۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ دي چاپ

کلاه گیس ؛ راه حل تلویزیون برای زنان بدون حجاب و دلیل توقیف در سینما !

کلاه گیس ؛ راه حل تلویزیون برای زنان بدون حجاب و دلیل توقیف در سینما !

اقتصاد میهن: اين روزها سريال «روزهاي ابدي» ساخته جواد شمقدري ( رئيس سازمان سينمايي دوره محمود احمدي نژاد) از آنتن شبکه يک سيما در حال پخش است، نمايش تصوير برخي از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گيس براي آنها استفاده شده جالب توجه و جنجالي شده است.

حسين شمقدري (فرزند کارگردان) در توئيتي نوشت:

«بعد از انقلاب، کارگردانان بايد زنان را با روسري نشون مي‌دادند، حتي در خانه! همون موقع مساله رو با امام مطرح مي‌کنند، شنيده شده پيشنهادي مياد که از کلاه‌گيس استفاده کنيد. ‏حالا جواد شمقدري(پدرم) در سريال «روزهاي ابدي» از اين راهکار استفاده مي‌کنند».

بعد از اين توئيت اتفاقا بحث‌ها داغتر شد علي الخصوص که در زير همين توئيت اميد رئيس دانا (آهنگساز) نوشت: « براي شما آزاده ما همين کاررو توي فيلم کاناپه کرديم ولي فيلم‌مون توقيف شد»  مهدي خرم دل (خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر) هم اضافه کرد: «‏دقيقاً همين اقدام را کيانوش عياري در فيلم«کاناپه»انجام داده و فيلمش توقيف شده است. يا مثلاً ابراهيم حاتمي کيا در فيلم‌ چ تک خواني زن گذاشت و از تلويزيون هم پخش شد؛ چيزي که نزديک شدن به آن اساساً براي ديگران قابل تصور نيست. به اينها مي‌گويند: رانت»

حتي اگر اين توئيت به جهت متوجه کردن مخاطب به چنين اتفاق ساختارشکني در تلويزيون باشد تا فضاي حاشيه‌اي براي سريال رقم بخورد و شايد بيشتر به چشم آيد اما نمي‌توان يک نکته را انکار کرد و آنهم زنده شدن بحث فيلم کاناپه ساخته کيانوش عياري.

جالب توجه است که عياري در سال 1395 کاناپه را ساخت و به دليل اينکه در فضاهاي داخل خانه بازيگران از کلاه گيس استفاده کرده بودند و روسري بر سر نداشتند توقيف شد. (نکته جالب توجه در توئيت حسين شمقدري هم همين اشاره به داخل خانه است و بعد از حتي در خانه يک علامت تعجب هم گذاشته است.)

فيلم کاناپه سينمايي بود و وزارت ارشاد به آن مجوز نداد، طبيعتا يکي از نگراني هاي مديران سازمان سينمايي وقت حمله احتمالي طيف اصول گرا، کيهان، بخش خبري بيست و سي و ... بوده است، ولي حال مي بينيم عين همين اتفاق و يک مرحله جلوتر هم (حضور زنان در خارج از خانه بدون روسري، چادر و ...) درتلويزيون نشان داده مي‌شود و هيچ کسي هم هيچ اعتراضي نمي‌کند.

همين مهر ماه گذشته هم اتفاق ديگري در سريال «آقازاده» محصول سازمان اوج رخ داد که آن هم از همين قسم اتفاقات است و هيچ کسي هم اعتراضي نداشت. مادر (لعيا زنگنه) نگران به پسرش (سينا مهراد) مي‌گفت: «تو پسر مني جيگر گوشه مني، آخه من قربون اين صورت نجيبت بشم، نگرانم و ...» همزمان با اين حرفها مادر صورت پسرش را لمس کرده و بر گونه و سر و صورت او دست مي‌کشيد و نوازشش مي‌کرد و اين ديالوگ‌ها را مي‌گفت!!! نگران نباشيد هيچ مشکل شرعي و سانسوري نداشت! چون لعيا زنگنه دستکش آشپزخانه دستش بود و در واقع تماسي صورت نمي‌گرفت!

مقوله تماس بين بازيگراني که با هم محرم نيستند همواره با چالش همراه بوده است به گونه‌اي که در صحنه‌هاي برخي فيلم‌ها و سريال ها ديده‌ايم که مثلا زن غش کرده است و شوهرش کنارش فقط داد مي‌زند و بالا پايين مي‌پرد تا عاقبت يک زن ديگري بياييد و به همسرش کمک کند و ...

بهرحال انگار دوستان در تلويزيون و سازمان اوج راهکارهاي بهتري انديشيده اند و تاکيد کنم که اين نوشتار براي آن نيست که بخواهد آن بخش از سريال «روزهاي ابدي» سانسور شود يا بپرسد پس چرا در سريال «آقازاده» چنين اتفاقي رخ داد؟! اتفاقا سعي در اين است که درخواست کنيم با توجه به چنين رويکردهايي در صداوسيما و سازمان اوج، وزارت ارشاد هم يک بازنگري کرده و فيلم کاناپه کيانوش عياري را رفع توقيف کنند تا مخاطب شاهد اثري ديگر ازيکي از بهترين فيلمسازان اين مرز و بوم باشد. توصيه و تاکيد جدي به سازمان سينمايي هم دارم که از تلويزيون و سازمان اوج خلاقيت و ابتکار بياموزد تا آثار نمايشي توليد شده هرچه بيشتر قابل قبول و متکي بر واقعيت باشد. با تشکر!

کاوه معین فر

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها