۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ آبان چاپ

آینده روشن من!؟

آینده روشن من!؟

اقتصاد میهن: رییس جمهور در گفتگو با صداوسیما گفته است «آینده را بسیار روشن می‌بینم…هرچقدر رو به جلو پیش می‌رویم و کار پیش می‌رود گشایش‌های بیشتری می‌بینم.»

اما اگر آینده روشن است، نشانه‌های این روشنی را بگوئید تا بیش از این شاهد خروج سرمایه‌ها از کشور نباشیم. گفته می‌شود طی ۱۶سال گذشته، یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۷۱میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که در چندسال اخیر اوج آن را در خرید و سرمایه‌گذاری مسکن در کشورهای همسایه مثل ترکیه، گرجستان و امارات توسط ایرانیان می‌بینیم. سرمایه‌گذاری ۷میلیارد دلاری ایرانیها در بازار مسکن ترکیه ظرف ۲ سال، چه معنی می‌دهد؟! اگر آینده روشن است چرا ایرانی‌ها تمام دارایی‌های خود را دلار می‌کنند و موج به موج از کشور مهاجرت می‌کنند. براساس آمار مرکز آمار ایران سالانه ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران مهاجرت می‌کنند.

اگر آینده روشن بود رشد جمعیت به زیر یک درصد نمی‌رسید. یکی از دلایل کاهش شدید رشد جمعیت، بیم و نگرانی خانواده‌ها از آینده فرزندانشان است. براساس برآورد مراجع رسمی، یکی از موارد مهمی که در بحث جمعیت باید به آن توجه شود این است که نرخ رشد جمعیت در ایران به‌شدت در حال کاهش است و ما از نرخ رشد جمعیت بالای ۳.۵% دهه شصت به زیر یک درصد در دهه نود رسیده‌ایم. اگر آینده روشن هست پس چرا شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار دارند و شاهد کاهش ۵۵۰ هزار تولد طی ۵ سال اخیر هستیم. اگر آینده روشن است چرا جامعه بی‌قرار است.عده‌ای هم از بی‌قراری و ناآرامی، به قرص آرام‌بخش روی آورده‌اند.

جناب رئیس جمهور؛ اگر رشد نقدینگی لجام گسیخته شود از نظر علم اقتصاد، به این زودی‌ها نمی‌توان از آینده روشن سخن گفت و از قضا تاریکی‌ها به قدر عمر یک نسل کشور را رها نمی‌کند. طبق اعلام بانک مرکزی شاهد رشد ۴۰ درصدی نقدینگی طی یک سال گذشته هستیم. نشانه‌های روشنی برای یک ملت اینست که کشورش در میان دیگر کشورهای جهان سرآمد باشد.امروز ما از چه نظر در جهان و یا حتی آسیا سرآمد هستیم وجایگاه ما در میان کشورهای توسعه‌یافته چگونه است؟

آینده وقتی روشن می‌شود که پنجره‌های بسته باز شوند و تخصص جای توصیه و رابطه را بگیرد و آنگاه نور بر تاریکی‌ها بتابد. رقابت و تولید واقعی جزء اولویت‌های کشور باشد و برای تحقق این مهم ارتباط با جهان بیرون یک ضرورت قلمداد شود.هیچ کاری نمایشی نباشد و رسانه‌ها با آزادی بیشتر بر ارکان قدرت نور بتابانند.

سجاد بهزادی

 

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها