۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ خرداد چاپ

فرار سرمایه‌گذاران از مناطق آزاد ایران در دولت سیزدهم

فرار سرمایه‌گذاران از مناطق آزاد ایران در دولت سیزدهم

اقتصاد میهن: یک سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی در منطقه آزاد قشم به تبیین مشکلات اخیر مناطق آزاد پرداخت و بر ثبات مدیریتی، برنامه‌ریزی، استفاده از مشاوران و تجربه فعالین اقتصادی در جهت کمک به اداره مناطق آزاد کشور تاکید نمود.

حامد افروز، فعال اقتصادی در منطقه آزاد قشم ارزیابی خود را از رویکرد و عملکرد مناطق آزاد ارائه داد و گفت: اتفاقات بسیار بدی برای مناطق آزاد و فعالین اقتصادی آن در این مدت افتاده است. مهم‌ترین موضوع، دیدگاه و نگاه منفی مسئولان به مناطق آزاد است؛ اگر این نگاه به مناطق آزاد که فکر می‌کنند این مناطق مکانی برای قاچاق کالا به کشور است که کاملا هم دیدگاهی اشتباه است، تغییر پیدا کند و مناطق آزاد را به عنوان بازوی اقتصادی کشور قبول داشته باشند، چنانچه تمامی زیرساخت‌ها در مناطق به صورت کامل از قبل تا به امروز اجرا می‌شد و برنامه‌ریزی دقیق و درستی طبق اهداف مناطق آزاد و موقعیت خاص هر منطقه به‌درستی انجام می‌گرفت، اکنون حال و روز مناطق آزاد کشور این‌گونه نبود.

افروز ادامه داد: ما نمی‌گوییم همه برنامه‌های مسئولین درست نبوده، اما متاسفانه درخصوص مناطق آزاد تصمیمات درستی گرفته نشده و طبق اهداف و برنامه‌های این مناطق عمل نشده است. اگر جایگاه مناطق آزاد حفظ می‌شد و قوانین و مقررات به‌درستی اجرایی می‌گردید، اگر از فعالین اقتصادی مناطق آزاد حمایت می‌شد، اگر مزیت‌های مناطق آزاد به قوت خود باقی می‌ماند و اگر ثبات مدیریتی در این مناطق حاکم بود، در حال حاضر مناطق آزاد در شکوفا شدن و به‌روز شدن اقتصاد کشور کمک بزرگی می‌کردند.

این فعال اقتصادی همچنین به بی‌ثباتی اقتصادی کشور اشاره کرد و عنوان نمود: شرایط اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست؛ اما مناطق آزاد در هدف قرار گرفتن موانع و مشکلات، پیشانی کشور محسوب می‌شوند. وجود تورم و بی‌ثباتی اقتصادی ابتدا به مناطق آزاد ضربه می‌زند. اگر همه مزیت‌ها در مناطق حفظ می‌شد، این مناطق می‌توانست در شرایط سخت اقتصادی فعلی کمک بیشتر و شایانی به اقتصاد مملکت داشته باشند. اگر این موقعیت و روند ادامه یابد، مطمئن باشیم دور شدن از اهداف مناطق آزاد و فرار سرمایه‌گذاران، عقب ماندن از رقبا در سایر نقاط دنیا و همسایگان، به هیچ‌وجه دور از انتظار نیست.وی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای اصلاح وضعیت موجود در مناطق آزاد چیست، اذعان داشت: پیشنهاد می‌کنم اتخاذ تصمیمات در مناطق آزاد به صورت کارشناسی شده، درست و مطابق با اهداف مناطق و برگرفته از تجربیات و مشاوران مخصوص و خبره صورت گیرد.

افروز ادامه داد: اجرای کامل قوانین مناطق آزاد، بازگشت دبیرخانه شورایعالی و مناطق آزاد به جایگاه اصلی، ثبات مدیریتی در این مناطق و بازگرداندن بیشتر مزیت‌ها به مناطق آزاد، شاکله اصلی حل مشکلات کنونی است. این موارد اگر اجرا شود، هم دل فعالین اقتصادی به سرمایه‌گذاری گرم می‌شود و هم‌اینکه مناطق آزاد می‌توانند کمک بزرگی به کشور از لحاظ اقتصادی داشته باشند.

وی به مدیریت یک‌ساله اخیر در منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: در طول مدت ۳۰سال گذشته که از شکل‌گیری منطقه آزاد قشم می‌گذرد، باید تاکید کنم که هیچ مدیریتی همچون آقای افشار فتح‌الهی نتوانست اوضاع را در این منطقه بهبود ببخشد. مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد قشم اهداف، برنامه‌ها و زیرساخت‌های منطقه را در طول این یک‌سال و اندی حضورش فراهم کرد و قشم را بر روی ریل اصلی‌اش پیش برد. کلیه فعالین اقتصادی این منطقه از اهدافی که درخصوص منطقه آزاد قشم در نظر گرفته شده بود، بی‌خبر و دور بودند و در این سال‌ها مسیر فعالیت اقتصادی به صورت اشتباه به فعالین اقتصادی نشان داده شد و بیشتر مشکلات ما از اینجا رقم می‌خورد. اما دکتر فتح‌الهی هدف اصلی از تشکیل این منطقه را نشان داد و در بحث نفت، گاز و انرژی و صادرات و مسکن همه موارد را به‌درستی و طبق درخواست ارباب‌رجوع اجرا کرد. این موضوع یکی از دلخوشی‌هایی است که بعد از همه این سال‌ها، فعالین اقتصادی منطقه آزاد قشم به خود دیدند و امیدوار به توسعه پایدار و همه‌جانبه جزیره هستند.

این سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی در منطقه آزاد قشم در پایان و در پاسخ به این سوال که انتظار شما از مجلس و فراکسیون مناطق آزاد چیست، خاطرنشان کرد: انتظاری که داریم این است که اگر قوانین به درستی اجرا شود، کمک بزرگی از سوی مجلس شورای اسلامی می‌شود. فراکسیون مناطق آزاد در مجلس باید حامی مناطق آزاد و فعالین آن باشند؛ آن‌ها باید از فعالین اقتصادی و تجربه و مشورت آن‌ها به عنوان بازوی کمکی خودشان استفاده کنند. فراکسیون مناطق آزاد اگر نظارتی بر اجرای قوانین داشته باشد و مدافع مناطق باشد، موجب دلگرمی فعالین می‌شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگر به این وظیفه که نظارت بر اجرای صحیح قوانین است، تاکید داشته باشند؛ قوانینی را وضع و ارائه کنند که ضربه به فعالین اقتصادی و مناطق آزاد نزنند، طبیعتا کمک بزرگی به مناطق آزاد کشور و البته سرزمین اصلی می‌کنند. اما اگر با این شیوه حذف مزیت‌ها، بی‌ثباتی اقتصادی، عدم برنامه‌ریزی و نبود ثباتی مدیریتی پیش برویم، باید بدانیم که فرار سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به صورت کامل شکل می‌گیرد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها