حدودا سه سال پیش؛ وقتی نامزدهای انتخابات دوره دوازدهم ریاستجمهوری در ایران مشغول سخنرانیهای پر تب و تاب بودند، رئیس جمهور پشت میکروفون ایستاد و خطاب به مخالفان برجام گفت: «کاسبان تحریم؛ ناراحتید تحریمها برداشته شده است؟» حسن روحانی پیش از آن هم در سخنانی مشابه، مخالفان داخلی برجام را «کاسبان تحریم» خوانده و گفته بود: «به دلیل تحریمها، جنسی را که وارد کشور میکردیم گاهی ٣٠ تا ٤٠ درصد گرانتر میخریدیم، یعنی اگر بر فرض ١٠٠ میلیارد جنس و کالاهای ضروری نیاز بود وارد ایران شود، حداقل حدود ٢٥ میلیاردش تلف میشد. این مبلغ از جیب مردم میرفت اما برای کاسبان تحریم خیلی سود داشت.» در هر دوی این سخنرانیها، حسن روحانی با زبان سیاست به تحریمها تاخته بود اما کلماتش یک ماهیت کاملا اقتصادی داشت؛ اینکه وقتی کشوری تحریم میشود، فساد در آن افزایش پیدا میکند؛ آخرین بررسیها نشان میدهد که جایگاه شاخص درک فساد ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۴۶ام جهان در بین ۱۸۰کشور تنزل یافته است.
شاخص درک فساد ایران بدتر شد
بعد از برجام که تحریمها تا حدودی رفع شده و برخی موانع تجارت با سایر کشورها از میان برداشته شده بود، شاخص درک فساد اقتصاد ایران هم در شرایط بهتری قرار گرفت، اما حالا که دوباره شدیدترین تحریمها بر کشور تحمیل و برجام نیز به دست فراموشی سپرده شده، وضعیت فساد در ایران نیز سیر نزولی به خود گرفته است. آخرین بررسیهای شاخص درک فساد سازمان شفافیت بینالملل نشان میدهد ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی در جایگاه ۱۴۶ام جهان از نظر شاخص درک فساد ایستاد که نسبت به سال ۲۰۱۸ با رتبه ۱۳۸ام پایینتر است. همچنین در سال ۲۰۱۹ امتیاز ایران ۲۶ برآورد شد که ۲ نمره از سال ۲۰۱۸ کمتر است. کشورهایی که همرده ایران در این شاخص قرار گرفتهاند، هندوراس، گواتمالا، بنگلادش، نیجریه، موزامبیک و آنگولا هستند که برخی از آنها از جنگ داخلی هم رنج میبرند. شاخص درک فساد سال ۲۰۱۹ در بخش دولتی در ۱۸۰ کشور ارزیابی شده است. هرچه امتیاز کشورها به صفر نزدیکتر باشد، فساد بیشتر و هرچه به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، فساد کمتر در آن کشور رخ میدهد.
بهترین کشورها از نظر شاخص درک فساد در اروپا متمرکز شدهاند و به ترتیب نیوزلند، دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئیس هستند. نمره آنها از ۸۵ تا ۸۹ است. بدترین کشورهای دنیا از نظر شاخص درک فساد هم در منطقه خاورمیانه و آفریقا حضور دارند؛ کشورهایی که سالهاست با جنگ دست به گریبانند و اقتصادشان مجال توسعه پیدا نمیکند؛ سودان، یمن، سوریه، سودان جنوبی و سومالی در قعر جدول شاخص درک فساد قرار دارند و نمرهشان بین ۹ تا ۱۶ است.
تحریمها چه کردهاند؟
به نوشته معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق تهران از سال ۹۶ که تحریمهای آمریکا علیه ایران دوباره بازگشت و ایالات متحده از برجام خارج شد، شاخصهای مختلف اقتصادی هم با مشکل مواجه شدند. روند سالانه تولید ناخالص داخلی که سال ۹۶ نزدیک به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در سال ۹۸ به ۵۹۸ هزار میلیارد تومان رسید. رشد اقتصادی هم که سال ۹۵ رکورد ۱۲ درصد را ثبت کرده بود و سال ۹۶ هم وضع خوبی داشت، برای سال ۹۸، منفی ۹,۵ درصد خواهد بود. در سالهایی که تحریمها علیه ایران وضع شده، امتیاز کشور در نماگر کنترل فساد شاخص حکمرانی خوب بانک جهانی کاهش یافته است. در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ امتیاز این شاخص به ترتیب ۱۷.۶ و ۲۰.۴ بوده که حالا در سال ۲۰۱۸ به ۱۵.۹ رسیده است. این در حالی است که سال ۲۰۰۲، امتیاز این شاخص ۵۰ بوده است. علاوه بر امتیاز، رتبه ایران هم وضعیت بدتری در کنترل فساد را به نمایش گذاشته است. رتبه ایران در سال ۲۰۱۰، ۱۷۱ و در سال ۲۰۱۸، ۱۷۶ بوده است، درحالیکه ایران در سال ۲۰۰۴، پله ۱۲۲ام را اشغال کرده بود. فساد در این دورهها باعث شده که انحصار در کشور بیشتر شود. این انحصار خودش را در تضعیف نماگر اختلال ناشی از اثرات مالیات و یارانهها بر رقابت ایران در سال ۲۰۱۹ و در تضعیف نماگر رقابتپذیری داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ در گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان داد. بررسی ها نشان میدهد کشورهایی که مورد هدف تحریمهای اقتصادی قرارگرفتهاند فاسدتر از کشورهایی هستند که طی همان زمان مشابه تحریمها را تجربه نکردهاند.
ضرر ۱,۲ تریلیون دلاری فساد
بر اساس آخرین تحقیقات صندوق بین المللی پول، فساد معادل ۱,۲ تریلیون دلار از اقتصاد جهانی را نابود میکند. فساد نه تنها منجر به تضعیف حاکمیت قانون میشود که موجب کاهش سرمایهگذاریهای خارجی و مانع دسترسی به فرصتهای تجاری میشود. در واقع، شرکتهای بزرگ در جایی که در آن میزان فساد بالاست، سرمایهگذاری نمیکنند. هرچه درآمد کشورها پایینتر باشد، فساد در اقتصاد آنها بالاتر است؛ در واقع اقتصادهای پیشرفته با درآمد بالا جزء کشورهایی هستند که کمترین میزان فساد را دارند. آنها برای کنترل فساد، منابع قابل توجهی را به آموزش و بهداشت تخصیص میدهند. فساد با تضعیف انگیزه سیاستگذاران و کارمندان دولت، کیفیت و کارایی سیاستهای دولت را از بین میبرد، اما خدمات عمومی کلیدی مانند تامین زیرساختهای عمومی و آموزش عالی میتواند بهشدت مانع آن شود. فساد بر توانایی دولتها برای بهبود رشد اقتصادی و کاهش فقر تاثیر منفی میگذارد. توانایی دولت برای قرض گرفتن و مدیریت ریسکها ممکن است توسط فساد تضعیف شود. در واقع فساد با آسیب رساندن به درآمد و از بین بردن داراییهای عمومی، باعث میشود دولتها برای اجرای تعهدات خود دچار مشکل شوند. یوجینگ یو، مسئول بخش خصوصی دفتر مبارزه با جرائم مواد مخدر سازمان ملل میگوید: «در کنار بهکارگیری مجازات برای کنترل فساد، لازم است انگیزههایی جهت رعایت معیارهای اخلاقی نیز ایجاد شود. در واقع در بسیاری از موارد چارچوبهای قانونی کافی نیست. باید به این بیندیشیم که جامعه بینالملل چه انگیزههای مثبتی میتواند ایجاد کند که شرکتها صادقانه فعالیت کنند. برای مثال، شرکتهای بزرگ به شرکتهایی که معیارهای اخلاقی را رعایت میکنند، امتیازات بیشتری اعطا کنند تا این نوع شرکتها بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند.«