۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ اسفند چاپ
دنا پلاس توربو اتومات، صدرنشین کاهش قیمت‌ها؛

بازار خودرو قصد بیدار شدن از خواب زمستانی ندارد

بازار خودرو قصد بیدار شدن از خواب زمستانی ندارد

اقتصاد میهن: بازگشت نرخ دلار به محدوده 24هزار و 500تومان و افت معاملات و تقاضای مؤثر خرید موجب کاهش یک تا 29میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته در حاشیه بازار شده است.

سیر نزولی نرخ ارز و افت تقاضا ناشی از خروج تدریجی تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار خودرو زمینه کاهش نسبی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار شب عید را فراهم کرده است. فعالان صنفی پیش‌بینی می‌کنند درصورتی که نرخ ارز افزایش مشهودی نداشته باشد یا شاهد انتقال آثار روانی تنش‌های سیاسی به بازار نباشیم در بهار سال آینده نیز شرایط کنونی بازار خودرو حفظ خواهد شد.
مشاهدات  از افت نسبی قیمت‌ها در بازار شب عید خودرو حکایت دارد. بازاری که قصد بیدار شدن از خواب زمستانی را ندارد. علاوه بر کاهش تقاضای مؤثر خرید و رشد عرضه خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها، کاهش قدرت خرید مشتریان واقعی و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران برای شرکت در مراحل مختلف قرعه‌کشی و پیش ثبت‌نام خودروهای داخلی و بالا رفتن ریسک خرید و فروش در بازار خودرو موجب افت تقاضای خرید در بازار خودرو شده است. فعالان بازار خودرو می‌گویند: بازگشت نرخ دلار به محدوده 24هزار و 500تومان و افت معاملات و تقاضای مؤثر خرید موجب کاهش یک تا 29میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته در حاشیه بازار شده است.
دنا پلاس توربو اتومات، صدرنشین کاهش قیمت‌ها
سیر نزولی قیمت خودروها از هفته گذشته آغاز شده و کاهش حجم معاملات به ریزش قیمت‌ها دامن زده است. از ابتدای هفته جاری قیمت پراید ۱۱۱ از ۱۲۸ میلیون به ۱۲۷ میلیون، پراید ۱۳۱ از 110به 109میلیون و پراید ۱۵۱ از 111میلیون به 108میلیون تومان رسیده است. در محصولات خانواده پژو نیز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۹۴ به ۱۹۰، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۶۰ به ۲۵۷، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از 408 به 405، پژو پارس سال از 215به 213، سمند LX از 187 به 182 و سمند EF7 از 204میلیون به 197میلیون تومان رسیده، اما بیشترین کاهش قیمت در خانواده محصولات دنا و بخصوص دنا پلاس توربو مشاهده شده در جایی که نرخ دنا معمولی از ۲۷۲ میلیون به 256میلیون تومان رسید، قیمت دنا پلاس توربو از ۳۵۵ میلیون به ۳۳۷ میلیون و دنا پلاس توربو اتومات با کاهش 29میلیون تومانی از 427میلیون به 398میلیون تومان رسید.
بیماری وابستگی بازار خودرو به نرخ ارز
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو  با بیان اینکه بازار خودرو به بیماری وابستگی به نرخ ارز مبتلا شده و افزایش نرخ ارز موجب تحریک تقاضای کاذب در بازار خودرو می‌شود، گفت: با ثبات نسبی نرخ ارز خریدار چندانی برای خرید یا حتی شرکت در قرعه‌کشی پیش‌فروش خودرو نسبت به دوران افزایش نرخ ارز وجود ندارد. سعید موتمنی افزود: بازار خودرو این روزها آرام است و مشتری چندانی برای خرید خودرو وجود ندارد اما بازگشت نرخ دلار به محدوده 24هزار تومان موجب شده تا قیمت‌های 2 ‌ماه گذشته در بازار خودرو حاکم شود.

به‌گفته او در بازار خودرو فروشنده زیاد و خریدار کم است اگرچه با ورود نرخ دلار به محدوده 26هزار تومان طی چند‌ماه گذشته نوسان یک تا 2 درصدی قیمت‌ها طی دی و بهمن‌ماه امسال در بازار خودرو را شاهد بودیم ولی در واقع قیمت‌ها در سطح همان کاهش 20تا 40درصدی آذر‌ماه امسال، حفظ شده است.
موتمنی با اشاره به نوسان 2 تا 3 ماه گذشته بازار خودرو گفت: منشأ این تغییرات قیمتی نوسان نرخ دلار در محدوده 24تا 26هزار تومان بوده اگرچه این نوسان و اختلاف قیمت خودروها کاغذی بوده و فروشندگان با افزایش نرخ ارز قیمت‌های بالاتری را در آگهی‌های فروش درج کردند اما خودرو با این قیمت‌ها خرید و فروش نمی‌شد. او گفت: با افزایش نرخ ارز قیمت پژو 206تیپ 2در این آگهی حتی تا بیش از 190میلیون تومان نیز اعلام شده اما این خودرو هیچ وقت با قیمت بیش از 187معامله نشد یا با وجود اعلام نرخ 130میلیون تومانی پراید 111این خودرو با قیمت بیش از126میلیون تومان در حاشیه بازار معامله نشد.
کاهش آثار روانی بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو افت قیمت خودرو در هفته اخیر را ناشی از افزایش عرضه و تعداد فروشندگان و انتشار برخی اخبار مثبت اقتصادی مانند آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران دانست و گفت: این شرایط موجب کاهش آثار منفی روانی در بازار خودرو شده و با کاهش نرخ دلار از 25هزار و 500هفته گذشته به 24هزار و 500تومان در هفته جاری، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نیز کاهش نسبی را شاهد بوده است. موتمنی افزود: قیمت خودروهای داخلی به نسبت هفته گذشته یک تا 25میلیون تومان کاهش یافته و نرخ پژو 405جی ال ایکس در بازار به 180میلیون و پژو پارس معمولی به 208میلیون تومان رسیده است.
او با بیان اینکه در بازار شب عید امسال افزایش قیمت خودرو را شاهد نخواهیم بود مگر اینکه نرخ ارز نوسان زیادی داشته باشد، افزود: عرضه خودروهای دپو شده برای شب عید زیاد است اما تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کم شده و به‌دلیل شیوع کرونا نیز معلوم نیست شب عید امسال اصلا مسافرتی در کار باشد. موتمنی افزود: اکنون بازار خودرو آرام و بی‌رمق است و فکر نمی‌کنم طی 2 تا 3 ‌ماه آینده نیز تغییرات قیمتی چندانی در بازار خودرو شاهد باشیم مگر اینکه قیمت دلار افزایش یا کاهش شدیدی را تجربه کند یا در مذاکرات سیاسی اتفاقات مثبت یا منفی تازه‌ای را شاهد باشیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو از بی‌تأثیری شیوه کنونی عرضه خودرو بر قیمت بازار خبر داد و گفت: شیوه عرضه خودروسازان تغییر چندانی نداشته و تنها پارکینگ‌های خودروها عوض شده اما با کاهش نرخ ارز مالکان خودروهایی که احساس می‌کنند ریزش قیمت را شاهد خواهند بود تلاش می‌کنند تا خودروهای خود را تبدیل به پول کنند.او افزود: تقاضای کاذب علت اصلی گرانی خودرو در سال‌جاری بوده اما اکنون این تقاضای کاذب در بازار خودرو کمتر است. همچنین اقبال نسبی مشتریان به قرعه‌کشی خودروها نیز به‌دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار این خودروها بوده است و اگر در حاشیه بازار خودروی این محصولات با نرخ 5تا10درصد کمتر و با پرداخت سود مشارکت عرضه شود، تقاضای خرید نیز افزایش می‌یابد.
تثبیت قیمت‌ها در بهار سال آینده
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در مورد چشم‌انداز بازار خودرو در بهار 1400 گفت: اگر نوسان ارزی شدیدی را شاهد نباشیم یا مناقشات سیاسی تأثیر روانی منفی بر بازار ارز و خودرو نداشته باشد، حداقل در بهار آینده تغییرات قیمتی زیادی را در بازار خودروهای داخلی شاهد نخواهیم بود. موتمنی در مورد بازار خودروهای خارجی، افزود: در بازار خودروهای وارداتی نیز همین روال حاکم است به‌طور مثال قیمت سانتافه که قبلا به 3میلیارد و 500میلیون تومان افزایش یافته بود با کاهش نرخ ارز به محدوده 2میلیارد و 200میلیون و یک میلیارد و 650میلیون تومان رسید و اکنون نیز در محدوده یک میلیارد و 850میلیون تومان است.
او در مورد چشم‌انداز بازار خودروهای خارجی در سال آینده، گفت: اگر نرخ دلار افزایش نیابد به‌دلیل رشد نکردن تقاضای مؤثر در بازار خودروهای خارجی ناشی از ممنوعیت واردات و عرضه نشدن خودروهای جدید، قیمت این خودروها نیز تثبیت می‌شود زیرا با نوسانات ارزی، میزان عرضه خودرو به بازار نیز کمتر می‌شود. او افزود: اگر مشکلات سیاسی و افزایش نرخ ارز را شاهد باشیم، میزان افزایش قیمت در خودروهای مونتاژی و وارداتی نسبت به‌خودروهای کم‌تیراژ داخلی بیشتر خواهد بود زیرا اثرپذیری قیمت این خودروها از سیر صعودی نرخ ارز بیشتر است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها