۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ آذر چاپ
افشاگری عضو کمیسیون صنایع مجلس:

خودروسازان می‌خواهند ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خود را از جیب مردم جبران کنند/ پراید ۱۷۴ میلیون؛ آقای وزیر صنعت کجایی، دقیقا کجایی؟؟؟

خودروسازان می‌خواهند ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خود را از جیب مردم جبران کنند/ پراید ۱۷۴ میلیون؛ آقای وزیر صنعت کجایی، دقیقا کجایی؟؟؟

اقتصاد میهن: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه خودروسازان می‌خواهند ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خود را که به دلیل سوء مدیریت، بهره‌وری پایین، عدم بازدهی فرایندها و مدیریت بازار، ایجاد شده است را از جیب مردم جبران کنند، آن را دلیل واقعی افزایش قیمت خودروهای داخلی معرفی کرد.

جبران زیان انباشته خودروسازان از جیب مردم

سید محسن دهقان دهنوی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع چالش های صنعت خودرو در کشور، پیرامون دلیل واقعی افزایش قیمت خودروهای داخلی، اظهار داشت:  خوودروسازها می‌خواهند ۸۰ هزار میلیارد خسارت خود را از جیب مردم بردارند.* بهروری پایین، بی بازده بودن فرایندها، قدیمی بودن تکنولوژی، نبود خلاقیت، سو مدیریت، عدم مدیریت بازار، سیاست‌گذاری غلط وزارت صنعت، همه این ها عواملی است که باعث ایجاد  ۸۰ هزار میلیارد خسارت شده است که خودروسازان می‌خواهند با بالابردن قیمت کارخانه این پول را از جیب مردم بردارند.

میزان تسهیلات دریافتی خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان درباره تسهیلات دریافتی خودروسازان، بیان کرد:   نکته دوم در خصوص تسهیلات و نقدینگی دو خودروساز است. سال ۹۶ میزان تسهیلات دریافتی یکی از این دو خودروساز ۸ هزار میلیارد تومان بوده و زیان انباشته افزایش یافته است. در عین حال سال ۹۷ میزان تسهیلات دریافتی به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی در دریافت تسهیلات هم رکورد زدند و خود خودروسازان از عوامل افزایش پایه پولی و تورم هستند.

انحصار در بازار خودرو عامل گرانی

وی در ادامه ، انحصار، مدیریت دولتی و عدم ثبات در سیاستگذاری را ریشه مشکلات صنعت خودروی کشور معرفی کرد.

سید محسن دهقان دهنوی اظهار داشت:اگر بخواهیم قیمت خودرو را ریشه‌ای بررسی کنیم، اولین ریشه اصلی انحصار است.هر بازاری را به این شکل انحصاری کرده و سپس مدیریت آن را دولتی کردیم به مشکل برخوردیم.متاسفانه در مدیریت دولتی عدم ثبات و ناکارآمدی وجود دارد.این همه انحصار ما به این بازار دادیم. با این اوضاع مطمئنا خودروساز خیالش راحت می‌شود که هرچه تولید می‌کند مردم مجبور می‌شوند بخرند و در چنین شرایطی معلوم است که نه به کیفیت فکر می‌کنند و نه به رقابت، پس رقابتی هم در بازار انحصاری وجود ندارد.با توجه به این شرایط ریشه اول را ما انحصاری بودن بازار و ریشه دوم را مدیریت دولتی می‌دانیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، بیان داشت:در طرف دیگر یک انحصار بی چون و چرایی ایجاد کرده ایم که خودروساز و قطعه سازی که عامل اصلی خوابیدن خودروها درکف پارکینگ ها هستند انحصار عجیبی ایجاد کرده اند که در خیلی از کشورهای دنیا اجازه این کار داده نمی شود. این اتفاق باعث شده که مردم خودرو را با قیمت بالا و کیفیت پایین تحویل بگیرند و در آخر نیز ناراضی باشند.

 

عدم ثبات در سیاست ها اعلامی عامل گرانی خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اذعان داشت:ریشه سوم، عدم ثبات در سیاست های وزارتخانه است.در حال حاضر شخصی مسئولیت وزارت صمت را عهده گرفته و متعهد شده است که بازار را تنظیم کند اما فردای صحبت‌های ایشان، کارخانه قیمت خودرو را  افزایش می‌دهد. سپس اعلام می کنند که تصمیم ما تغیر کرده است و زمانی که قیمت در بازار بالا می رود العام می کنند که به قیمت قبل باز می‌گردیم.با یک جمله من یا شما قیمت ها به حالت اول باز نمی‌گردد و در نتیجه بازار با گفتار درمانی پایین نمی‌آید.

افزایش ۷ برابری زیان انباشته ایران خودرو و سایپا علیرغم افزایش حدود ۵ برابری قیمت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور طی سه سال و نیم گذشته ۷ برابر شده و به حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده و از طرف دیگر قیمت یک خودرو داخلی حدودا ۵ برابر شده است، مدیریت صنعت خودروی کشور را یک فاجعه دانست.سید محسن دهقان دهنوی با اشاره به اینکه زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور طی سه سال و نیم گذشته ۷ برابر شده و به حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده و از طرف دیگر قیمت یک خودرو داخلی حدودا ۵ برابر شده است، مدیریت صنعت خودروی کشور را یک فاجعه دانست.

وی با بیان اینکه آمارهای موجود پیام های زیادی دارد، اظهار داشت:آمار زیان انباشته خودروسازان، خیلی حرف برای گفتن دارد.پایان سال ۹۶ زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور تقریبا ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.این در حالی است که زیان انباشته این دو خودروساز در ۶ ماهه سال جاری ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده است که یعنی در طول ۳ و نیم سال این عدد هفت برابر شده است و این اتفاق فاجعه ای برای صنعت خودروسازی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در ادامه افزود:در مقایسه آذرماه ۹۶ با مدت مشابه سال ۹۹ می بینیم که قیمت خودرویی مثل تیبا صندوق دار ۴۰۰ درصد رشد داشته است که یعنی قیمت این خودرو ۵ برابر شده است در حالی که تورم عمومی طبق آمار بانک مرکزی در این مدت زمانی ۲ برابر شده است.بنابراین امروز با صنعتی مواجه هستیم که این دو کارخانه با زیان انباشه ۸۰ هزار میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می کنند.

مثلث انحصار، مدیریت دولتی و عدم ثبات در سیاست گذاری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان این مطلب که پراید ۱۷۴ میلیون؛ آقای وزیر صنعت کجایی، دقیقا کجایی؟؟؟، اذعان داشت:ریشه سوم، عدم ثبات در سیاست های وزارتخانه است.در حال حاضر شخصی مسئولیت وزارت صمت را عهده گرفته و متعهد شده است که بازار را تنظیم کند اما فردای صحبت‌های ایشان، کارخانه قیمت خودرو را  افزایش می‌دهد. آقای وزیر صنعت مگر شما قول ندادید بازار خودرو را تنظیم کنید؟؟؟سپس اعلام می کنند که تصمیم ما تغیر کرده است و زمانی که قیمت در بازار بالا می رود العام می کنند که به قیمت قبل باز می‌گردیم. با یک جمله من یا شما قیمت ها به حالت اول باز نمی‌گردد و در نتیجه بازار با گفتار درمانی پایین نمی‌آید.

 

 

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها