۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين چاپ
افزایش فشارها بر کسب و کارهای مجازی ایران

دسترسی ایرانی ها به سرویس های گوگل، حتی با فیلترشکن مسدود شد / از داخل فیلتر، از بیرون تحریم!

دسترسی ایرانی ها به سرویس های گوگل، حتی با فیلترشکن مسدود شد / از داخل فیلتر، از بیرون تحریم!

اقتصاد میهن: گوگل در حال مسدود سازی خدمتت خود به ایرانیان است و دسترسی به خیلی از سرویس‌های گوگل که قبلاً بواسطه تحریم از دسترس کاربران ایرانی خارج شده بودند و از طریق وی‌پی‌ان در دسترس بودند با تغییرات جدید گوگل، وی‌پی‌ان و پراکسی‌های ایرانی شناسایی و دسترسی برای این کاربران هم مسدود شد.

طبق تجربه کاربران مختلف، ظاهرا گوگل شیوه شناسایی موقعیت کاربرانش را تغییر داده و آن را کمی سختگیرانه تر کرده است. به همین خاطر کاربران حتی با استفاده از فیلترشکن (البته نه همه آنها) در دسترسی به سرویس های گوگلی که تحریم بودند - مثل Google Analytics یا بخش مستندات اندروید یا سرورهای گوگل کلاود دچار مشکل شده و ارور 403 میگیرند. این مشکل البته در سرویس هایی که از اول تحریم نبوده اند مثل جیمیل، فعلا وجود ندارد.

عمده کاربرانی که در دسترسی به این سرویسها دچار مشکل شده اند، فیلترشکن رایگان یا سرور شخصی یا فیلترشکنهایی که درست تنظیم نشده بودند، داشته که احتمالا به دلیل اینکه چنین سرویس هایی پتانسیل ip leak شدن بالایی دارند، باعث رو شدن موقعیت اصلی کاربر (در اینجا ایران) می شوند و گوگل آنها را شناسایی می کند.

بنابراین گوگل حداقل فعلا محدودیت را روی ایپی کاربر اعمال می کند و با عوض کردن فیلترشکن با یک فیلترشکن بهتر این مشکل عمدتا رفع خواهد شد. علاوه بر این حداقل تا الان گوگل محدودیتی روی اکانت کاربران اعمال نکرده، چون اگر چنین شود، مشکلات بزرگی به وجود آمده و نباید از یاد برد که گوگل به دلیل اطلاعات بالایی که از ما دارد، کاملا توانایی چنین کاری را در آینده خواهد داشت.

اکنون سوال اینجاست که این محدودیت جدید چه مشکلاتی برای ما دربر خواهد داشت؟ عمده مشگل فعلا این است که در دسترسی به سرویس های گوگل و سرویس هایی که از سرورهای گوگل کلاود استفاده می کنند، مثل اسپاتیفای باید زحمت بیشتری کشیده شود و از فیلترشکنهای بهتر همراه با سعی و خطا و احتیاط بیشتر استفاده شود.

اما اینکه گوگل چرا چنین کاری می کند هنوز مشخص نیست ولی احتمال دارد به خاطر تبلیغات و قوانین جدید مالیاتی آمریکا باشد. در نتیجه گوگل روی موقعیت کسانی که تبلیغات این شرکت در سرچ گوگل و یوتوب را می بینند، حساس تر شده است. این مشکل دامن یوتوبرهای ایرانی رو هم گرفته و باعث کاهش درآمد آنها از تبلیغات خواهد شد.

تمام این سیاستها علیه کسب و کارهای ایرانی درحالی رخ می دهد که در داخل کشور سیاست های فیلترینگ سخت گیرانه تر از قبل اعمال شده و همچنان برخی حرف از تشدید فیلترینگ یا همان خودتحریمی داخلی می زنند. وزیر ارتباطات البته به تازگی گفته است که فیلترینگ پس از رواج اینترنت ماهواره ای بی اثر خواهد شد اما هنوز روشن نیست تا آن زمان، فعالان فضای مجازی در ایران چطور باید به فعالیت در این عرصه بپردازند. شکل نگرفتن بستر مطمئن اینترنت ملی ازیکسو و فشارهای بیرونی بر روی کاربران ایرانی از سوی گوگل یا اینستاگرام از سوی دیگر، چشم انداز نامطمئنی پیش روی استارتاپ های ایرانی قرار داده است که دولت بعد باید برای رفع این بحران چاره اندیشی کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها