۱۴۰۰ يکشنبه ۱۷ بهمن چاپ

ریزش بی سابقه دلار با یک پالس مثبت از وین؛ مگر قرار نبود اقتصاد به مذاکرات گره نخورد؟!

ریزش بی سابقه دلار با یک پالس مثبت از وین؛ مگر قرار نبود اقتصاد به مذاکرات گره نخورد؟!

اقتصاد میهن: روز گذشته با انتشار خبر کوچکی در مورد گشایش در مذاکرات وین و تعلیق برخی تحریم های آمریکا علیه ایران قیمت دلار در بازار ریزش بی سابقه ای را طی ماه های اخیر تجربه کرد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد، این ریزش اما در همین حد محدود نماند و با ادامه برخی اظهار نظرهای مثبت از سوی مقامات امروز به کانال 24 هزار تومان سقوط کرد.

همین کاهش قیمت نشان داد که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و احیای برجام تا چه حد می تواند گره گشای اقتصاد کشور باشد. در این بین اگرچه مدام تاکید می شود اقتصاد نباید به مذاکرات گره زده شود و به گونه ام هم وانمود می گردد که این اقدام تا به خردانه ای است که از سوی دولت پیشین صورت گرفته است؛ اما حال پرسش اینجاست که چرا پس در این دولت که اقتصاد به برجام گره زده نشده انتشار یک خبر کوچک چنین تاثیری بر بازار ارز می گذارد؟!

پاسخ این پرسش روشن است چرا که اولا سیاست خارجی در همه دنیا مستقیما بر اقتصاد تاثیر دارد که اگر اینطور نبود اکنون کشوری مثل کره شمالی می بایست اقتصاد اول جهان را می داشت؛ یا ترکیه نمی بایست بعد از اتخاذ روشی دیگر در سیاست خارجی خود چنین تورم و سقوط ارزش پولی را تجربه کند؛ پس اینکه بازار ارز با کوچکترین خبری از لغو تحریم ها ریزشی می شود دلیل کاملا روشن و علمی بر مبنای اصول اولیه اقتصاد دارد؛ لغو تحریم ها و آزاد شدن منابع ارزی یعنی ورود ارز به کشور و گشایش ارزی و این افزایش عرضه ارز در بازار بر اساس منطق ساده عرضه و تقاضا باعث کاهش قیمت خواهد شد. این یک تئوری ساده است که برای فهم آن اصلا نیازی به این نیست که شما اقتصاد دان باشید؛ پس طبیعی است که مذاکرات و سیاست خارجی مستقیما بر اقتصاد تاثیر داشته باشد.

البته که ما درک می کنیم که گفتن بی تاثیری مذاکرات بر اقتصاد ما برای برداشتن فشار از روی دوش مذاکره کنندگان و عدم سواستفاده طرف مقابل صورت می گیرد و هدف آن آرام کردن جو روانی جامعه است پس ما هم اگر خارجی ها این نوشته را می خوانند با صدایی رسا همین ادعا را تکرار می کنیم اما مبادا این ادعا باعث شود که خودمان هم آن را باور کنیم!

خودمانیم دیگر همه می دانیم که مذاکرات چه بخواهیم و نخواهیم به اقتصاد گره خورده است و این طبیعت سیاست خارجی و اقتصاد بین المللی است که بر هم تاثیر متقابل بگذارند پس برای آن لازم نیست گریبان کسی را بگیریم.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها