۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۲ آبان چاپ

مجوز صادرات یک میلیون راس دام صادر شد

مجوز صادرات یک میلیون راس دام صادر شد

اقتصاد میهن: سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابر مصوبه تا پایان سال مجوز صادرات یک میلیون راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین صادر شده است.

حسن عباسی معروفان ، با اشاره به اینکه مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم، اظهار کرد: با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلامی‌ همچون ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه سویا، گندم و روغن مشکلی در تامین نداریم. او افزود: بودجه ای که برای واردات روغن خام اعم از آفتابگران، سویا و پالم تخصیص داده می شد، تمام شده است و همین موضوع موجب شده تا ۲۵۰ هزار تن روغن خام ۴۲ شرکت بخش خصوصی و ۳۲۰ هزار تن روغن مربوط به دولت در بنادر مانده است که گزارش های لازم در این‌خصوص به بانک مرکزی داده شده و همواره پس از تامین ارز، تخصیص داده می شود.

عباسی معروفان درباره آخرین وضعیت واردات نهاده های دامی بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا و ۲ میلیون تن جو وارد کشور شده است.این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال بالای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دانه روغنی و یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن روغن وارد کشور شده است و تا پایان سال ۶ میلیارد دلار دیگر ارز برای واردات این ۶ قلم کالا مورد نیاز است.

او با اشاره به اینکه واردات علوفه و نهاده مستمر در حال انجام است، بیان کرد: واردات نهاده و عرضه در سامانه بازارگاه تعطیلی ندارد و همواره تولیدکنندگان دام و طیور که سهمیه دارند، پس از واریز پول می توانند سهمیه خود را دریافت کنند.این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی ارز ترجیحی به واردات نهاده های دامی پرداخت می شود، گفت: با توجه به آنکه ارز ترجیحی منشا رانت و فساد است. بررسی های لازم در خصوص حذف آن توسط دولت، مجلس و سایر دستگاه های ذی ربط در حال بررسی و برنامه ریزی است تا با حذف آن تنشی در بازار ایجاد نشود، چرا که حذف ارز ترجیحی بر قیمت ها اثر گذار است.

عباسی معروفان ادامه داد: بنده معتقدم که تخصیص ارز ترجیحی کنترل و نظارت را به واسطه رانت و فساد سخت می کند و همواره در افزایش مصرف تاثیر گذار است که با حذف آن و افزایش قیمت ها، مصرف منطقی می شود. این درحالی است که تاکنون هیچ برنامه ابلاغی و اجرایی برای آن نداریم.به گفته او، حذف ارز ترجیحی و جایگزینی ارز دیگر، به اندازه مابه التفاوت آن در خروجی محصولات تاثیر گذار است، یارانه باید تخصیص داده شود تا تنشی در بازار ایجاد نشود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات دام تصریح کرد: بنابر مصوبه تا پایان سال مجوز صادرات یک میلیون راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین صادر شده، اما به سبب آنکه دستورالعمل ها در حال تدوین است، اقدامات اجرایی صورت نگرفته است، هر چند صادرات با حفظ تعادل قیمت در بازار داخل انجام می شود و به محض برهم خوردن تعادل بازار، متوقف می شود، در غیر این صورت صادرات تا زمان افزایش موجودی و مازاد ادامه می یابد‌.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها