۱۴۰۰ شنبه ۲۶ تير چاپ

با سرریز شدن کاسه صبر مردم ؛ صدای العطش خوزستان بلند شد

با سرریز شدن کاسه صبر مردم ؛ صدای العطش  خوزستان بلند شد

اقتصاد میهن: خبرها حاکی است که کاسه صبر مردم خوزستان سر ریز شد و مردم برای حق‌خواهی به خیابان‌ها آمدند. مردم معترض صدای رودخانه شده‌‌‌‌‌اند و فریاد می‌زنند که رود تشنه است. این نخستین باری نیست که مردم خوزستان در واکنش به کمبودها و کاستی‌های‌‌‌‌‌ بی‌شماری که گریبان این استان و مردمانش را گرفته است، زبان به اعتراض گشودند و قدم برای اعتراض برداشته‌‌‌‌‌اند.

مردم خوزستان تشنه‌اند. فریاد آنان از بی‌آبی بلند شده است. البته این اولین فریاد اعتراضی مردم خوزستان نیست. تعداد اعتراضات مردم خوزستان طی سال‌های اخیر به مسائلی چون بی‌آبی، خشکسالی، بیکاری، مطالبات کارگری، عدم جذب نیروی بومی در پالایشگاه‌ها و شرکت نفت، سیل و بازگشت فاضلاب به آب شرب شهری از شمار گذشته است، حالا دو روز است که مردم 11شهر این استان به خیابان آمدند، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه دستور پیگیری داده‌اند؛ با این حال استاندار خوزستان مدعی شده است، اعتراضی در شهرهای استان رخ نداده و تصاویر منتشرشده شیطنت رسانه‌‌‌‌ای است.

هفته گذشته تصاویری از تبدیل هورالعظیم به قتلگاه گاومیش‌هایی که چشم به راه آب‌گیری آن بودند، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این تصاویر در حالی منتشر شد که حمید سیلاوی، فرماندار دشت آزادگان مدعی شد«تلفات ماهیان بیشتر در بخش عراقی هور است و میزان آب در مخازن ۲، سه و چهار تالاب هورالعطیم خوب است». با این حال او زبان به اعتراف گشود و گفت: «در مخزن شماره یک که در ضلع شمالی تالاب قرار دارد به دلیل کاهش آورد رودخانه کرخه و شیب زمین و تبخیر بسیار بالا، سطح آب در این بخش از تالاب بسیار کم شده است

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در واکنش به این تصاویر گفت: «درباره هورالعظیم هم ظاهرا شما درجریان کم آبی و خشکسالی نیستید! امسال در اثر خشکسالی ۲۵درصد کاهش آب داریم. اما این‌که تصاویری پخش کردند که گاومیش‌ها در هورالعظیم تلف شده‌اند، آن گاومیش‌ها مربوط به خاک عراق در هورالعظیم بود و طرف کشور همسایه هم تعهداتی دارد اما در هورالعظیم سمت ایران به خاطر خشکسالی‌، متاسفانه مقداری ماهی از بین رفت که با روانه‌شدن آب کرخه، از تداوم این فاجعه نیز جلوگیری شد.» همین موضوع سبب شد گروهی از مردم دشت آزادگان و هویزه و که کشاورزی و دامداری‌شان بر اثر اجرای پروژه انتقال آب کارون که از افتخارات دولت فعلی به شمار‌ می‌رود، دچار خسارت شده‌‌‌‌‌اند، مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند و خواهان توقف این موضوع شدند.

حالا نفس کرخه آنقدر تنگ شده است که از پنج شنبه شب، مردم 11 شهر اهواز، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، ماهشهر، حمیدیه، بستان، قلعه کنعان، کوت عبدالله، ملاثانی و شادگان زبان به اعتراض گشودند.

در پی اعتراضات گسترده، روابط عمومی قوه قضائیه از دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای، برای پیگیری فوری حل مشکل آب در استان خوزستان و اعزام هیات ارشد قضایی و اجرایی، متشکل از وزارت نیرو و دادستان کل کشور به این استان خبر داد. علاوه براین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری پس از پیگیری استاندار خوزستان در خصوص مشکلات اخیر استان، به وزرای مربوطه دستور داد به صورت فوری به مشکل مردم خوزستان رسیدگی کنند. با این حال، قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان به ایرنا گفته است:«برخی به دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر‌ می‌کنند. مثلا در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر‌ می‌شود لذا مردم مراقب این شیطنت‌ها باشند.» البته او در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن تایید موضوع تنش آبی در این استان، گفته:«آب پشت سدهای استان به شدت کاهش یافته و ما باید این آب را با اولویت شرب و سپس کشاورزی تخصیص دهیم تا مردم با مشکل مواجه نشوند.»

نکته مهم و مغفول مانده در میان این دستورها این است که آیا موضوع کمبود آب و خشکسالی در خوزستان یا موضوع عدم وجود آب شرب در استان موضوع تازه‌‌‌‌ای است؟ اگر پاسخ مسئولان آری است، لازم است ماجرای قطعی آب چند روزه در مناطقی از اهواز در تابستان سال 97، آلودگی آب و بازگشت فاضلاب به آب شرب شهری پس از سیل فروردین ماه سال 98 و سال گذشته و آتش‌سوزی‌های چند باره در هورالعظیم را به آنها یادآوری کرد. حال مجدد باید پرسید اعتراض به تکرار چنین شرایطی و عدم پاسخگویی مسئولان به چیزی جز اعتراض منجر‌ می‌شود!؟ پیگیری‌های خبرنگار همدلی از نمایندگان خوزستان و کمیسیون امنیت ملی به سبب خاموش بودن تلفن همراه آنها یا عدم تمایل به مصاحبه درباره جزئیات اعتراضات‌‌‌‌‌ بی‌نتیجه ماند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها