۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ آبان چاپ

کاظم صدیقی روحانی مردمی یا لاکچری‌نشین حوزه علمیه ازگل ؟

کاظم صدیقی روحانی مردمی یا لاکچری‌نشین حوزه علمیه ازگل ؟

اقتصاد میهن: هنوز یک ماه از بازگشایی نماز جمعه تهران نگذشته که ائمه جمعه تهران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند؛ در اصفهان سید ابوالحسن مهدوی گفته بود همه باید ریش بگذارند چون احتیاط واجب است.

کاظم صدیقی اخیرا گفته مشکلات معیشتی به خاطر عدم توجه مردم به خداست. توصیه ائمه جمعه کاملا وابسته به این شده که کدام دولت بر سر کار است؛ مثلا زمانی که محمود احمدی نژاد بر سر کار بود، حجت الاسلام علم الهدی برای حل مشکلات مردم را به خوردن اشکنه ترغیب می‌کرد اما وقتی دولت روحانی روی کار آمد، منتقد وضعیت معیشتی شد. با این وصف فعلا که دولت رئیسی بر سر کار است، مقصر وضع موجود مردم هستند و آنها به خاطر اینکه چنین شرایطی پیش آمده باید عذرخواهی هم بکنند!

هنوز یک ماه از بازگشایی نماز جمعه تهران نگذشته که ائمه جمعه تهران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند؛ در اصفهان سید ابوالحسن مهدوی گفته بود همه باید ریش بگذارند چون احتیاط واجب است. در تهران نیز امام جمعه تهران کم نیاورد و از همتای خود اصفهان پیشی گرفت و به این ترتیب کاظم صدیقی با دو خبر، خبرسازترین چهره نماز جمعه بود و وقتی امام جمعه اصفهان از ضرورت عدم اصلاح ریش صحبت کرد، به اندازه صحبت‌های صدیقی، مورد قضاوت افکار عمومی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود.

صدیقی این هفته در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود: «اگر اهل کشورها، استان‌ها و شهرها دو بال تقوا و ایمان را داشتند و در وظایف شرعی و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر می‌گرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم آبی نمی‌شدند.» این صحبت ها باعث واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی شد. یکی از آنها به کنایه دیالوگی از فیلم حاجی واشنگتن را نوشته است «باران رحمت از دولتی سر قبله عالم است و سیل و زلزله از معصیت مردم.»

حتی رائفی پور هم در توییتی نوشت رائفی پور در واکنش به گفته‌های صدیقی در نماز جمعه تهران نوشت: «مردم اگر خدا را در نظر می‌گرفتند مبتلا به مسئولانی این‌چنینی نمی‌شدند.» بسیاری دیگر از اصولگرایان منصف هم از صحبت‌های صدیقی انتقاد کردند؛ از جمله رضا پورحسین معاون سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی که در توییتی به حجت الاسلام علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هشدار داد و نوشت: «جناب آقای حاج علی اکبری آیا جنابعالی خطبه‌های نماز جمعه را مرور می‌کنید؟» صدیقی پیش از این هم صحبت‌های عجیب و غریب کم نداشت؛ چنانچه به خاطر حقوق گرفتن کارمندان دولت بر سر آنها منت گذاشته بود: «آقای رئیسی در این شرایط به موقع حقوق کارکنان را می‌دهد و این امداد الهی است.»

تغییر موضع ائمه جمعه با توجه به ارتباط با دولت مستقر!

ائمه جمعه تا پیش از دولت رئیسی منتقد سرسخت دولت بودند و هر هفته در سخنانی تند دولت را به خاطر وضعیت خودرو و مسکن و ارز و معیشت مردم و ... شماتت می‌کردند اما حالا همگی معتقدند مشکلات به خاطر ایمان ضعیف مردم است. مشابه این اظهارات توسط روحانیون دیگر نیز مطرح شده بود؛ از جمله نماینده اصفهان که بحران بی‌آبی را به خاطر عدم توسل به معصومین ذکره کرده بود.جالب آنکه توصیه ائمه جمعه کاملا وابسته به این شده که کدام دولت بر سر کار است؛ مثلا زمانی که محمود احمدی نژاد بر سر کار بود، حجت الاسلام علم الهدی برای حل مشکلات مردم را به خوردن اشکنه ترغیب می‌کرد اما وقتی دولت روحانی روی کار آمد، منتقد وضعیت معیشتی مردم شد. با این وصف فعلا که دولت رئیسی بر سر کار است، مقصر وضع موجود مردم هستند و آنها به خاطر اینکه چنین شرایطی پیش آمده باید عذرخواهی هم بکنند!

تمام اینها را کنار فیلم اخیر افشا شده از حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بگذارید که در یک جلسه امامان جمعه را از نقد مصداقی برحذر کرده بود و گفته بود فقط درباره کلیات حرف بزنند؛ نتیجه چنین دیدگاهی این است که امامان جمعه از چهره‌هایی در اندازه آیت الله طالقانی به چهره‌هایی به اندازه کاظم صدیقی برسد!صحبت‌های بحث‌برانگیز صدیقی، فقط مرتبط با خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران نبود و بعد از این خطبه‌ها، تصاویری از ساختمان مجلل حوزه علمیه او در فضای مجازی منتشر شد و منتقدان از این گفتند چگونه می‌توان از فردی که خودش در حوزه علمیه مجلل و لاکچری رفت و آمد دارد، توقع داشت مشکلات مردم را بفهمد.

 مدرسه علمیه ازگل که سال ۸۲ افتتاح شده است، در چهار طبقه هشت واحدی در منطقه ازگل تهران قرار داد که یکی از مناطق گرانقیمت و لاکچری تهران محسوب می‌شود. هر واحد شامل چهار حجره است و تعداد حجره‌‏ها جمعاً به ۳۲ واحد می‏‌رسد. دراین ۳۲ واحد، حدود ۳۰۰ طلبه به تحصیل اشتغال دارند. سالن اجتماعات مدرسه در زیرزمین واقع شده که قسمتی از آن را به صورت موقت به عنوان سالن ورزشی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد.در فراخوان این حوزه علمیه برای طلاب، اولین ویژگی مدرسه «بهره مندی از درس اخلاق هفتگی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی و سایر اساتید اخلاق و بزرگان تربیتی» ذکر شده است و همچنین گفته شده عمامه‌گذاری طلاب همه ساله با حضور یکی از چهره‌های حوزوی مثل آیت الله بهجت و آیت الله مصباح یزدی برگزار می‌شود؛ البته هیچکدام از این دیگر در قید حیات نیستند و کاظم صدیقی چهره‌های دیگری جایگزین آنها کرده است.

صدیقی اصالتا ابهری است و اهالی این شهر می‌گویند محمد عزیزی نماینده سابق ابهر که بعدا به خاطر یک پرونده اقتصادی در مورد خودرو‌ها بازداشت شده بود، در ایام تبلیغات مکرر از ارتباط نزدیک خود با صدیقی صحبت می‌کرد و در یکی دو نوبت هم این دو نفر با هم در بعضی مراسم محلی شرکت کرده بودند.میلاد گودرزی نیز در صفحه توییتر خود نوشته بود «آقای صدیقی شبهاتی درمورد ارتباط و نسبت فامیلی شما با محمد عزیزی نماینده بازداشتی ابهر (متهم در پرونده‌های خودرویی، احتکار پوشک و...) و نقش‌آفرینی شما در آزادی وی و دیگر مساعدت‌ها، در میان فعالان اجتماعی زنجان مطرح است. لطفاً شفاف‌سازی کنید. ‏عزیزی در انتخابات دوره پیش، در فرآیندی مبهم، بعد از ردصلاحیت اولیه مورد تاییدصلاحیت قرار گرفت! وی پس از بازداشت اولیه، بدون وثیقه و بشکل عجیبی آزاد شد! عدالت‌خواهان زنجان سوالات و استناداتی دیگری هم درمورد روال‌های غیرطبیعی مربوط به این فرد دارند.»

البته صدیقی در این سال‌ها رفتار‌های عجیب زیاد داشته است؛ از جمله زمانی به نقل از غسال مصباح یزدی ادعا کرد او بعد از درگذشت بیدار شده و دوباره خوابیده است. او همچنین قرار بود به عنوان سخنران افتتاحیه مسجد ایران‌مال، در آن محل حضور پیدا کند که با انتقاد شدید کاربران فضای مجازی، از این کار منصرف شد.روح الله حسینیان در یک گفتگو درباره اعدام‌های دهه شصت گفته بود «به صدیقی که رئیس دادگاه بود گفتم پرونده‌هایت را دیدم، ماشاءالله خیلی قاطعانه بود. گفت اگر چیزی هم ما برای خدا داشته باشیم برای قیامت‌مان همین‌ها است»

اصولگرایان معتقدند صدیقی برای پیگیری مشکلات مردم در حوزه علمیه ازگل حضور دارد و از این طریق ارتباط خود را با مردم حفظ کرده است. صدیقی پیش از شهرت، در مسجدی در همین منطقه، به عنوان امام جماعت حضور داشت و اکنون آنقدر پیشرفت کرده که در جایگاهی قرار گرفته که روزگاری آیت الله طالقانی حضور داشت. شاید همین یک جمله در درک ماجرا کافی باشد و مخاطب دیگر نقد را پایان بدهد و بگوید دیگر حرفی نیست.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها