۱۴۰۰ شنبه ۱۱ ارديبهشت چاپ
"نیچر" بر اساس تحقیقات اخیر محققان ایرانی منتشر کرد

گزارش تکاندهنده از خشکسالی قریب و الوقوع ایران! / نابود می شویم

گزارش تکاندهنده از خشکسالی قریب و الوقوع ایران! / نابود می شویم

اقتصاد میهن: اخیراً سه تن از محققان ایرانی به نام‌های "سمانه اشرفی"، "علی ناظمی" و "امیرآقاکوچک" مقاله‌ای نوشته‌اند که در مجله " نیچر " منتشر شده و در آن به بررسی خشکسالی و حجم آب‌های زیرزمینی طی چند سال اخیر در ایران پرداخته‌اند که ما به طور خلاصه در این گزارش به وضعیت بد خشکسالی در ایران پرداخته‌ایم.

3 پژوهشگر ایرانی ساکن آمریکای شمالی اخیرا با انتشار مقاله ای در نشریه علمی Scientific reports نتایج تحقیقات خود از یک بازه زمانی 14 ساله درباره برداشت های بی رویه از منابع آب های زیر زمینی ایران را ارایه کرده اند.

 

"علی ناظمی" و "سمانه اشرف" از دانشگاه "کنکوردیا" شهر مونترال کانادا و "امیر آقاکوچک" از دانشگاه کالیفرنیا در شهر "ارواین" آمریکا در این مقاله تاکید کرده اند خشکسالی ناشی از فعالیت های انسانی عامل اصلی تخلیه منابع آب زیر زمینی در ایران است به نحوی که طی مدت بررسی شده (1381 تا 1395) میزان کاهش آب سفره های زیر زمینی (ابخوان) در ایران بیش از 74 میلیارد متر مکعب بوده است. در طی این مدت 14 ساله متوسط اضافه برداشت سالانه از سفره های آب زیر زمینی در 30 حوزه آبریز فلات ایران در حدود 5.25 میلیارد متر مکعب بوده است.

در میان 30 حوزه آبریز فلات ایران طی این مدت متوسط کاهش آب های زیر زمینی بین 20 تا 2600 درصد بوده است.حوزه آبریز شماره یک که استان های تهران و قم و البرز (26 درصد از جمعیت ایران در این حوزه آبریز زندگی می کنند) نیز در آن واقع شده از لحاظ حجمی شاهد بیشترین میزان کاهش سطح آب های زیر زمینی طی این مدت بوده است. به لحاظ درصدی بیشترین میزان کاهش سطح آب های زیر زمینی در حوزه آبریز دریاچه بختگان با 2600 درصد بوده و کمترین میزان در حوزه آبریز هراز و قره سو در شمال ایران (مازندران و گیلان و گلستان) با میزان 20 درصد بوده است. این 3 پژوهشگر ایرانی هشدار داده اند ادامه روند برداشت آب های زیر زمینی در فلات ایران امنیت آب، غذا و ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور را تهدید می کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها