به گفته او، اعضای کمیسیون همچنین طی مصوبهای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که بر اساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و... قرار گیرد. این ۲ هزار میلیارد تومان به جز ۲۶۰۰ میلیارد تومان بودجهای است که برای سال آینده به صداوسیما اختصاص داده شده. اینها البته تنها منابعی نیست که در اختیار صداوسیما قرار میگیرد. در بودجه ۱۴۰۰ مقرر شده تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار این سازمان عریض و طویل قرار گیرد.
این در حالی است که صداوسیما تبلیغات تلویزیونی و رادیویی با مبالغ هنگفت هم دارد که منبع درآمد قابل توحهی برای آن است. به علاوه، انواع و اقسام برنامههای «رپورتاژآگهی» نیز در برنامههای متعدد تلویزیون خودنمایی میکنند که طبعا منبع درآمد دیگری برای صداوسیما هستند.
یک درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاههای اجرایی، ارزانیِ صداوسیما
به جز همه اینها روز ۳۰ دی کمیسیون تلفیق یک منبع دیگر هم به درآمدهای صداوسیما اضافه کرد.بر اساس مصوبه این کمیسیون، یک درصد از اعتبارات تملک دارایی دستگاههای اجرایی (اعتبارات غیر از حقوق و مزایا) باید برای تولید محتوای فرهنگی به سازمان صداوسیما اختصاص یابد.
نتیجه این همه اعتبار برای تولیدات فرهنگی چه بود؟
روز اول بهمن ماه حجت الاسلام احمد جهانبزرگی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روز گذشته در آنتن زنده شبکه چهار در یک اهانت بی سابقه به رییس جمهور گفت: «مسئولی مینشیند خانه و ممکن است پای منقل باشد و سر نمیزند به این طرف و آن طرف. حتی وزرایش نمیتوانند با او ملاقات کنند.»
اکنون باید پرسید این همه اعتبار از بودجه ۲۶۰۰ میلیاردی تومانی گرفته تا اعتبار ۱۵۰ میلیون یورویی، اعتبار جداگانه ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید محتوا در فضای مجازی و اختصاص یک درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاههای اجرایی برای صداوسیما برای تولید محتواهایی از جنس منقل است؟
حالا مجلس صفر تا صد بحث فضای مجازی از وی او دیها گرفته تا هر آنچه در این فضا اتفاق میافتد را هم دربست به صداوسیما داده. این موضوع مخالفان زیادی دارد. مخالفانی که میگویند اساسا فضای مجازی جای دیالوگ است نه مونولوگ، اما گویا نمایندگان این موضوع را در نظر نمیگیرند و انتظار دارند صداوسیما در آنجا نیز مانند تلویزیون و رادیو یکطرفه به تولید محتوا بپردازد و آن را به خورد بقیه بدهد. برای این کار، دو هزار میلیارد تومان هم به پای صداوسیما و چند دستگاه دیگر ریخته اند. آیا باید صفر تا صد فضای مجازی کشور را به سازمان عریض و طویلی سپرد که در شبکههای تلویزیونی و رادیویی خود هم این گونه به تولید محتوا دست میزند و پیشتر باوجود انحصار مطلق در تولید محتوا و جذب بیننده شکست سنگینی خورده است؟
کلید