۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور چاپ

پايان آل سعود، بهاي جنگ سوم نفتي برای عربستان

پايان آل سعود، بهاي جنگ سوم نفتي برای عربستان

اقتصاد میهن: وبسایت اویل پرایس در مقاله‌ای با اشاره به این نکته عربستان سعودی قصد ندارد از تجربه دو شکست در جنگ نفتی درس بگیرد، به نقل از «سایمون واتکینز» تحلیلگر امور نفتی نوشت که عربستان در هر دو جنگ نفتی که اولی در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بود و دومی در پایان آوریل سال جاری هیچ دستاوردی نداشت.

این گزارش می افزاید که با این تفاسیر پیش بینی می‌شد که عربستان سعودی از شکست‌های قبلی خود و خطرات آن درس بگیرد؛ اما طبق اطلاعات نویسنده این مقاله٬ بر اساس اظهارات منتشر شده از سعودی ها در هفته گذشته٬ به نظر می رسد آنها قصد دارند جنگ نفتی جدیدی را برای بار سوم با آثار فاجعه‌بار آن آغاز کنند.به نوشته این تحلیلگر مسایل اقتصادی و نفتی، مشکل اصلی سعودی‌ها در این اشتباهات ناشی از توهم جمعی مسئولان ارشد دولتی عربستان در خصوص آمار و ارقام اصلی دولتی در زمینه صنعت نفتی آنهاست که حاکمیت نظام سعودی را تثبیت کرده است.

واتکینز در این زمینه نوشت که هیچ مشاور خارجی هم اقدام به رفع این توهمات و شفاف‌سازی شرایط نفتی عربستان برای مقامات این کشور نمی‌کند؛ چرا که این مشاوران سودهای کلانی از حماقت سعودی‌ها به ویژه در زمینه جنگ‌های قیمت نفت به دست می‌آورند.نویسنده مقاله مذکور در ادامه به اظهارات «امین الناصر» مدیر ارشد اجرایی شرکت آرامکو مبنی بر اینکه این شرکت حداکثر ظرفیت پایدار خود را ۱۲.۱میلیون بشکه در روز به 13 میلیون بشکه در روز افزایش می دهد اشاره کرد و گفت که این اظهارات در شرایط کنونی جهان و تاثیر منفی شیوع کرونا بر میزان تقاضای جهانی برای نفت٬ آن هم از جانب سومین مرد در بخش انرژی عربستان واقعا بی‌معناست.

واکتینز تاکید کرد بنابراین نتیجه می‌گیریم هرچه که عربستان می‌گوید را نباید بدون تحقیق و ارزیابی بپذیریم. اویل پرایس می افزاید که از سوی دیگر اصطلاح «حداکثر ظرفیت پایدار» همان چیزی است که عربستان از زمان جنگ اول نفتی خود از آن استفاده می‌کرد. در همین راستا نویسنده مقاله اویل پرایس خاطرنشان کرد که عربستان قبل از جنگ اول نفتی مدعی شده بود که توانایی تولید مازاد بین ۲تا ۲.۵ میلیون بشکه در روز را دارد و این یعنی آنکه عربستان در طی سالهای گذشته روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت پمپاژ کرده است. اما در حقیقت از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۰ توانسته ۸.۱۶۲ میلیون بشکه در روز پمپاژ کند. حتی در اوج جنگ نفتی بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ که اقتصاد سعودی و دوستان وی را در اوپک به شدت تحت تاثیر قرار داد٬ این کشور نتوانست میانگین تولید خود را به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند. طبق تعریف اداره اطلاعات انرژی عربستان قرار است خط تولید آن در خلال ۳۰ روز افزایش داده شده و برای ۹۰ روز حفظ شود. اما عربستان همانطور که گفته شد  90 روز فرصت دارد تا دکل ها را برای حفر چاه های جدید حفر کند و تولید را به میزان 2.0-2.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

نویسنده وبسایت اویل پرایس ادامه داد که مسئولان سعودی با صحبت درباره ظرفیت و تامین بازار٬ به جای تولید قصد دارند با کلمات بازی کنند؛ در حالی که معنای این اصطلاحات کاملا متفاوت است. به عنوان مثال ظرفیت به معنای استفاده از نفت خام انبار شده در هر زمان به اضافه تامین آن است که می تواند متوقف و یا به سمت انبار هدایت شود. اما در اینجام ممکن است واژه تامین که سعودی‌ها به کار می برند به معنای دستیابی به نفت از منابع دیگر مانند عراق باشد. سایمون واکتینز در این زمینه اظهار داشت که علت اصلی تلاش‌های عربستان برای مبهم نگه داشتن توانایی‌ واقعی خود در تولید و مازاد آن٬ این است که نفت سنگ‌بنای اصلی قدرت ژئوسیاسی این کشور است و نمی تواند میزان ذخیره نفتی خود را فاش کنند. از سال ۱۹۸۹ سعودی ها می‌گفتند که حجم ذخایر نفت خام آنها ۱۷۰ میلیارد بشکه است که پس از یک سال و بدون کشف انبارهای جدید با افزایش ۵۱.۲ درصدی به ۲۵۷ میلیارد بشکه رسیده است. این میزان بعد از یک دوره کوتاه به ۲۶۶ میلیارد بشکه افزایش یافت.  این سطح تا سال ۲۰۱۷ که به ۲۶۸ میلیارد بشکه رسید همچنان پایدار ماند و آمار بدون کشف چاه‌های جدید افزایش یافت.

بر اساس این گزارش از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۰ عربستان ۲.۹۷۹ میلیارد بشکه در سال نفت استخراج کرد؛ با میانگین ۸.۱۶۲ میلیون بشکه در روز. در سایه عدم کشف چاه‌های جدید و کاهش تولید در چاه‌های بزرگی مانند «الغوار» دشوار است که بگوییم توانایی ذخیره نفت خام عربستان بیش از ۱۲۰ میلیارد بشکه استبه نوشته این وبسایت اقتصادی با توجه به قدرت ژئوسیاسی و اقتصادی که وابسته به نفت است٬ سهم آرامکو از بازار نفت و در شرایط عادی بی ثبات است. به همین دلیل محمد بن سلمان تلاش کرد تا با عرضه سهام این شرکت٬ اعتبار آن از دست نرود. برای فروش ۱.۵ در صد از سهام این شرکت پس از کاهش ۵ درصدی آن٬ بانک‌ها تشویق شدند تا وام‌هایی با قیمت مناسب در اختیار سعودی‌ها قرار دهند.

این نویسنده تاکید کرد که آرامکو به سرمایه‌گذاران قول داد که به سودهای مورد نظر خود دست می‌یابند.اما از آنجایی که سهم آرامکو از قیمت ها مرتبط با وضعیت محمد بن سلمان در عربستان است٬ این شرکت تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده و هفته قبل اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه دوم سال جاری ۷۳.۴ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش این به طور متناقض اعلامیه عربستان سعودی مبنی بر جنگ قیمت برای نابودی صنعت نفت شیل آمریکا بود که منجر به سقوط قیمت ها شد و تولید آن را دو برابر کرد؛ در حالی که تقاضای جهانی برای نفت به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته بود.

اویل پرایس در پایان خاطرنشان کرد که اگر عربستان سعودی جنگ جدیدی را آغاز کند ، آمار و ارقامی که سعودی‌ها در مورد آن صحبت می کند بی فایده است ، همانطور که از بحث در مورد افزایش حداکثر ظرفیت تولید از 12.1 میلیون بشکه در روز به 13 میلیون بشکه در روز مشهود است. در نهایت می‌توان گفت که جنگ سوم قیمت نفت برا عربستان به قیمت نابودی آل سعود تمام می‌شود. اگر جنگ سوم آغاز شد ، ممکن است منجر به پایان دوره آل سعود شود.

کلی

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها