با وجود اینکه بیش از یک هفته از برگزاری مجمع ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ کشور گذشته است اما بواسطه زیان هزاران میلیاردی که دستاورد مدیران عامل این دو شرکت در سال مالی گذشته بوده، دلایل این زیان سنگین همچنان مورد توجه و بحث محافل حاکمیتی، کارشناسان و رسانهای قرار دارد.
مشکلات صنعت خودرو از نگاه دبیر انجمن خودروسازان
احمد نعمتبخش در ارتباط با مشکلات صنعت خودرو و خودروسازان در کشور، اظهار داشت: مشکل شرکتهای خودروسازی کشور، بخصوص ایران خودرو و سایپا، ساختاری است.مشکل ساختاری به این معنی که؛ دولت با حداقل سهام حداکثر دخالت را در مدیریت این شرکتهای خودروسازی دارد. مدیران عامل ایران خودرو و سایپا که توسط وزیر و با واسطه رئیس ایدرو تعیین میشوند، تحت امر و اطاعت وزیر صنعت هستند و در واقع مدیران عامل این شرکتها، حرف گوش کن آقایان هستند. از طرف دیگر، متاسفانه شورای رقابت نیز قیمتهای آنچنانی برای این شرکتها تعیین میکند که باعث زیان این شرکتها میشود.
مدیران دولتی حرف گوش کن نیستند
وی در ادامه تصریح کرد: مدیران شرکتهای دولتی مجبورهستند به حرف شخصی گوش کنند که حکم مدیر عاملی را به آنها میدهد و در واقع همانطور که عرض کردم حرف گوشکن وزیر هستند.ما بارها گفتیم این روش، روش درستی نیست و باید از روش دهه هفتاد یعنی فروش خودرو در حاشیه بازار استفاده شود تا این فساد و رانت، دو نرخی بودن قیمت ها و این قرعهکشیهایی که ایجاد کردند، جمع شود.اما متاسفانه در کشور کسی این حرف ها را گوش نمیکند، مسئولان ما حرف گوش کن نیستند و متاسفانه شهامت تصمیمگیری نیز در مسئولان دولتی کشور برای آزادسازی قیمت خودرو وجود ندارد.مدیران دولتی میترسند و مدیران خودروسازیهای دولتی نیز حرف این آقایان را گوش میدهند و این در واقع یک رانتی است که توزیع میکنند.
توزیع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در کشور توسط مدیران ایران خودرو و سایپا
نعمتبخش در ادامه، بیان داشت: به عنوان مثال، سال گذشته مدیران ایران خودرو و سایپا با روش فروشی که اجرا کردند، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در کشور توزیع کردند که متاسفانه ۸۰ درصد این رانت نیز به دلالان رسیده است.وی در ادامه تصریح کرد:اگر شما اختلاف قیمت کارخانه با بازار را درمیزان تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال گذشته ضرب کنید در واقع به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان میرسید و این همان رانتی است که مدیران شرکتهای خودروسازی ایران خودرو وسایپا با سیستم فروش اشتباهی که داشتند، در کشور توزیع کردند و حدود ۸۰ این رانت که از طریق سیستم فروش خودروسازیها که مبنی بر قرعهکشی بود، به دلالان رسید.
راهکار اصلاح و بهبود صنعت خودرو
دبیر انجمن خودروسازان در پایان با تاکید بر اینکه تا این سیستم و ساز و کار مدیریتی در صنعت خودرو اصلاح نشود، نمیتوان کاری کرد، اظهار داشت: باید خصوصیسازی واقعی در صنعت خودرو صورت گیرد و دولت پای خود را از شرکتهای خودروسازی بیرون بکشد تا وضع این صنعت درست شود. متاسفانه دولتمردان به صورت عام و وزیرصنعت به صورت خاص از آزادسازی قیمت میترسند و مدیران خودروسازی نیز مجبور به اطاعت از آنها و در واقع در حال توزیع رانت در کشور هستند.
مدیرعامل شرکت خودروسازی ماندن حتی به قیمت زیان عظیم برای شرکت
با توجه به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، جدا از مشکلات صنعت خوددرو در حوزههای مختلف، مدیران عامل شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا اگر میخواهند حکم مدیرعاملی این شرکتها را داشته یا حفظ کنند باید تمام کمال به حرف کسی گوش کنند که حکم مدیرعاملی را به آنها میدهد، حتی به قیمت زیانهای عظیم برای این شرکتها.