۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۱ خرداد چاپ
امید قالیباف ، ازمشاور نوبخت تا سخنگوی فاطمی امین؛

منتقد پراید ۴۰ میلیون تومانی، سخنگوی وزارت صمت شد!

منتقد پراید ۴۰ میلیون تومانی، سخنگوی وزارت صمت شد!

اقتصاد میهن: از سال گذشته تا کنون و با روی کار آمدن تیم جدید دولت و مجموعه‌هایی مانند شهرداری و شورای شهر آن‌قدر انتصابات عجیب و غریب رخ داده که شاید حالا انتصاب مجری صدا و سیما به عنوان سخنگوی یک وزارت خانه به تنهایی چندان عجیب نباشد.

با این حال صدا و سیما اگر چند مجری شاخص انتقادی داشته باشد که البته بنا به ملاحظات سیاسی دولت مستقر، رویکرد منتقدانه داشته باشند یکی از آن‌ها «امید قالیباف» است. احتمالا ویدئوی این مجری معروف درباره پراید ۴۰ میلیون تومانی در بازار را دیده اید که نسبت به آن انتقاد می‌کند و حالا او خود به وزارتخانه‌ای خواهد رفت که پراید ۲۰۰ میلیونی ماحصل عملکرد آن است. هرچند می‌توان نکته مثبت این انتصاب را در مرتبط بودن رشته تخصصی قالیباف در اقتصاد و سابقه رسانه‌ای او دانست که معمولاً در انتصاب‌های دیگر به خصوص در جا‌هایی مانند شهرداری تهران این تخصص چندان اهمیت نداشت.

اما باید دید این انتصاب قرار است یک منتقد را به سخنگو تبدیل کند و یا از تخصص او برای بهبود وضعیت استفاده شود؟ هر چند که با شروع کار دولت سیزدهم به طور کلی صدا و سیما رویکرد انتقادی خود را به موضع حمایتی تغییر داده، اما باز هم جسته و گریخته برخی از مجریان احتمالا بر خلاف میل کلی غالب، نقد‌هایی هم بیان می‌کنند. با این همه، اما رسالت خبرنگاری معمولاً با انتصاب در یک پست دولتی در تعارض است در واقع یک خبرنگار نمی‌تواند هم رسالت پرسشگری داشته باشد و هم به عنوان یک سخنگو در دولت پست داشته باشد. باید دید در ادامه آیا امید قالیباف همچنان به عنوان مجری حضور خواهد داشت یا پست دولتی را ترجیح می‌دهد.

از مشاور نوبخت تا سخنگوی فاطمی امین.

اما سابقه همکاری «امید قالیباف» با دولت حسن روحانی هم در نوع خود جالب توجه است. در سال ۹۷ خبری منتشر شد که «امید قالیباف» مشاور رسانه‌ای محمد باقر نوبخت رئیس برنامه و بودجه دولت دوازدهم شده است؛ که از قضا در دولت یازدهم نوبخت سخنگوی دولت نیز بود. انتصابی که البته همان زمان هم با پرسش‌هایی و گمانه‌هایی همراه شد. چرا که عموماً امید قالیباف را به عنوان یک چهره منتقد دولت روحانی می‌دانستند. همان موقع دو گمانه برای این انتصاب مطرح شده بود؛ یک اینکه دولت و صدا سیما به توافقی رسیده‌اند که از تنش موجود و برنامه‌های تخریبی صداوسیما کاسته شود که البته این گمانه در ادامه کار رد شد و صدا و سیما همچمنان منتقد دولت باقی ماند و دو اینکه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تلاش می‌کند سفره خود را از دولت جدا کرده تا از زیر ضرب و تخریب صداوسیما خلاص شود که البته این گمانه هم چندان درست از آب در نیامد و نوبخت تا آخر پای تصمیمات دولت دوازدهم ماند.

با این همه، اما حالا این مجری در دولت ابراهیم رئیسی و وزارت فاطمی امین پست گرفته است که البته شاید همان دو گمانه را بتوان به نوع دیگری برای این انتصاب مطرح کرد. نخست اینکه وزارت صمت طی این مدت نتوانست تحول مثبتی در وضعیت از جمله بازارها، به خصوص خودرو ایجاد کند و در نتیجه با این انتصاب ضرب نقد‌های احتمالی صدا و سیما گرفته می‌شود، هرچند که اشاره شد طی این مدت ضرب خاصی از سوی صدا و سیما نسبت به دولت مشاهده نشده است؛ و نکته دوم و البته خوشبینانه استفاده از تخصص قالیباف است که امیدواریم دومی درست‌تر باشد.

البته امید قالیباف همواره به تمجید از سید ابراهیم رئیسی پرداخته، پیش از این هم صراحتا اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری به او رای داده است؛ بنابراین همسو بودن سیاسی او نیز مزید بر علت است. چنانکه علیرغم وعده‌های نخست مبنی بر به کارگیری همه نیرو‌ها با هر گرایش فکری بیشتر انتصابات از همفکران سیاسی دولت صورت گرفته است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها