۱۴۰۰ يکشنبه ۲۴ مرداد چاپ
ممنوعیت واردات رسمی لوازم خانگي خارجي، 4 ساله شد

جولان كالاي قاچاق در بازار بي‌مشتري لوازم خانگي

جولان كالاي قاچاق در بازار بي‌مشتري لوازم خانگي

اقتصاد میهن: بازار لوازم خانگي بنا به گفته فعالان بازار در ركود مطلق به سر مي‌برد به نحوي كه اكثر فروشندگان براي فروش محصولات خود اقدام به ارايه جشنواره‌هاي مختلف و حتي تخفيف‌هايي كرده‌اند كه در سطح شهر نيز ديده مي‌شود؛ اما هنوز مشتري‌ها رغبتي به خريد لوازم خانگي ندارند.

اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران بر اين باور است كه مردم بايد به اين موضوع توجه كنند كه چطور كالاي خارجي با نرخ دلار ۲۵ و ۲۶ هزار تومان وارد ايران مي‌شود اما از نمونه داخلي آن ارزانتر قيمت‌گذاري مي‌شود و به اصل بودن آن شك كنند.

از ۴ سال پيش تاكنون كالاي خارجي  وارد ايران نمي‌شود

پازوكي در خصوص وضعيت اين روزهاي لوازم خانگي به «اعتماد» گفت: از ۴ سال پيش تاكنون كالاي خارجي وارد ايران نمي‌شود و هر كالاي خارجي كه در سطح بازار وجود دارد كالاي قاچاق است. متاسفانه برخي از مردم اين روزها براي خريد كالاي خارجي به بازار بانه مي‌روند و با شكايت‌هاي متعددي در اتحاديه لوازم خانگي در اين خصوص مواجه هستيم.او ادامه داد: اغلب اين شكايت‌ها از غيراصل بودن كالا و دست خورده بودن آن حكايت دارد و در برخي از موارد گفته شده كه يا موتور كالا تعويض شده يا اينكه بدنه رنگ شده است. تمامي اين كالاها هم بدون ضمانتنامه هستند و بايد گفت اين فروشنده‌ها از عدم آگاهي مردم سوءاستفاده مي‌كنند و با بيمه‌هايي كه بر روي كالاها مي‌دهند مردم را گمراه مي‌كنند.

رييس اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي با بيان اينكه فرهنگ‌سازي درستي در اين خصوص صورت نگرفته و اطلاع‌رساني‌ها كم است، افزود: تلويزيون، راديو و روزنامه‌ها و حتي بيلبوردهاي سطح شهر و متروها در اين خصوص مي‌توانند موثر باشند و بايد مردم بدانند كه كالاهاي ساخت داخل با كيفيتي كه صادر مي‌شود در ايران كم نيستند. از يخچال سايد باي سايد، كولر گازي تا ماشين ظرفشويي، اجاق گاز و فرتوكار، هود آشپزخانه و ... در داخل كشور توليد و صادر مي‌شوند.

رييس اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي با بيان اينكه هزينه تبليغات در صدا و سيما ميلياردي است، تصريح كرد: اگر يك شركت داخلي قصد تبليغ در تلويزيون را داشته باشد بايد كلي هزينه كند هر چند رسانه ملي در اين راه كمك مي‌كند اما بايد گفت همه شركت‌ها هم توان پرداخت اين ميزان منابع براي تبليغات را ندارند. رييس اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي گفت: زماني كه شركت‌هاي خارجي در ايران حضور داشتند در فيلم‌ها از محصولات‌شان استفاده مي‌شد و به نوعي براي آنها تبليغ به شمار مي‌رفت الان هم بايد براي توليدات داخل اين اقدامات صورت گيرد تا فرهنگ‌سازي شود.

كالاي قاچاق از داخلي‌ها ارزان‌تر است

پازوكي خاطرنشان كرد: از طرف ديگر هم قيمت تمام شده براي كالاهاي ساخت داخل كه به‌واسطه نوسان قيمت دلار و نوسان قيمت مواد اوليه در بورس رخ مي‌دهد باعث شده تا مردم فريب قيمت و اسم و برند كالاهاي غيراصل را بخورند و به آن سمت بروند.رييس اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي در مورد قاچاق كالاها نيز افزود: اغلب اين كالاهاي فيك، امروز در فضاي مجازي تبليغ مي‌شود كه در آنها گفته مي‌شود با ضمانت درب منزل ارسال مي‌شود و اين تبليغات مسلما براي خريداران جذاب است.

پازوكي با بيان اينكه كالاي قاچاق از داخلي‌ها ارزانتر است، افزود: اين موضوع قابل تامل است و مردم بايد به آن توجه كنند چطور كالاي خارجي با نرخ دلار ۲۵ و ۲۶ هزار تومان وارد ايران مي‌شود اما از نمونه داخلي آن ارزانتر قيمت‌گذاري شده است؟ او ادامه داد: اگر كالاي اصلي را دست مردم بدهند مشكلي نيست اما اين كالا‌ها اصل نيستند. اين كالاها گاهي در تهران خريداري مي‌شوند و در شهرهايي كه قاچاق انجام مي‌گيرد مجددا كارتن و ليبل خارجي بر روي آنها نصب مي‌شود و به تهران و ساير شهرها ارسال مي‌شود.

پازوكي تصريح كرد: اگر مردم از فضاي مجازي كالاي قاچاق خريداري كنند و به مشكل بخورند اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي نمي‌تواند به شكايت‌هاي آنها رسيدگي كند. او در مورد تخفيفات چشم‌گير برخي از برندها كه در سطح شهر هم وجود دارد، گفت: اين تخفيفات سوال برانگيز است اگر قيمت كالا مناسب بوده چرا تخفيف داديد ؟ و اگر قيمت را بالا گذاشتيد و امروز كه از شما خريد نمي‌كنند تخفيف گذاشته‌ايد چرا كسي جلوي اين گرانفروشي را نمي‌گيرد ؟

پازوكي افزود: در مورد برخي از كالاها هم شاهد آنيم كه شركت‌ها كارت هديه مي‌دهند در صورتي كه اقدام درستي نيست گاهي شركت‌ها از تاريخ كارت‌ها بگذرد زير بار نمي‌روند و پولي به مشتري نمي‌دهند و مردم را به دردسر مي‌اندازند.رييس اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي در مورد توافقات احتمالي برجام و حضور مجدد شركت‌هاي خارجي در ايران نيز گفت: اولين توليد‌كننده لباسشويي در دنيا شركت بوش بود و اولين توليدكننده سايد باي سايد شركت جنرال الكتريك بود و ما بايد به سمت واردات تكنولوژي از كشورهاي ديگر برويم نه اينكه دوباره اجازه حضور شركت‌هاي كره‌اي را در بازار ايران بدهيم.

نقشه راه نداريم

او ادامه داد: متاسفانه در ۴۲ سال گذشته نقشه راه و مسيري براي توليد صنعت لوازم خانگي نداشتيم و همين موضوع باعث شد تا به اين روز دچار شويم. اين در حالي است كه اگر نقشه راه براي توليدكننده مشخص باشد اوضاع بهبود پيدا مي‌كند.رييس اتحاديه فروشندگان لوزام خانگي با بيان اينكه ضرورت دارد تا بين شركت‌هاي دانش‌بنيان و دانشگاه‌ها و كارخانجات آشتي صورت گيرد گفت: بايد به سمت توليد قطعات لوازم خانگي حركت كنيم ضمن آنكه ما قبل از انقلاب شركت‌هاي ارج، آزمايش و فيلور و پارس را در ايران داشتيم اما امروز كدام‌شان مشغول فعاليت هستند و به روز شدند ؟ ارج و آزمايش كه ورشكست شدند و رفتند و بقيه هم به روز نشدند. بايد گفت زماني كه در اوضاع تحريمي هستيم و واردات ممنوع است دولت بايد سعي كند تا صنايع قالب‌سازي، موتور‌سازي و ... پيشرفت كنند.

او با اشاره به اتخاذ سياست‌هاي تشويقي براي توليدكنندگان لوازم خانگي افزود: امروز با دلار بالاي ۲۰ هزارتومان يك خط توليد بالغ برهزارميليارد تومان هزينه دارد و دولت بايد به اين كارخانجات كمك كند و از آنها حمايت كند اگر قرار است به توليد كمك شود بايد بهره بانكي درست شود. فولاد را نبايد به قيمت دلاري به توليدكننده بدهند چرا كه قيمت تمام شده بالا مي‌رود و اين وسط قاچاقچي سود مي‌كند. پازوكي تصريح كرد: از كسبه در دوران كرونا طي يك سال و نيم گذشته حمايتي نشده و اين در حالي است كه هر زمان خواستند كسبه را تعطيل كردند. اگر كمك براي سيل و زلزله خواستند از سوي كسبه انجام شد اما در سال ۱۳۹۹ پرداخت ماليات‌ها ۸ درصد هم بيشتر از سال ۱۳۹۸ بود و دولت هيچ كمكي به كسبه نكرد اما بايد گفت اگر فرار مالياتي هست از سوي قاچاقچي است نه كسبه‌اي كه داراي پرونده مالياتي است.

ندا جعفری

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها