۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور چاپ

چابهار، گذرگاه مراودات تجاری کشورهای حوزه شرق

چابهار، گذرگاه مراودات تجاری کشورهای حوزه شرق

اقتصاد میهن: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: اینکه سرمایه‌گذاران و تجارِ کشورهای متعددی برای ارتباط با چابهار علاقه‌مندند یعنی اقتصاد جهان با ظرفیت‌های کم‌نظیر این منطقه راهبردی، آشنا شده است.

به گزارش روابط عمومی منطقه آزاد چابهار ،عبدالرحیم کُردی در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر ایران در تایلند اظهار داشت: سرمایه‌گذاران تایلند می‌توانند علاوه بر مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها، حوزه تخصصی شیلات، صنایع غذایی و فراوری مواد غذایی، از ظرفیت چابهار برای دسترسی به بازارهای جدید استفاده کنند.کُردی ادامه داد: چابهار امروزه ظرفیت و جایگاه منطقه‌ای و جهانی پیدا کرده است، چابهار مورد توجه کشورهای آسیای میانه، روسیه، هند و چین قرار گرفته و سرمایه‌گذاران کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت این منطقه استراتژیک و راهبردی علاقه‌مند به حضور هستند.

وی گفت: برای اجرای توافق‌نامه مشترک بین روسیه، ایران و هند به زودی کنفرانس مشترکی برگزار خواهد شد، این کنفرانس در زمینه اهمیت کُریدور ناواشیوا، چابهار، انزلی، آستارا خان خواهد بود.رییس هیات مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار بیان کرد: چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار حجم مبادلات هند و روسیه در حال حاضر قرار است از طریق این کریدور انجام شود.کُردی ادامه داد: نکته بعدی که بسیار مهم و جای تاکید دارد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در چابهار است، بندر چابهار به لحاظ زیرساختی جزو بنادری است که بدون محدودیت امکان پذیرش هر نوع کشتی را دارد، و امکانات و ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری در آن فراهم است.

وی افزود: راه‌آهن چابهار – زاهدان نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. گرچه تکمیل آن با ایجاد گرفتاری‌هایی همچون شرایط تحریمی و کرونایی به تاخیر افتاد اما طبق اعلام متولیان امر، سال ۱۴۰۱ این خط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید.رییس هیات مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مساحت این منطقه، به عنوان یک ظرفیت سرمایه‌پذیر برای سرمایه‌گذاران، در بهمن‌ماه ۹۸ از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار توسعه پیدا کرده است که برای آن طرح جامع تعریف شده و برنامه ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: چند ماموریت اصلی در منطقه تعریف و پیش بینی شده است؛ یکی آن‌ها بخش فولاد است، براساس طرح جامع فولاد کشور ۱۰ میلیون تن فولاد باید در چابهار تولید شود. در حال حاضر تولید ۱.۶ میلیون تن، دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی بوده و برای ۲ مجموعه مشابه نیز مجوزها صادر شده و موضوع سرمایه گذاری در حال انجام است و برای احداث یک مجموعه ۱۰ میلیون تنی دیگر هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سرمایه گذاران آن فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر هستند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها