۱۴۰۰ شنبه ۲۳ مرداد چاپ
بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت کیست؟

امضاکننده نامه ممنوعیت واردات واکسن کرونا، گزینه وزارت بهداشت رئیسی!/ بیداد فروپاشی در وزارت بهداشت

امضاکننده نامه ممنوعیت واردات واکسن کرونا، گزینه وزارت بهداشت رئیسی!/ بیداد فروپاشی در وزارت بهداشت

اقتصاد میهن: -لیست کابینه سید ابراهیم رئیسی که منتشر شد شاید یک نام بیش از همه تعجب برانگیز بود، «بهرام عین اللهی» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

امضای نامه مخالفت با واردات واکسن به کشور

هر چند نام دیگران حاضر در فهرست کابینه نیز چندان عجیب نبود، اما این نام به دلیل امضای وی در نامه ۲۵۰۰ نفره پزشکان مخالفان واردات واکسن کرونا مشخص بود که با حاشیه‌های مضاعف رو به رو خواهد شد. امضای نامه‌ای که حالا باعث مرگ حدود ۱۰۰ هزار ایرانی شده است قطعا از نقاط تاریک کارنامه این کاندیدای پست وزارت در دولت رئیسی خواهد بود.در این میان، اما مساله تخصص این کاندیدای وزارت که چشم پزشکی است و شباهت تخصصش به وزیر اسبق، یعنی سیدحسن قاضی زاده هاشمی که از چشم پزشکان مطرح و حاذق است نیز برای بسیاری از مخاطبان جالب بود.

از جبهه تا دانشگاه شهید بهشتی

دکتر بهرام عین اللهی در سال ۱۳۳۷ به دنیا آمده و اصالتا اهل سراب است و پدرش و مادرش اهل سراب بودند. او چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه و سیاستمدار اهل ایران است.دکتر عین اللهی تحصیلات دبیرستان خود را در سال ۱۳۵۵ در منطقه ۱۰ تهران با رتبه اول و معدل ۱۹/۳ در رشته تجربی فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی اصفهان پذیرفته شد و در سال ۶۳ فارغ التحصیل شد.وی بعد از اتمام دوره‌ی پزشکی عمومی دستیاری را شروع کرده و همزمان با دوران جنگ برای خدمت به مردم و وطن عازم جبهه جنگ شد.

بعد از پایان جنگ در سال ۱۳۶۷ در دستیاری در رشته چشم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۰ دوره فوق تخصص قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد. او عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.بهرام عین اللهی در حال حاضر عضو هیات ممیزه دانشگاه شهید بهشتی تهران است و ریاست بخش چشم بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد را از سال ۱۳۹۲ برعهده دارد.

عین اللهی از معاونت در سپاه تا مشاورت به وزیر

دکتر عین اللهی در سال ۱۳۹۲ وقتی ۵۵ ساله بود از وزیر بهداشت وقت «سید حسن قاضی زاده هاشمی» حکم مشاور وزیر را گرفت. او همچنین مسئول کمیته جذب دانشجویی جهاد سازندگی در شورای انقلاب فرهنگی بوده و مدتی معاونت درمان بهداری کل سپاه را نیز برعهده داشت.

بیداد فروپاشی در وزارت بهداشت

اما به نظر می رسد این گزینه وزارت اگر از مجلس نشینان رای اعتماد بگیرد با بحران های جدی در وزارت بهداشت رو به رو خواهد بود.با گسترش و شیوع ویروس کرونا در جهان شاید اولین بخش‌هایی که در دولت‌ها حتی پیش از اقتصاد، دچار آسیب جدی بود، زیرساخت‌های نظام سلامت و درمان بود. در ایران وزیر تازه در حالی وزارت بهداشت را تحویل می‌گیرد که پیک پنجم کرونا به اوج خود رسیده است و حالا وزارت بهداشت را باید کانون بحران دولت دانست. کرونا مهار نشده است، بحران واکسن سرجای خود است و واکسن داخلی نیز تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است. در کنار این موارد باید به فرسودگی کادر درمان و زیرساخت‌های وزارت بهداشت نیز اشاره کرد. وضعیتی که شاید کمتر کسی پیش بینی می‌کرد، اما طولانی شدن دوره پاندمی کرونا تقریبا ضربات جبران ناپذیری به بدنه وزارت بهداشت و درمان وارد کرده است.

از سوی دیگر، هر چند ایران در شاخص پزشک به ازای جمعیت، از میانگین جهانی و کشور‌های همسایه بسیار پیش افتاده، ولی هم‌چنان در سرانه تخت‌های بیمارستانی، نه تنها از کشور‌های همسایه و پیشرفته عقب‌تر هستیم، بلکه حتی سرانه‌ی تخت‌های بیمارستانی ما بسیار کم‌تر از میانگین جهانی‌است. نفس‌های نظام سلامت ایران در پیک پنجم کووید به شماره افتاده، و این‌طور که مسئولین درمانی کشور می‌گویند، در بسیاری از شهرستان‌های کشور تخت کافی برای بستری بیماران وجود ندارد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها