی در دست دارد. با توسعه فناوری، محصولات جدید ایرانخودرو قابلرقابت با محصولات مشابه خارجی شدهاند. برای رسیدن به اهداف کیفی تولید و تنوعبخشی به محصولات باید حمایتهای مالی لازم صورت گیرد و این اطمینان به مردم داده شود که خودروسازان ما توان تولید محصولات غیرتجملی، ولی با کیفیت و قابلرقابت را دارند.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «مسائل اقتصادی و کلان کشور و هزینههای تمامشده تولید در قیمت فروش خودرو مؤثرند که عمده آنها در اختیار خودروساز نیست؛ مانند قیمت مواد اولیه و واسطهای، دستمزدها و هزینههای مالی.»
خشم رقبای خارجی از دستاوردهای ارزشمند صنعت خودروی ایران!
میرسلیم ادامه داد: «معتقدم در خودروسازی نوین کشور پیشرفتههایی صورت گرفته که با توجه به شرایط موجود و محدودیتهای تحمیلی قابل دفاع است و همین دستاوردهای ارزشمند، بسیاری از رقبای خارجی و واسطههای داخلی آنها را که روی نابودی صنعت خودروی ایران پس از اعمال تحریمهای یکجانبه و ظالمانه حساب میکردند، به خشم آورده و در چندماهه اخیر حملهها و هجمههای غیرمنصفانه و همهجانبهای را علیه صنعت خودرو و بدبین کردن مردم و مسئولان به فعالیتهای کارکنان خدوم آن صنعت طراحی و اجرا کردند تا مانع اصلاحات و پیشرفت در این صنعت شوند. ایرانخودرو، دیگر خودروساز ۳۰سال پیش نیست که فقط پیکان تولید میکرد بلکه در بخش فنی و زیرساخت، توان طراحی و توسعه و تولید انبوه خودروهای جدید را پیدا کرده است.»
این در حالی است که حالا یکی از جدیترین منتقدان خودروی داخلی پلیس راهور ایران است. بهتازگی سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در سخنان صریحی در واکنش به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان گفته بود: «بهجای اینکه دنبال فرافکنی باشید دنبال اصلاح امور باشید، قیمت خودروی خارجی را از مردم دریافت میکنید اما خودرو ناایمن و ارابه مرگ به دست آنها میدهید. یکجایی در تصادف میبینیم راننده قصور کرده است ولی وسیله باید از راننده دفاع کند نه اینکه بمب متحرک باشد، در برخی از تصادفات مشاهده میکنیم که از پشت به یک خودرو زدهاند و خودرو فوراً منفجرشده است!»
در دی ۱۳۹۹ نماینده، ولیفقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از گرانی خودرو گفت: کیفیت برخی از خودروهای داخلی در شان مردم ایران اسلامی نیست و باید وزارت صمت با سوءاستفادهکنندگان بازار خودرو و بازارهای سیاه این بخش بهشدت برخورد کند.
بااینحال این روزها میرسلیم بهعنوان یکی از مشهورترین افراد در مخالفت با واردات خودرو و همچنین حمایت از خودروهای داخلی شناخته میشود. برخی میگویند مخالفتهای او بهقدری مؤثر بوده است که شاید بتوان گفت یکی از موانع واردات خودرو احتمالاً او باشد؛ اما اینکه چرا میرسلیم اینقدر تلاش میکند که خودرویی وارد نشود و همچنان همین خودروهای بیکیفیت داخلی راهی بازار شوند جای ابهام فراوان دارد. در این میان برخی منافع شخصی و برخی هم دلایل سیاسی را عنوان میکنند. برخی میگویند با توجه به جایگاه او در حزب موتلفه احتمالاً یکی از دلایل اصلی این مخالفتهایش منافع حزب موتلفه باشد. چراکه حزب موتلفه بیشترین همکاری را با حزب کمونیست چین دارد. در حال حاضر مهمترین شرکتهای خارجی فعال در بازار ایران شرکتهای چینی هستند. بهغیراز این میرسلیم فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک است و بهواسطه همین تحصیلات او تابهحال در شرکتهای مختلفی که مربوط به خودروسازی داخلی بودهاند حضورداشته است.
طبق اطلاعاتی که میرسلیم در سایت شخصیاش منتشر کرده است او تابهحال در چند شرکت مربوط به خودروسازی ایرانی عضویت داشته است. عضو هیات مدیره شرکت دسا (دیزل سنگین ایران)، رئیس هیات مدیره شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو (ایپکو)، ناظر عالی طرح موتور ملی پایه گازسوز و ناظر عالی طرح موتور ملی دیزل سواری ازجمله سوابق میرسلیم در حوزه خودروسازی داخلی است که در سایت شخصیاش منتشر شده است. بااینحال برخی میگویند فضای پیچیده و غیرشفاف اقتصادی ایران اجازه نمیدهد که دقیقاً مشخص شود چه افرادی از تولید خودروی بیکیفیت داخلی چه سودهایی به دست میآورند.