۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد چاپ

10 انفجار بزرگ و مرگبار صد سال اخیر + تصاویر

10 انفجار بزرگ و مرگبار صد سال اخیر + تصاویر

اقتصاد میهن: عصر روز سه‌شنبه انفجار مهیبی در بندر بیروت، پایتخت لبنان رخ داد و تعدادی از ساختمان‌ها را در این بخش با خاک یکسان کرد به طوری که موج انفجار در کیلومتر‌ها دورتر از محل انفجار نیز شنیده شد. در این حادثه مرگبار بیش از ۱۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

اما انفجار بیروت تنها حادثه از این دست در قرن حاضر نیست؛ بنابراین در این گزارش به بررسی ۱۰ مورد از بارزترین این انفجار‌ها می‌پردازیم.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

در تاریخ ۶ و ۹ اوت سال ۱۹۴۵ (مرداد ۱۰۲۴) یعنی در بحبوحه جنگ جهانی دوم، به دستور «هری ترومن» رئیس جمهور وقت آمریکا، دو عملیات اتمی علیه امپراطوری ژاپن با نام‌های «هیروشیما» و «ناکازاکی» انجام گرفت.

در این دو بمباران اتمی که به فاصله سه روز در شهر‌های هیروشیما و ناکازاکی صورت گرفت بیش از ۲۲۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند. حدود ۱۰۰ هزار نفر از این افراد که شهروندان غیرنظامی بودند بلافاصله در بمباران کشته شدند، اما باقی تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر تشعشعات رادیواکتیوِ حاصل از این بمباران جان خود را از دست دادند.تا به امروز این دو بمباران تنها مورد استفاده جنگی از سلاح‌های هسته‌ای گزارش شده است و بعد از آن ژاپن در جنگ جهانی تسلیم شده و این جنگ خاتمه یافت.

اولین عملیات در تاریخ ۶ اوت ۱۹۴۵ (۱۵ مرداد ۱۳۲۴) و با انداختن بمبی اتمی با نام «پسر کوچک» بر شهر هیروشیما و نابودی دو سوم ساختمان‌های این شهر از جمله کارخانه‌های فولادسازی و صنعتی، چون میتسوبیشی، انجام شد.دو روز پس از آن کشور شوروی به ژاپن اعلان جنگ کرد و ارتش آن به منچوری (شمال شرقی چین) یورش برد. در تاریخ ۹ اوت (۱۸ مرداد) باز هم آمریکا از سلاح هسته‌ای خود استفاده و این بار ناکازاکی را با بمبی به نام «مرد چاق» بمباران کرد. البته ابتدا بنا بود این بمب بر شهر کوکورا انداخته شود، اما به دلیل شرایت نامساعد آب و هوایی و نبود دید کافی شهر ناکازاکی بمباران شد.آسیب و تلفات بمباران ناکازاکی در قیاس با هیروشیما به مراتب کمتر بود و دلیل آن نیز هموار بودن هیروشیما و قرار گرفتن ناکازاکی میان دو دره عنوان شد. پس از دومین بمباران، ژاپن در جنگ جهانی تسلیم شد.

ه دنبال این حادثه دختری به نام «ساداکو» سال‌ها بعد و زمانی‌که ۱۲ سال داشت، بر اثر تشعشعات رادیواکتیو به سرطان خون مبتلا شد و جان خود را از دست داد. او پیش از مرگش براساس اعتقاد ژاپنی‌ها به آنکه «اگر شخصی هزار درنا درست کند آرزویش برآورده می‌شود» ۶۴۴ درنا ساخته بود. اما پس از مرگ او و روشن شدن عمق این فاجعه انسانی همه ساله مردم در سرتاسر جهان برای ابراز همدردی خود با قربانیان و انزجار استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، «درنا‌های کاغذی» درست کرده و آن را به مجسمه یادبود ساداکو در «پارک جنگ ناکازاکی» می‌فرستند.

انفجار بیروت

عصر روز سه‌شنبه (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) انفجار مهیبی در بندر بیروت رخ داد و تلفات و خسارات زیادی به بار آورد. در حال حاضر کارشناسان، پس از هیروشیما و ناکازاکی، این انفجار را سومین انفجار بزرگ تاریخ دانسته‌اند.براساس گزارش‌ها، موج این انفجار در کیلومتر‌ها دورتر از محل حادثه شنیده شده و عده زیادی کشته و زخمی و مفقود زخمی شدند.این حادثه تاکنون بازتاب‌های وسیعی در سطح منطقه و جهان داشته است و تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این انفجار نشان می‌دهد که این حادثه تلفات و خسارات بسیار سنگینی در پی دارد.

نخست‌وزیر لبنان دو هفته در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده و برخی مقامات از کشور‌های مختلف مانند «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و برخی سازمان‌ها مانند صندوق بین‌المللی پول و بنیاد امداد بشردوستانه ترکیه امدادرسانی خود به این کشور را آغاز کرده‌اند. اما در میان تمامی نظرات گفته شده درباره این انفجار، اظهارات کورکورانه دونالد ترامپ جنجالی شده است. رئیس جمهور آمریکا در گزارش روزانه خود با اشاره به این انفجار و بدون نگاه کردن به متن آماده شده خود گفت: «آن شبیه یک حمله وحشتناک به نظر می‌رسد؛ و ژنرال‌های بزرگمان می‌گویند این انفجار مربوط به صنایع و تولیدات نبوده و یک حمله است، یعنی نوعی بمب.»

کلید

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها