۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ شهريور چاپ

آغاز واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه

آغاز واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه

اقتصاد میهن: مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار داشت: بیشتر واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه، هلند، بلژیک و مجارستان صورت می‌گیرد و وارداتی هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکیه و مسیر زمینی است، که اگر واردات از کشور‌های اروپایی صورت بگیرد از طریق هوایی خواهد بود.

محمودعلی کمالی سروستانی در مورد آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت گوشت مرغ بهبود پیدا کرده و خارج از شبکه بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سویی قیمت جوجه یکروزه که افزایش داشته بود با یک‌سری تمهیدات با کاهش چشمگیر به ۸ هزار تومان رسیده تا قیمت‌ها متعادل شود.وی ادامه داد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان مربوط به سامانه بازارگاه می‌شود، چون زمان تبدیل حواله به نهاده‌های مانند کنجاله و سویا طولانی است و بیشتر تولیدکنندگان مجبور به تهیه آن از بازار آزاد می‌شوند؛ بنابراین اگر مشکل جوجه یکروزه و بازار نهاده تسهیل شود، قیمت‌ها نیز تعدیل می‌شود.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اعلام اینکه باید در قیمت‌های مصوب تجدیدنظر شود، ادامه داد: باید توجه داشت که این قیمت‌ها مربوط به فروردین ماه است، در حالیکه در این مدت نرخ نهاده‌های مانند ذرت، سویا، جوجه یکروزه و حتی هزینه حمل و نقل چندین برابر شده است، از همین روی امیدواریم در نرخ‌ها تجدیدنظر شود.وی افزود: برای نمونه اگر قیمت جوجه یکروزه ۵۲۰۰ تومان باشد، قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ ۱۹۹۸۰ می‌شود در حالیکه نرخ مصوب آن ۱۷۱۰۰ تومان اعلام شده است، بنابراین امیدوارم این نرخ‌ها اصلاح شود.

کمالی سروستانی با اشاره به تاثیر دلالان در سیستم توزیع مرغ گفت: در حال حاضر مصرف کننده و تولیدکننده هیچ سودی از بازار مرغ نمی‌برند بلکه تمام آن نصیب دلالان می‌شود. باید توجه داشت که تولیدکنندگان هیچگاه مرغ را به کشتارگاه نمی‌برند بلکه به کشتارکن‌ها یا دلالان می‌فروشند که حلقه مفقوده این صنعت هستند که به نوعی در بازار اکثر نقاط کشور حضور دارند.وی در مورد واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی نیز اظهار داشت: اخیر دولت واردات ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یک روزه را مصوب کرد، اما متاسفانه اینگونه نیست که بلافاصله هم ارز آن تامین شود و هم این حجم از تخم‌مرغ نطفه‌دار بصورت آماده در دنیا وجود داشته باشد. به هر حال، در این موضوع بویژه برای سویه‌های معروف براساس سفارش تولید می‌شود یعنی اینگونه نیست که هر زمان خواستیم، بتوانیم وارد کنیم.

وی افزود: در حال حاضر هم حتی یک دهم میزان مصوب وارد کشور نشده است. بیشتر واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار از ترکیه، هلند، بلژیک و مجارستان صورت می‌گیرد و وارداتی هم که تا حالا بوده اکثرا از ترکیه و مسیر زمینی است، که اگر واردات از کشور‌های اروپایی صورت بگیرد از طریق هوایی خواهد بود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها