۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ شهريور چاپ
طرح پر سروصدای گشایش اقتصادی به اجرا نرسیده، متوقف شد

هیاهو برای هیچ!

هیاهو برای هیچ!

اقتصاد میهن: حسن روحانی در پنجاه و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گفت: عبور از شرایط پیچیده‌ای که شیوع بیماری کرونا و تحریم دشمنان بر کشور تحمیل کرده، نیازمند اتخاذ تدابیر و سیاست هایی است که بتواند گشایش‌هایی را در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد کند و در این راستا هر سه قوه در کنار هم با وفاق و همگرایی تلاش می‌کنند.

وی در جمع مدیران رسانه ها نیز در توضیح مزایای این طرح گفت: دولت تلاش می‌کرد علی‌رغم تحریم نفت، نفت را در بازار و به قیمت روز به فروش برساند. اما نفت فروخته شده را برای دو سال آینده به خریدار تحویل دهیم. این موضوع به راحتی می‌توانست کسری بودجه را برطرف کند. جرای طرح فروش نفت به مردم منوط به موافقت دو قوه دیگر است. اگر این موضوع عملی شود، کسری بودجه کشور برای سال‌های آینده به راحتی تأمین می‌شود. رییس جمهوری در عین حال ضمند انتقاد از کسانی که به این طرح اعتراض دارند، گفت: متأسفانه یکسری از افراد پیدا می‌شوند که قصد دلسرد کردن مردم را دارند و به مردم می‌گویند که دولت طرحی دارد که این طرح ‏ممکن است در آینده موجب زحمت برای دولت بعدی شود که این یک حرف کاملاً دروغ و بی‌اساس است.‏

دولت قرار بود در طرح گشایش اقتصادی، اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت‌خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه. بر اساس گزارش «دنیای‌اقتصاد» اگر دولت موفق شود که تمام حجم پیش‌بینی‌شده را به فروش رساند، با قیمت‌های فعلی ارز سنا و نفت سنگین ایران، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی می‌شود. در این اوراق ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند. همچنین اوراق سلف موازی این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت نیاز، آن را در بازار ثانویه به فروش برسانند. در شرایط فعلی، حتی اگر دولت به میزان نصف حجم پیش‌بینی‌شده، موفق به تامین مالی از این محل شود، می‌تواند سایه کسری بودجه را از متغیرهای پولی بردارد.

مقامات ارشد دولتی اعلام کرده اند که مهمترین هدف دولت از ارائه طرح «گشایش اقتصادی» یا همان طرح پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی با سر رسید دو ساله، جبران کسری بودجه است.

این اتفاق در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر، دولت برنامه‌هایی برای جبران کسری بودجه در دست اجرا دارد که همانطور که در این گزارش توضیح داده شده است، تمام کسری بودجه و حتی بالاتر از آن را پوشش می‌دهند. به همین دلیل، دولت برای جبران کسری بودجه نیازی به ایجاد بدهی‌های ارزی از طریق فروش اوراق سلف موازی نفتی ندارد و انگیزه اصلی دولت از ارائه طرح گشایش اقتصادی که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس اجرای آن را پرهزینه و خطرناک می‌دانند، در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.حجت الاسلام رئیسی رییس قوه قضاییه در خصوص این طرح گفت: از هر اقدامی که در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم باشد استقبال می‌کنیم. اقناع افکار عمومی و نخبگان درمورد جزئیات کارشناسی طرح‌های اقتصادی به مردم و فعالان اقتصادی آرامش می‌دهد و در غیر این‌صورت موجب حیرت و سرگردانی آنها خواهد شد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس هم در عین حال که طرح گشایش اقتصادی را مهم خوانده بود، از وجود «اختلافات کارشناسی» درباره این طرح خبر داده، اما به جزئیاتی از این اختلافات اشاره نکرد. او همچنین گفته بود: «باید تصریح کرد که این طرح فقط در صورتی که در جزئیات آن، نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مدنظر قرار گیرد، می‌تواند به اهداف خود برسد. در این زمینه اختلاف‌نظرهای کارشناسی وجود دارد و هنوز هیچ طرحی قطعی نشده است. بنابراین باید صبر کرد و اجازه داد این بحث‌ها در فضای کارشناسی بررسی شود و به نتیجه نهایی برسد.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها