۱۳۹۸ جمعه ۱۶ اسفند چاپ

قفل دلار‌های سعودی بر دهان خوانندگان وطن فروش لس آنجلسی

قفل دلار‌های سعودی بر دهان خوانندگان وطن فروش لس آنجلسی

اقتصاد میهن: حضور تعدادی از خوانندگان ایرانی ساکن لس‌آنجلس، در جشنواره زمستانه «طنطوره» عربستان سعودی، موجب خشم و عصبانیت بسیاری از کاربران در فضای مجازی شد.

بالاخره پای موسیقی فارسی آن هم از نوع آن ور آبی و به اصطلاح لس‌آنجلسی، با دلبخواه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و در چارچوب چشم انداز فرهنگی این کشور تا سال ۲۰۳۰ با کلید واژه «موسیقی بدون مرز» به جشنواره زمستانه «طنطوره» باز شد؛ اتفاقی که طبق پیش‌بینی‌ها با واکنش به‌شدت تند و تیز ایرانیان داخل کشور قرار گرفت و تبدیل به یک رسوایی برای خوانندگان لس‌آنجلسی شد. اتفاقاتی که شاید برای برخی از این خوانندگان که تاکنون و لااقل در ظاهر برای وطن هم می‌خوانند، اما در کمال بهت و حیرت در این بازی وارد شدند، کمی غیرمنتظره هم به نظر می‌رسید.

خودکشی لس‌آنجلسی‌ها در «طنطوره» / سقوطی که در سراب «سعودی» رقم خورد!

شاید آن‌ها اصلاً فکر نمی‌کردند در روزگار شیوع یک ویروس ویرانگر به نام «کرونا» که همه دنیا را درگیر خود کرده، کسی نسبت به حضورشان در شمال غربی کشوری که سیاست‌هایش همواره به سمت تخریب و تضعیف مردم شریف ایران بوده است واکنش نشان دهد، اما این حرکت به اندازه‌ای ضد نگاه و غیرت ملی بود که حتی بی اعتقاد ترین‌ها نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.طی روز‌های گذشته دست‌اندرکاران جشنواره زمستانی «طنطوره» عربستان سعودی که یک جشنواره فرهنگی سالانه جدیدالتاسیس در راستای اهداف ولیعهد سعودی برای اجرایی شدن چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است، در ادامه ماجراجویی‌های فرهنگی و بی هویت خود، طی دو شب مجموعه کنسرت‌های «موسیقی بدون مرز» را در شهر «العلا» منطقه‌ای در شمال غربی عربستان برگزار کردند. اما اتفاق عجیب زمانی افتاد که کلید واژه «موسیقی بدون مرز» شامل خوانندگانی ایرانی شد که تعدادی از آن‌ها طی دهه‌های اخیر در موسیقی به اصطلاح لس‌آنجلسی فعالیت داشتند، برخی هم تازه در جریان موسیقی مبتذل، ریشه دوانده و به شهرتی رسیده‌اند.

جشنواره «طنطوره» به‌دنبال چیست؟

جشنواره زمستانی «طنطوره» آن گونه در توضیح اهدافش آمده است: «یک جشنواره فرهنگی سالانه است که در شهرقدیمی «العلا» واقع در شمال غربی عربستان سعودی برگزار می‌شود. اولین دوره این رویداد از ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۸ آغاز شده که طی آن مجموعه کنسرت‌های هشت هفته‌ای برای هنرمندان شناخته شده دنیای موسیقی از جمله آندره بوچلی خواننده ایتالیایی، یانی آهنگساز و نوازنده یونانی، رنو کیبسون نوازنده مطرح فرانسوی و برخی دیگر از هنرمندان برای مخاطبانی که هنوز از نوع دعوت و حضور آن‌ها اطلاع چندانی دردست نیست، یا برگزار شده یا برگزار می‌شود. دوره دوم این فستیوال نیز از روز ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و دوره سوم نیز چندی پیش با حضور خوانندگان ایرانی یا به اصطلاح لس‌آنجلسی برگزار شد. نام جشنواره «طنطوره» الهام گرفته شده از یک منطقه باستانی واقع در شهر قدیمی العلا است که توسط افراد محلی به عنوان نشانگر تغییر فصل استفاده می‌شود

عربستان سعودی سلسله برنامه‌هایی را برای جذب گردشگر در رقابت با امارات متحده عربی و قطر در پیش گرفته که تسهیل ورود خارجی‌ها با صدور ویزای گردشگری و روادید فرهنگی برای نخستین بار و برگزاری جشن‌ها از جمله آنها است. جشنواه زمستانی طنطوره یکی از این اقدامات برای جذاب نشان دادن کشوری است که به سادگی خارجی‌ها را در آن اعدام می‌کنند و سابقه سیاهی در این زمینه دارد و دور از انتظار نیست این جشن‌ها نیز منتهی دستگیری و حتی اعدام گروهی از خارجی‌هایی شود که عربستان را با کشورهایی چون تونس و مصر اشتباه گرفته‌اند. امسال در این فستیوال که در شهر کهن العلا در شمال غربی عربستان برگزار می‌شود و نام خود را از یک ساعت خورشیدی می‌گیرد که مردم محل سال‌هاست از آن برای تعیین تغییر فصل استفاده می‌کنند، قرار است خوانندگان لس‌آنجلسی از جمله لیلا فروهر، ابی، اندی، شهرام شب‌پره، شادمهر عقیلی و ساسی مانکن مقابل خاندان سعودی اجرا کنند؛ پادشاهی که رقابت و دشمنی تاریخی‌اش با ایران حتی به سال‌ها پیش از انقلاب بازمی‌گردد و در سال‌های اخیر نیز از هرگونه اقدام علیه ایران از حمایت از گروه‌های تروریستی تجزبه‌طلب تا هدف قرار دادن متحدان منطقه‌ای ایران دریغ نورزیده‌ است.

مشخص نیست خوانندگی از این جمع که همواره کوس وطن پرستی در جمع‌های ایرانیان خارج از ایران را می‌زنند، در بارگاه خاندان سعودی ترانه‌های وطن پرستانه‌شان را اجرا می‌کنند و به طور مشخص ابراهیم حامدی، ترانه خلیج فارس را در عربستان اجرا می‌کند؟! با این حال، این تنها اقدام عجیبی نبود که این گروه انجام دادند و شماری از این خوانندگان از جمله ابراهیم حامدی، گوگوش، معین و داریوش اقبالی قرار است در ایام نوروز مطابق با رویه مرسوم هر ساله در کشورهای اطراف ایران کنسرت بگذارند و درآمد قابل توجهی از حضور توریست‌های ایرانی که در این اوقات حضور عمده‌ای در این کشورها دارند، به دست آورند.

این کنسرت تا پیش از این با پرچم وطن‌دوستی و «به عشق هموطن» برگزار می‌شد اما اکنون ظاهراً هموطنان اهمیتی ندارند و با وجود آنکه چند روز به این کنسرت‌ها باقی است، هیچ کدام از این خواننده‌ها کنسرت‌شان را لغو نکرده‌اند. این در حالی است که تاکید شده فضاهای عمومی که در آن اشخاص با فاصله کمتر یک تا دو متر باشند، بستر انتقال کرونا است و قاعدتاً اماکن فرهنگی نظیر سالن‌های سینما و کنسرت از این قاعده مستثنی نیستند. به تعبیر ساده‌تر به همان دلیلی که کنسرت‌ها و سینماها در ایران تعطیل شده، انتظار می‌رفت این مدعیان نیز رفتار مشابهی در پیش بگیرند.

با این حال، از میان خوانندگان ایرانی مقیم خارج، تنها یک خواننده جوان حاضر شده به دلیل کرونا، کنسرتش را در کانادا لغو کند و دیگر عاشقان وطن، چنین مسیری را در پیش نگرفته‌اند. هرچند بعید به نظر می‌رسد با توجه محدودیت امکان سفر به کشورهای اطراف ایران در ایام نوروز از سوی ایرانیان و همچنین خطر بالای ابتکای ریسک، از این کنسرت‌ها استقبال شود اما این خوانندگان روی گروهی از مخاطبان‌شان که خطر را جدی نمی‌گیرند و حاضرند کسب‌شان را به سوددهی برسانند، حساب کرده‌اند و مسئولیت اجتماعی‌ و امنیت مردم ایران که از آن دم می‌زدند را به همین سادگی نادیده انگاشتند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها