۱۴۰۰ دوشنبه ۳ خرداد چاپ
خودداری بانک مرکزی از پرداخت ٦٠ ميليون دلار ارز دولتي كاغذ

قتل مطبوعات!

قتل مطبوعات!

اقتصاد میهن: گرانی کاغذ و قطع حمایت‌های دولت از مطبوعات خصوصی مستقل، شرایط را به گونه‌ای برای آنها دشوار کرده که تقریبا اغلب‌شان امیدی به ادامه فعالیت ندارند. در دولت دوازدهم بسیاری از هفته‌نامه‌ها، مجلات و برخی روزنامه‌ها تعطیل شدند و مابقی نیز به خاطر فشارهای مالی در تنگنا قرار گرفته‌اند.

دولت روحانی از ابتدای کار وعده‌های بسیاری داد مبنی بر بهبود شرایط مطبوعات و آزادی بیان. دولت به انتهای دوران فعالیت‌اش رسید اما نه‌تنها وعده‌ها محقق نشد بلکه برخلاف آنها نیز اقدام شد. روحانی وعده تغییر و تحول در امور فرهنگی را داده بود، در عمل هر اقدامی که دولت‌های پیشین برای حمایت از مطبوعات انجام می‌دادند را حذف کرد.

دولت دوازدهم راهکاری بی‌دردسر برای حذف مطبوعات پیدا کرده است تا نه مهره سوخته‌ای بر جای بماند و نه متهم به ظلم و حذف مطبوعات شود. شیوه بسیار آسانی برای از میان بردن آزادی بیان، پنچر کردن چرخ چهارم دموکراسی و قتل مطبوعات وجود دارد؛ مشکلات اقتصادی. مطبوعات مستقل همواره دغدغه مشکلات اقتصادی را داشته‌اند، اکنون با یارانه ناچیز کاغذ، حذف ارز دولتی برای واردات کاغذ و گرانی ارز، مطبوعات چاره‌ای به جز تعطیلی ندارند.

مشکل از آنجا آغاز شد که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یارانه کاغذ مطبوعات را ناچیز کرد و ارز دولتی برای واردات کاغذ نیز حذف شد، آن هم در بحران شیوع کرونا، زمانی که مطبوعات به ناچار چند هفته‌ای چاپ کاغذی را تعطیل کردند تا مرز تعطیلی تمامی روزنامه‌ها پیش رفتند و مجددا به خاطر عشق به کار بازگشتند. کرونا نه تنها فعالیت را برای اهالی مطبوعات بسیار مشکل کرده است بلکه مشکلات مالی بسیاری را نیز پیش پای آنها قرار داده است. در مقابل دولت چه حمایتی از مطبوعات کرد؟ هیچ. تنها سنگ‌اندازی کرد، چوب لای چرخ مطبوعات گذاشت و کمر به قتل مطبوعات بست.

در ابتدای دولت دوازدهم قیمت هرکیلو کاغذ مطبوعات دو هزار و ۶۰۰ تومان بود اما اکنون قیمت هرکیلو کاغذ به حدود ۱۹ هزار تومان رسیده است. یکی از دلایل این امر حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات کاغذ است،

خدادی: بانک مرکزی ۶۰ میلیون دلار ارز با نرخ دولتی را پرداخت نکرد

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد معتقد است که بحران‌های ناشی از جنگ اقتصادی منجر به حذف تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ شد. مشکلات بی شمار مطبوعات در شرایط فعلی نیز ناشی از همین جنگ اقتصادی است.محمد خدادی اظهار کرد: با اینکه حمایت از رسانه‌ها و به‌طور خاص، تقویت رسانه‌های مکتوب بخش خصوصی، با تامین کاغذ به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه به‌صورت مستمر به یکی از اهداف اساسی و ماموریت‌های اصلی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال‌های اخیر، تبدیل شده است، اما بحران‌های متعدد ناشی از جنگ اقتصادی که منجر به تحریم گسترده وکاهش درآمد کشور و همچنین فراگیری کرونا و تبعات ناشی از آن، مشکلات عدیده‌ای را در برابر رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب که پرهزینه هستند، قرار داد و ادامه این روند را با مشکلات بی‌شماری مواجه کرد.

نوروز ۹۸ کاغذی برای توزیع وجود نداشت

او افزود: تلاش این معاونت در تامین و توزیع کاغذ ارزان‌قیمت میان رسانه‌های مکتوب گویای این امر است. با وجود اینکه در سال ۹۷ نزدیک ۵۰ میلیون دلار پول صرف واردات و توزیع کاغذ شد، در نوروز سال ۹۸ کاغذی برای توزیع عملا در کشور نبود. اهتمام همه دست‌اندرکاران در دولت و رسانه‌ها موجب شد که مجوز واردات سالی ۴۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کاغذ در اختیار ما قرارگیرد و در نتیجه مقرر شد از ابتدای سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹، سالی ۴۰میلیون دلار اختصاص داده شود یعنی مجموعا ۸۰ میلیون دلار؛ اما از اول سال ۹۸ تا پایان ۹۹ فقط ۲۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافت (به جای ۸۰میلیون دلار صرفا ۲۰ میلیون دلار)، اما با همکاری همه و راستی‌آزمایی و شفاف‌سازی و به‌کار گرفتن ساز و کارهای متفاوت، عملا کاغذ مورد نیاز مطبوعات را تا پایان سال ۹۹ تامین و توزیع کردیم.

هشدار بحران کاغذ در سال ۹۹

خدادی در ادامه بیان کرد: شرایط برای ما قابل پیش‌بینی بود و نگران کمبود و بالارفتن قیمت کاغذ و افزایش فشار بر نشریات بودیم به همین خاطر، با اهتمام و پیگیری مکرر آقای دکتر صالحی وزیر ارشاد، از مهر سال ۹۹ به صورت مستمر مکاتبات، ملاقات‌ها و تماس‌های مختلفی با مسوولان مربوط داشتیم و هشدار بحران کاغذ توسط وزیر ارشاد در قالب نامه‌ای به مقامات ازجمله به آقای دکتر روحانی ارسال شد و دستور ریاست‌جمهوری نیز مبنی بر حل و فصل و تامین کاغذ، به وزارت صمت و بانک مرکزی ابلاغ شد. حتی درخواست کردیم از سهمیه باقی مانده در سال ۱۳۹۸ که ۲۰ میلیون دلار مانده بود اعتبار تخصیص پیدا کند که متاسفانه منجر به اقدامی نشد.

امیدواریم مسوولان مساعدت کنند

او با اشاره به اینکه پیگیری معاونت مطبوعاتی همچنان ادامه دارد بیان کرد: امیدواریم مسوولین ذیربط با توجه به اهمیت نشریات چاپی، مساعدت لازم را صورت دهند تا دراین شرایط بحرانی ناشی ازکرونا که مشکلات عدیده برای همه رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های چاپی ایجاد شده است، مانع از فشار مضاعف بر آنها شویم. خدادی گفت: به دلیل نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی درسال ۱۳۹۹، دولت تخصیص یارانه مطبوعات را صددرصد عملیاتی کرد تا حداقل از نظر ریالی به رسانه‌ها کمک شود و بتواند کمی از هزینه کاغذ را جبران کند و به‌صورت مستمر یارانه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. یعنی درسال ۹۸ حدود ۵۰ میلیارد یارانه رسانه‌ها محقق شد درحالی که در سال ۹۹ این رقم به حدود یک صد میلیارد تومان رسید و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک نوبت بعدی پرداخت یارانه نیز به محض تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد.

او تاکید کرد: با پیگیری‌های متعدد وزیر محترم، موضوع کمبود کاغذ برای مطبوعات هم در سال گذشته و هم در سال جدید، در چندین مرحله به مسوولان مربوطه منتقل شده است. ضمن آنکه نامه‌نگاری‌هایی با معاون اول محترم رییس‌جمهوری، معاون محترم اقتصادی رییس‌جمهور و شخص ریاست محترم جمهوری صورت گرفت و دغدغه اهالی مطبوعات به اطلاع او رسیده است.

تاکید رییس‌جمهور!

خدادی گفت: خوشبختانه رییس‌جمهور محترم نیز در پی‌نوشت نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که اقدامات لازم برای رفع نگرانی از کمبود کاغذ در سال ۱۴۰۰صورت گیرد. در قانون بودجه سال‌جاری متاسفانه ارز دولتی به کاغذ اختصاص ندارد و همچنان پیگیری‌های ما ادامه دارد. با توجه به خروج کاغذ از شمول ارز دولتی، پیگیر موضوع تغییر گروه کالایی کاغذ در ستاد اقتصادی دولت و تصویب آن هستیم تا راه برای تامین ارز باقیمانده ۹۸ یا تامین ارز جدید برای سال ۱۴۰۰ فراهم شود.ظاهرا تاکیدات ریاست‌جمهوری هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است و مسوولان ذی‌ربط علاقه‌ای ندارند که اقدامات لازم را انجام دهند.

قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود

دولت روحانی وعده‌های بسیاری داده است. حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده بهبود اوضاع مطبوعات را داده است. در چهار سال گذشته نیز وزارت ارشاد، هیات دولت و رییس‌جمهور وعده‌ها وشعارهای بسیاری دادند. آنچه در عمل شاهد بوده‌ایم حذف مطبوعات از طریق اهرم اقتصادی است. روحانی نمی‌خواهد مانند دولت قبلی بدنام شود و توقیف مطبوعات در کارنامه کاری دولتش باشد. او هوشمندانه و بدون هیاهو در حال قتل مطبوعات از طریق قطع یارانه، قطع آگهی‌های دولتی، حذف ارز دولتی برای واردات کاغذ مطبوعات و در نهایت حذف مطبوعات خصوصی غیروابسته و مستقل است.

آنچه مسلم است رییس‌جمهور کنونی هیچ نقدی را برنمی‌تابد، تحمل آزادی بیان را ندارد و از مطبوعات بیزار است. وعده‌های دولت هیچ‌کدام عملی نشدند؛ مطبوعات مستقل هرروز بیشتر در باتلاقی که دولت ساخته است فرو می‌رود و شاهد نابودی مطبوعات مستقل هستیم. در واقع بر خلاف آنچه روحانی تصور می‌کند این اقدام او در تاریخ به یادگار خواهد ماند و در آینده مقاله‌ها از آن خواهند نوشت که چگونه رییس‌جمهور یک کشور کمر به قتل مطبوعات بست. او بر خلاف وعده‌هایش نه تنها شرایط را برای ادامه فعالیت مطبوعات بهتر نکرد بلکه زمینه را برای مرگ مطبوعات مستقل فراهم کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها