۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ اسفند چاپ
رییس کمیسیون عمران مجلس خبر داد :

طرح تحقیق و تفحص از وزارت صمت کلید خورد

طرح تحقیق و تفحص از وزارت صمت کلید خورد

اقتصاد میهن: محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان به دلیل آشفتگی بازار مصالح ساختمانی طرح تحقیق و تفحص از وزارت صمت را کلید زده‌اند، گفت: به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا، شاهد آشفتگی در بازار مصالح ساختمانی و به دنبال آن گرانی مسکن در چند ماه اخیر هستیم.

این در حالی است که در کنار آشفتگی در بازار مصالح ساختمانی ، گرانی‌های مداوم کالاهای اساسی موجب شده سختی‌های بسیار زیادی بر مردم تحمیل شود. با توجه به در پیش بودن عید نوروز و ماه مبارک رمضان انتظار است دولت برنامه دقیقی دراین‌باره داشته باشد تا کمتر صف‌های طولانی‌مدت شکل بگیرد یا درگیری‌های ناخوشایند به دلیل خرید یک کالا به وجود آید.

هفته‌های اخیر فیلم‌های متعددی از شهرهای مختلف کشور درباره گرانی، کمیابی و نایاب شدن برخی کالاها مانند مرغ، روغن، میوه و ... منتشرشده است. ایجاد صف‌های طولانی که بعضی‌اوقات به چند کیلومتر نیز می‌رسد موجب افزایش نارضایتی مردم شده است. در این فیلم‌ها بعضاً درگیری و زدوخوردی نیز پیش‌آمده است. از سوی دیگر برخی از این کالاها جز سبد اصلی و مصرف عموم است و حذف آن‌ها از سفره مردم تبعات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی در 15 اسفندماه فرموده بودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم میرسد.

نکته مهم این است که در بهمن‌ماه 1399 تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی رخ‌داده است. مطابق گزارش مرکز آمار در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به روغن نباتی جامد با 12,4 درصد، روغن مایع با 6.6 درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه با 5.3 درصد بوده است.

در گروه میوه و خشکبار نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز با 33,0 درصد، هندوانه با 20.3 درصد و پرتقال با 12.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. در گروه سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به خیار با 47,4 درصد، بادمجان با 37.6 درصد و کدو سبز با 31.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

نکته مهم این است که تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه 1399 به عدد 48,2 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین 48.2 درصد بیشتر از بهمن 1398 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن‌ماه 1399 نیز در مقایسه با ماه قبل 2,0 واحد درصد افزایش‌یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 6,9 واحد درصدی به 66.8 درصد رسیده است. به‌عبارتی‌دیگر قیمت مواد خوراکی به‌طور متوسط در بهمن‌ماه امسال حدود 67 درصد نسبت به بهمن‌ماه سال قبل افزایش داشته است. افزایش قیمت کالاها در حالی در ماه بهمن رخ‌داده که این اتفاق در اسفندماه نیز ادامه یافته است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها