۱۴۰۱ شنبه ۲۹ بهمن چاپ

نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده تغییری نخواهد کرد

نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده تغییری نخواهد کرد

اقتصاد میهن: باوجود برخی برداشت‌هایی که از بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شده است، فعالان حوزه پتروشیمی می‌گویند قرار نیست نرخ کود اوره برای کشاورزان تغییری داشته باشد.

به دنبال طرح شدن احتمال حذف بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مبنی بر فروش کود اوره مورد نیاز کشور از طریق بورس در کمیسون تلفیق، نگرانی بسیاری برای  تولیدکنندگان این محصول فراهم شده است.معاون امورزراعی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق علت احتمال حذف این بند را نگرانی از بابت افزایش نرخ کود مورد نیاز کشاورزان عنوان کرده اند.

دکتر مازیار حسینی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر که سهامدار عمده بزرگترین شرکت های اوره ساز کشور محسوب می‌شود در رابطه با تبعات حذف این بند گفت: در خصوص مطالب مطروحه که احتمالاً باعث رای به حذف لایحه دولت در بند ج تبصره ۸ (عرضه اوره در بورس کالا) در کمیسیون تلفیق شده، دو موضوع قریب به این مضمون مطرح است؛ یکی اینکه کشاورزان از لحاظ سرمایه‌ای خرد هستند و توان خرید عمده از بورس را ندارند و دیگری این‌که افزایش قیمت اوره باعث خسارت به کشاورزان خواهد شد.

وی بیان کرد: در پاسخ به این استدلال باید گفت؛ اساسا قرار نیست کشاورز بصورت مستقیم از بورس خرید کند، بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی این مسئولیت را برعهده خواهد داشت که به مقدار نیاز (واقعی) از بورس اوره را تهیه و مطابق با رویه جاری خود بین کشاورزان توزیع خواهد کرد. حسینی ادامه داد: همچنین باید تاکید شود برمبنای آنچه در بودجه پیشنهاد شده، تغییری در قیمت تحویلی به کشاورز نخواهیم داشت، بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی با هر قیمتی که صلاح میدانند می توانند اوره را به کشاورز تحویل دهند، تنها تغییر در ماخذ دریافت کننده مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تحویلی به کشاورز است که بصورت مستقیم به خود سازمان خدمات حمایتی کشاورزی داده خواهد شد و بدین شکل مکانیزم پیچیده و غیر اجرایی فعلی که در قالب مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۸ آمده اصلاح می گردد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر اذعان کرد: قطعاً این تصمیم هم باعث صرفه جویی در مصرف و واقعی کردن میزان آن خواهد شد و هم رانت و فسادی که در حال حاضر در موضوع وجود دارد را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و قطعاً به نفع کشور و کشاورز واقعی خواهد بود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها