به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، منوچهر خواجهدولویی در برنامه زنده شبکه خبر درباره آزادراه تهران - شمال اظهار داشت: این پروژه ابتدا با مشارکت مالی بنیاد در اختیار چینیها بود و قرار بود چینیها هم پیمانکار و هم تأمینکننده مالی باشند، اما زمانی که تأمین مالی توسط چینیها انجام نشد، دیگر حضور چینیها در این پروژه محلی از اعراب نداشت.
وی افزود: در سال ۹۴ پس از توافقات وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان به عنوان شرکا در آزادراه تهران - شمال مقرر شد چینیها بابت ۷۰ میلیون دلاری که امکان تأمین مالی در این پروژه دارند یک و نیم سال اجرای پروژه را برعهده داشته باشند و بقیه کارها به پیمانکاران ایرانی سپرده شد که همین یکی از دلایل جهش پروژه و منطقه یک آزادراه در چند سال اخیر بود.
خواجهدلویی گفت: شرکتهای پیمانکار ایرانی در مقایسه با خارجیها بسیار توانمند هستند و عملکرد و بهرهوری بالایی دارند.وی تأکید کرد: ورود شرکتهای ایرانی تحولی در پروژه ایجاد کرد اراده جمعی وزارت راه و بنیاد هم تکمیل پروژه بود و این اراده از سال ۹۴ شکل جدیتری به خود گرفت. بروکراسیها کنار گذاشته شد و با حمایت همه جانبه رئیس بنیاد مستضعفان تکمیل کار در پروژه آزادراه تهران - شمال تسریع شد.
معاون ساختمان و تأسیسات بنیاد اضافه کرد: در حال حاضر اغلب تجهیزات به کار گرفته شده در آزادراه تهران - شمال همه داخلی است و مجموع تجهیزات وارداتی مورد نیاز پروژه یک درصد کل تجهیزات هم نیست. وی درباره منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال اظهار داشت: در منطقه ۲ نیز پیمانکاران ایرانی فعال هستند و ۲ سال بعد از افتتاح منطقه یک، منطقه ۲ نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.